امید به شکستن طلسم با نگرش متفاوت

به گزارش وبلاگ طفره، به گزارش خبرگزاری مهر در گزارش سایت فدراسیون فوتبال آمده است: تیم ملی فوتبال امید ایران که خود را برای حضور در رقابت های آسیایی جاکارتا آماده می کند با استفاده از نسل مستعد و بازیکنان توانمند زیر 21 سال و انتخاب یک استراتژی متفاوت به شکستن طلسم حضور در بازی های المپیک امیدوار است.

امید به شکستن طلسم با نگرش متفاوت

نگرش متفاوت به موضوع تیم امید و برنامه ریزی دراز مدت در راستای شکل دهی تیمی منسجم و قدرتمند جهت حضور در مسابقات مقدماتی المپیک 2020 موجب شده تا بازی‌های آسیایی به عنوان میدانی جهت کسب تجربه بیشتر در مسیر ساختن یک نسل طلایی از ستاره های جوان و مستعد فوتبال ایران قرار گیرد اما بی شک، هدف نهایی کسب تجربه ای ارزشمند به منظور پایان به حسرت چند دهه ای حضور فوتبال ایران در بازی های المپیک است.

مرور رویکرد برخی از کشورهای توسعه یافته فوتبال آسیا در سال های پایانی دهه 90 و آغاز هزاره سوم میلادی به خوبی نشان می دهد که استراتژی متفاوت فوتبال ایران در این دوره مطابق با الگوهای مشابه است که می تواند منجر به شکل گیری یک تیم قدرتمند و با تجربه بین المللی در سال های آتی فوتبال ایران شود.

بازی های آسیایی 1998 بانکوک یکی از نمونه های قابل توجه در انتخاب چنین رویکردی است. زمانی که تیم های ملی فوتبال ایران ، چین و کویت از میان قدرت های مدعی فوتبال آسیا با تمام قدرت و ستاره های نامدار خود وارد مسابقات فوتبال این بازی ها در تایلند شدند اما برخی کشورها نظیر؛ ژاپن و کره جنوبی ترجیح دادند به جای استفاده از نفرات باتجربه با حضور نفرات جوان تر گام به این رقابت ها بگذارند.

در نهایت،تیم ملی کشورمان با اتکا به حضور جمع گسترده ای از بازیکنان حاضر در جام جهانی 98 فرانسه و گروهی از بازیکنان جوان تر، به عنوان قهرمانی آن رقابت ها دست یافت و تیم هایی مثل کره جنوبی و ژاپن با بازیکنان جوان و کم تجربه خود توفیق چندانی در آن رقابت ها نداشتند خصوصا ژاپنی ها که در مرحله گروهی از رقابت ها کنار رفتند.

همان نسل طلایی ژاپن در بانکوک 1998 اما، دو سال بعد یکی از نمایندگان فوتبال آسیا در بازی های المپیک 2000 سیدنی بود و البته فوتبال ایران در آن دوره با یک تیم پرستاره اما جوان باز هم موفق به صعود به المپیک نشد.

ستاره های گمنام تیم های ژاپن و کره جنوبی در بازی های 1998 تیم های قدرتمند و تاریخ‌ساز حاضر در جام جهانی 2002 را شکل دادند. همچنین ژاپنی ها پس از این رقابت ها در جام های ملت های آسیای 2000 و 2004 به عنوان قهرمانی آسیا دست یافتند اما فوتبال ایران به رغم حذف در مرحله یک چهارم پایانی در این تورنمنت موفق به حضور در جام جهانی 2002 همچنین المپیک های سیدنی و آتن نشد.

این رویکرد در بازی های آسیایی 2002 بوسان هم به شکل دیگری تکرار شد. فوتبال ایران با تیم زیر 23 سال و حضور 3 بازیکن کمکی در بازی های آسیایی بوسان شرکت کرد و البته با اقتدار به عنوان قهرمانی دست یافت. اما تیم عمدتا زیر 21 سال ژاپن که در فینال همان مسابقات مقابل ایران با نتیجه دو بر صفر شکست خورده بود با همان ترکیب در مرحله مقدماتی المپیک آتن درخشید و با اقتدار به المپیک 2004 صعود کرد.

بدین ترتیب ایران قهرمان مقتدر فوتبال در دو دوره پیاپی بازی های آسیایی 1998 و 2002 همچنان رویای حضور در المپیک را در ذهن داشت؛رویایی که در آن ایام محقق نشد.

امروز بی شک دست آورد اصلی حضور تیم زیر 21 سال ایران در جاکارتا، شکل گیری تجربه ای متفاوت و ارزنده برای نسلی است که می توانند امیدهای تاریخ ساز فوتبال ایران در مسیر صعود به معتبرترین رویداد ورزشی جهان باشند. دروازه های توکیو نزدیک تر از هر زمان دیگری به نظر می رسند.

منبع: mehrnews.com

به "امید به شکستن طلسم با نگرش متفاوت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امید به شکستن طلسم با نگرش متفاوت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید