50 حیوانی که فکر می کردیم صامت اند، با هم حرف می زنند!

به گزارش وبلاگ طفره، محققان برای شناساییِ صدا هایی که حیوانات مخصوصِ برقراریِ ارتباط از خود فراوری می نمایند ویدیو ها و صدا های ضبط شده را با رفتار های خاص این حیوانات مقایسه نموده است.

50 حیوانی که فکر می کردیم صامت اند، با هم حرف می زنند!

وبلاگ طفره | بیش از 50 گونه حیوان که فکر می کردیم صامت اند، درحقیقت با صدا با هم ارتباط برقرار می نمایند. مطالعه ای که اخیراً منتشر شده است نشان می دهد که این ویژگی احتمالاً 400 میلیون سال قبل از یک جد مشترک به مرور شکل گرفته است.

به گزارش وبلاگ طفره ، گابریل یورگویچ-کوهن، نویسنده ارشد این مطالعه به خبرگزاری فرانس پرس گفته است که ایده ثبت صدای حیواناتِ صامت در جنگل های بارانیِ برزیل زمانی به فکرش رسید که مشغول مطالعه روی لاک پشت های خانگی اش بود.

او می گوید: در خانه بودم که تصمیم گرفتم صدای حیواناتِ خانگی ام را ثبت کنم. یکی از آن ها هومر است که لاک پشتی است که از کودکی همراهم بوده است.

او متعجب شد وقتی کشف کرد که هومر و سایر لاک پشت های خانگی اش از خودشان صدا فراوری می نمایند. پس تصمیم گرفت صدای سایر گونه های لاک پشت را گاهی با استفاده از هیدروفن، نوعی میکروفن که برای ثبت صدا در زیر آب از آن استفاده می گردد، ثبت کند.

کوهن که محققی در دانشگاه زوریخ در سوئد است می گوید: هر یک گونه ای را که آنالیز کردم متوجه شدم که از خودش صدا فراوری می نماید. بعد این پرسش به فکر مان رسید که چه حیوانات دیگری هستند که تصور می کنیم بی صدا هستند، ولی درواقع از خودشان آوا فراوری می نمایند.

علاوه بر 50 گونه لاک پشت که به گزارش این تحقیق با صدا با هم ارتباط برقرار می نمایند، سه حیوانِ بسیار عجیب دیگر نیز شناسایی شدند که پیش از این تصور می شد بی صدا باشند. ماهی شش دار، که علاوه بر آبشش، شش نیز دارد که به او امکان می دهد در خشکی نیز زندگی کند، و گونه ای از سسیلین، گروهی از دوزیستانِ بی دست وپای حاره ای که بین مار و کرم هستند، جزو این گروه های عجیب بودند که صدا فراوری می کردند.

این محققان هم چنین یک گونه نادر از خزندگان به نام توآتارا کشف کردند که فقط در نیوزیلند پیدا می شوند و تنها عضو بازمانده یک راسته به نام Rhynchocephalia هستند که زمانی در سراسر کره زمین پراکنده بود. تمام این حیوانات از خودشان صدا هایی مثلِ چیک چیک یا جیرجیر یا آوا های آهنگین فراوری می کردند که شاید زیاد بلند نبود و فقط چندبار در روز از آن ها شنیده می شد.

جد ناطقِ مشترک

این تیم تحقیقاتی یافته های خود درباره تاریخچه فرگشتِ ارتباطاتِ صدادارِ 1800 گونه دیگر را با هم ترکیب کردند. آن ها سپس از نوعی تحلیل به نامِ بازسازیِ شرایطِ اجدادی استفاده کردند که احتمال برخورداری از یک پیوند مشترک در طول زمان را محاسبه می نماید.

پیش از این تصور می شد که چهارپایان و ماهی های شش دار ارتباطِ آوایی را جداگانه در طول زمان به دست آورده اند. اما به گفته کوهن: برعکس این ثابت شده است. آن ها همه از یک جا نشأت گرفته اند.

ما دریافتیم که نیایِ مشترکِ این گروه همان موقع صدا فراوری و با استفاده از صدا های هدف دار و حساب شده ارتباط برقرار می نموده است. برطبقِ این مطالعه این نیای مشترک در حدود 407 میلیون سال قبل در دورانِ پالئوزوئیک زندگی می نموده است.

جان ویِن ـ استاد زیست شناسی فرگشتی در دانشگاه آریزونا که بخشی از این تحقیق نبود ـ می گوید اینکه ارتباط آوایی و صدادار از نیای مشترکِ ماهی های شش دار و چهارپایان نشأت گرفته است ایده جالب و شگفت انگیزی است. وین که در سال 2020 مقاله ای با عنوان منشأ ارتباطاتِ آوایی در مهره داران منتشر نموده بود، از داده های تازه درباره گونه های بیش تر استقبال نموده است.

اما او درباره مطالعه نو می گوید که محققان لزوماً بینِ صدا هایی که حیوانات فراوری می نمایند و ارتباطاتِ آوایی واقعی تمایز قائل نشده اند. کوهن دراین باره گفته است که محققان برای شناساییِ صدا هایی که حیوانات مخصوصِ برقراریِ ارتباط از خود فراوری می نمایند ویدیو ها و صدا های ضبط شده را با رفتار های خاص این حیوانات مقایسه نموده است. او هم چنین گفته است که صدای حیوانات در گروه های متفاوت ثبت شده است تا بتوانیم با اطمینان بگوییم که صدا ها فقط در موقعیتِ خاص فراوری شده اند.

او تأیید نموده که مطالعه بعضی گونه ها که مکرراً صدا فراوری نمی نمایند و خجالتی هستند کار سختی است و افزوده که به داده های بیش تری برای تکمیل این تحقیقات احتیاج است.

منبع: Physorg

ترجمه: عاطفه رضوان نیا

منبع: فرادید

به "50 حیوانی که فکر می کردیم صامت اند، با هم حرف می زنند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "50 حیوانی که فکر می کردیم صامت اند، با هم حرف می زنند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید