130 طرح کشاورزی در هفته دولت در قزوین افتتاح می گردد

به گزارش وبلاگ طفره، فاطمه خمسه روز دوشنبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان که در سالن باغستان برگزار گردید گفت: استان قزوین با داشتن یک درصد مساحت کشور حدود 4 درصد تولیدات کشاورزی را به میزان 5 میلیون تن محصولات باغی و دامی و زراعی به خود اختصاص داده است و در این عرصه صندلی خوبی دارد.

130 طرح کشاورزی در هفته دولت در قزوین افتتاح می گردد

وی اضافه نمود: با داشتن دشت قزوین در فراوری کشمش رتبه اول، انگور سوم، زیتون، فندق، زغال اخته در رتبه دوم کشوری، قارچ رتبه سوم و ذرت چهارم و تخم مرغ هفتم هستیم.

خمسه بیان نمود: با برداشت گندم به میزان 240 هزار تن با افت زیر نیم درصد امیدواریم تا انتها فصل برداشت بیش از 245 هزار تن گندم برداشت گردد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یادآورشد: میزان برداشت کلزا در استان حدود 11 هزار و 680 تن بوده که 98 درصد تعهدات انجام گردیده است.

26 هزار هکتار آبیاری مدرن در استان قزوین عملیاتی گردیده است

وی اضافه نمود: با توجه به این که بیش از 90 درصد منابع آبی در بخش کشاورزی مصرف می گردد توجه به توسعه آبیاری مدرن در اولویت است و در این راستا علیرغم محدودیت های اعتباری کوشش نموده ایم در این زمینه پروژه ها متوقف نگردد.

خمسه توضیح داد: تا انتها سال 94 حدود 26 هزار هکتار از اراضی دشت قزوین تحت پوشش آبیاری مدرن نهاده شد و در سال 95 بعد از سفر رئیس جمهور مقرر شد 20 هزار هکتار دیگر به این میزان اضافه گردد که تا انتها امسال 10 هزار هکتار آن انجام می گردد.

وی اضافه نمود: دراجرای شبکه پایاب یکی از طرحها اجرای لوله گذاری چاهها برای جلوگیری از هدر رفت آب بوده که تاکنون 912 کیلومتر لوله گذاری انجام گردیده و امسال نیز 100 کیلومتر دیگر انجام می گردد.

خمسه یادآورشد: در اعطای تسهیلات ارزان قیمت برای اجرای طرح های نیمه تمام در بخش کشاورزی تاکنون برای تکمیل 284 طرح بیش از 281 میلیارد تومان تسهیلات به متقاضیان پرداخت گردیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: تاکنون 351 طرح آبیاری با 61 میلیارد تومان اجرا گردیده که برای هر هکتار 10 میلیون تومان کمک بلاعوض داده می گردد و امسال هم مبلغ 60 میلیارد تومان اختصاص خواهد یافت تا آبیاری مدرن توسعه یابد.

وی بیان نمود: در امسال نیز برای اجرای 102 طرح تاکنون بیش از 21 میلیارد و600 میلیون تومان تسهیلات پرداخت گردیده است.

4000 شغل تعهد بخش کشاورزی استان قزوین

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اظهارداشت: تعهد اشتغال استان در بخش کشاورزی 4000 شغل است که تا کنون 1351 نفر انجام گردیده است و امسال 2000 نفر نیز در اجرای طرحها مشغول بکار می شوند.

1881 میلیارد تومان خسارت سرمازدگی در استان

وی با اشاره به مشکلات ناشی از سرمازدگی در استان اضافه نمود: متاسفانه بر اثر سرمازدگی و خشکسالی به محصولات باغی و سردرختی آسیب زیادی وارد شد و کشاورزان و باغداران بیش از 1881 میلیارد تومان خسارت دیدند.

خمسه بیان نمود: متاسفانه فقط 14 درصد محصولات کشاورزی استان تحت پوشش بیمه قرار داشتند وبه نظر می رسدامسال باید کشاورزان این موضوع را جدی بگیرند تا در صورت بروز حوادث غیرمترقبه دچار خسرات بیشتر نشوند و بتوانند از حمایت دولت و بیمه برخوردار شوند.

وی گفت: سهم دولت در بخش بیمه واریز نگردیده است اما سهم بانک داده گردیده و با پیگیری انجام گردیده با استمهال بدهی کشاورزان خسارت دیده دو سال تنفس دادیم تا در بازپرداخت مشکلی نداشته باشند.

افتتاح 130 طرح در بخش کشاورزی در هفته دولت

خمسه در ادامه با گرامیداشت هفته دولت گفت: امسال در این ایام 130 طرح با اعتباری بالغ بر 58 میلیارد و 540 میلیون تومان در بخش های مختلف کشاورزی افتتاح می گردد.

وی اضافه نمود: این طرح ها در بخش های آب و خاک، دام و طیور، باغبانی، زراعت، ترویج کشاورزی، صنایع، مکانیزاسیون کشاورزی، فعالیت های تحقیقاتی، تعاون روستایی، شیلات، دامپزشکی و منابع طبیعی است و با بهره برداری از آنها زمینه اشتغال 192 نفر به صورت مستقیم و 123 نفر غیرمستقیم با پوشش 1164 خانوار فراهم می گردد.

در تامین مواد غذایی مورد احتیاج مردم استان هیچ مشکلی نداریم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در ادامه در خصوص تامین مواد غذایی مورد احتیاج مردم گفت: علیرغم مشکلات ایجاد گردیده در خصوص تحریم های دشمنان، استان قزوین در فراوری محصولات کشاورزی صندلی خاصی دارد و ضمن تامین احتیاجهای استان قادر است احتیاج محصولات باغی، زراعی و فراورده های گوشتی و لبنی مورد احتیاج استانهای دیگر کشور را هم تامین کند.

وی اضافه نمود: با اقدامات انجام گردیده و همراهی بسیار خوب بخش خصوصی خوشبختانه هیچ کمبودی در زمینه تامین اقلام اساسی مردم از جمله گوشت قرمز، گوشت مرغ، شیر و فراورده های لبنی و تخم مرغ نداریم و به میزان کافی ذخیره سازی کالاها اجرا شده است.

خمسه بیان نمود: در حال حاضر میزان فراوری گوشت قرمز در استان 26 هزار تن است که باید آن را به 28 هزارتن برسانیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان توضیح داد: در تنظیم بازار گوشت مرغ هم هیچ مشکلی نداریم و روزی 80 تن به سایر مناطق ارسال می گردد و روزانه 10 تن مرغ منجمد وارد بازار گردیده است.

وی اضافه نمود: در توزیع گوشت منجمد مشکلی نداریم و با عرضه آن از قرار هر کیلو 24 تا 26 هزار تومان احتیاج مردم را تامین می کنیم و با مشخص یکی از مجتمع های بزرگ استان به عنوان مباشر توزیع گوشت قرمز در این بخش هم احتیاجها تامین گردیده است.

خمسه اظهارداشت: از هفته آینده 12 تن گوشت گوسفندی با قیمت 34 هزار تومان در استان توزیع می گردد تا بازار را تنظیم کنیم و تخم مرغ نیز شانه ای 14 هزار تومان و کمتر از قیمت بازار عرضه می گردد و فراورینمایندگان موظف گردیده اند 20 درصد سهم فراوری خود را در استان عرضه نمایند تا کمبودی نداشته باشیم.

370 طرح نیمه تمام کشاورزی در استان

خمسه در ادامه گفت: در حال حاضر 370 طرح نیمه تمام با پیشرفت بیش از 20 درصد در بخش کشاورزی استان وجود دارد که تکمیل آنها 380 میلیارد تومان اعتبار احتیاج دارد.

وی بیان نمود: با تکمیل طرح های نیمه تمام زمینه اشتغال 3855 نفر در استان فراهم می گردد.

خمسه از اجرای طرح بکپارچه سازی و تسطیح اراضی هم اطلاع داد و اظهارداشت: این طرح در اولویت است تااز خرد شدن اراضی جلوگیری کنیم و قوانینی را اعمال خواهیم کرد تا یکپارچه سازی توسعه یابد که در این راستا در شهرستان آوج 700 هکتار اراضی یکپارچه سازی گردیده است.

استفاده از نیروهای جوان و بانوان در مسئولیت ها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین توضیح داد: با برنامه وارد جهاد گردیده ام و سیاست های خود را بر اساس چشم انداز ترسیم گردیده و اسناد بالادستی جلو خواهم برد و با انگیزه آمده ام تا کار کنم.

وی اضافه نمود: با استفاده از یک تیم اقتصادی قوی کوشش می کنیم بدون حاشیه کار کنیم و استفاده از بانوان و مدیران جوان را در اولویت برنامه های خود قرار داده ام تا زمینه پیشرفت افراد متخصص جوان مهیا گردد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "130 طرح کشاورزی در هفته دولت در قزوین افتتاح می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "130 طرح کشاورزی در هفته دولت در قزوین افتتاح می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید