شروع کشت محصولات گرمسیری در سیستان وبلوچستان

به گزارش وبلاگ طفره، کشت آناناس در استان سیستان و بلوچستان شروع شد و این استان می تواند در فراوری بعضی محصولات گرمسیری بی رقیب باشد.

شروع کشت محصولات گرمسیری در سیستان وبلوچستان

اردشیر شهرکی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت:در سالهای اخیر کشت آناناس به صورت پایلوت در مراکز تحقیقاتی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان انجام شد و بعد از نتایج مثبت آن به منظور خودکفایی کشور از واردات این محصول و توسعه محصولات گرمسیری در استان نهال آن بطور رایگان برای کشت در زیر سایبان بین کشاورزان استان توزیع شد.

اردشیر شهرکی ادامه داد: منطقه ها جنوبی استان با دارا بودن شرایط آب و هوایی تقریبا استوایی، گرم و مرطوب، خاستگاه فراوری متنوع ترین میوه های گرمسیری در کشور است و حتی در فراوری بعضی میوه ها در ایران بی رقیب محسوب می گردد و ظرفیتی بی بدیل برای ارز آوری دارد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: این سازمان به منظور توسعه باغات آناناس در منطقه ها جنوبی استان با استفاده از اعتبارات دولتی اقدام به تهیه نهال کشت بافت این محصول کرد که نتایج مثبت آن در 18 ماه آینده بعد از برداشت نخستین محصولات نمایان خواهد شد.

سیستان و بلوچستان از نظر آب و هوایی فرق دارد به طوری که منطقه ها ایرانشهر، زابل و باهوکلات آب و هوای بیابانی و ناحیه زاهدان در مرز بین اقلیم بیابانی و نیمه بیابانی قرار گرفته است.

منطقه ها سراوان، مهرستان، سیب سوران، خاش، چابهار، کنارک، نیکشهر، قصرقند و سرباز استان نیز آب و هوای نیمه بیابانی و ناحیه کوهستانی بم پشت در جنوب سراوان و امتداد آن به طرف مشرق تا کوههای بشاگرد آب و هوای نیمه بیابانی معتدل دارند و اقلیم مشرق ارتفاعات و فلات های مرتفع و کم وسعت میان آن نیمه بیابانی با زمستان های سرد است.

آب و هوای متنوع سیستان و بلوچستان زمینه را برای کشت انواع محصولات کشاورزی از جمله میوه های گرمسیری و سردسیری فراهم نموده به طوری که هم اینک از 80 هزارهکتار باغات استان هشت هزار هکتار آن به کشت انواع میوه های گرمسیری اختصاص دارد.

وبلاگ طفره سیستان و بلوچستان زاهدان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "شروع کشت محصولات گرمسیری در سیستان وبلوچستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع کشت محصولات گرمسیری در سیستان وبلوچستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید