با تله مدیسین آشنا شوید

به گزارش وبلاگ طفره، شاید یکی از آرزوهای نو بشر، طبابت و درمان بیماران از راه دور است. چیزی که بیشتر به افسانه شبیه است تا واقعیت. اما این آرزو برای به حقیقت پیوستن زیاد منتظر نماند و امروزه فناوری تله مدیسین به کمک پزشکان و مردم آمده است.

با تله مدیسین آشنا شوید

با تله مدیسین آشنا شوید

طبابت از راه دور

شاید یکی از آرزوهای تازه بشر، طبابت و درمان بیماران از راه دور است. چیزی که بیشتر به افسانه شبیه است تا واقعیت. اما این آرزو برای به حقیقت پیوستن زیاد منتظر نماند و امروزه فناوری تله مدیسین به کمک پزشکان و مردم آمده است.

این فناوری که ابتدا به کمک بیماران مبتلا به بیماری های مزمن آمد، با استقبال خوبی روبه رو شد. برای مثال، مبتلایان نوعی بیماری به نام فیبروزکیستی که ناچار بودند مدت های زیادی را در بیمارستان سپری کنند، از این وضع ناراحت کننده نجات پیدا کرده و توانستند بیشتر اوقات را در منزل بگذرانند و دوره بستری شدن شان کمتر شود.

به این ترتیب، به کمک تله مدیسین، بیماران در خانه تنها با فشار دادن یک دکمه و روشن کردن کامپیوتر می توانند از کمک های فیزیوتراپیست کمک بگیرند و در اصل، شرایط بیمارستان به اتاق خواب آنها منتقل شود. در این روش، هفته ای یک بار و با برنامه ای از پیش مشخص شده متخصص با بیمار تماس تلفنی برقرار کرده و بیمار کامپیوترش را روشن می کند و به وسیله آن لاین شدن با هم رودررو صحبت می کنند. به این ترتیب، متخصص مربوطه می تواند از وضع تنفس، میزان ضربان قلب و درجه حرارت بیمار در آن لحظه آگاه شده و علایم اولیه پس زدن ریه پیوندی را در بیمارش بررسی کند، بدون آنکه بیمار ناچار شود زحمت رفت و آمد و بستری شدن و یا معطل شدن در بیمارستان را متحمل شود. در صورتی که بیمار به کمک نیاز داشته باشد، به وسیله این سیستم ارتباطی کمک می گیرد و اگر به مراقبت خاص نیاز باشد، پرستاران ویژه به منزل آمده و به او کمک می کنند. حتی اگر بیمار از وسایل کمکی مانند دستگاه های سنجش خون و تنفس استفاده کند، می تواند نتایج مربوطه را در هر لحظه و زمان لازم در اختیار متخصص مربوطه قرار دهد.

به این ترتیب، تعدادی از بیماران مبتلا به فیبروزکیستی که پیوند ریه شده بودند، شش ماه را در منزل و بدون بستری شدن و با کمک تله مدیسین گذرانده و مراقبت ها و کنترل های لازم را به دست آوردند، طوری که حال آنها بسیار مطلوب گزارش شده است و همگی آنها از این فناوری راضی بودند. همه بیمارانی که به طور آزمایشی از این فناوری استفاده کرده اند، معتقدند در آن دو فایده عمده و منحصر به فرد وجود دارد، یکی اینکه استقلال شخصی حفظ می شود و دوم اینکه بدون رفت و آمد به مرکز درمانی یا بستری شدن در بیمارستان، از مراقبت های مربوطه برخوردار می شوند که از نظر هزینه و بستری شدن و رفت و آمد به صرفه است و احتمال مبتلاشدن به عفونت های بیمارستانی کمتر می شود. بررسی ها نشان داده است که تله مدیسین میزان رفت و آمد بیماران را به بیمارستان تا حد زیادی کاهش داده است.

تله مدیسین و کاهش تعداد افراد در لیست انتظار

در اقدامی دیگر مشخص شد که این فناوری لیست انتظار را کاهش داده و امکان دسترسی بیماران به متخصصان را تسریع می کند.

بررسی های دانشمندان ایرلندی نشان می دهد که با استفاده از تله کنفرانس می توان تعداد بیمارانی را که لازم است در بیمارستان با متخصصان دیدار کنند، کاهش داد و این به معنی کوتاه تر شدن زمان انتظار است. پزشکان روی 100 بیمار روماتولوژی کار کردند و دریافتند که تشخیص به وسیله تله کنفرانس تا 97 درصد صحت داشته است. متخصصان متوجه شدند تنها شش درصد بیماران واقعا لازم داشتند تا به بیمارستان آمده و با متخصص حضورا صحبت کنند و این مساله در سهولت تشخیص و درمان کمک کننده بوده است. البته 42 درصد این بیماران معتقد بودند که صحبت به وسیله فناوری کامپیوتری با پزشک کافی نبوده و تمایل داشتند که همچنان با پزشک رودررو شوند. محققان معتقدند که اگر چه سطح رضایت بیماران کمتر از پزشکان بوده است اما از نظر آماری و علمی مشاوره تلویزیونی روماتولوژی، جایگزین قابل پذیرش برای بیماران سرپایی است که تمایل دارند مشاوره بگیرند. تله مدیسین در تحقیق دیگری، نتایج رضایت بخشی در بیماران پوستی داشته است.

محققان بر این باورند که این فناوری در جوامع روستایی و در شهرهای دوردست بسیار مفید است چون بیمار به وسیله این فناوری با پزشک مرتبط می شود و به رفت وآمدهای مکرر به مرکز درمانی نیازی نیست مگر در شرایطی که الزامی باشد. بسکمک از بیماران شرکت کننده در بررسی ها معتقدند که این فناوری مسافرت بدون رفت و آمد آنها را هم امکان پذیر کرده است و این نعمتی است که نمی توان آن را کتمان کرد.

ارتباط ویدیویی برای کمک به بچه ها بیمار

در این روش از شبکه ای ارتباطی استفاده می شود تا توصیه های تخصصی را به بچه ها بیماری که صدها کیلومتر دورتر هستند، ارایه دهند. به این ترتیب، سیستم تله مدیسین اینترنتی مرکز بچه ها بیمارستان گلاسکو اسکاتلند را به طور مستقیم با بچه ها بیمار مرتبط می کند. در ضمنً، در این فناوری از شبکه دوربین های تلفن همراه و مانیتورها استفاده می شود تا عکس های رادیولوژی و سونوگرافی قلبی بچه ها تازه متولد شده به وسیله پزشک بررسی شود. والدین هم می توانند با استفاده از این ارتباط ویدیویی درباره فرایند درمان با متخصص به بحث و مشاوره بپردازند. به این ترتیب از رفت وآمدهای غیرضروری بیماران جلوگیری می شود. به این ترتیب، بچه ها بیمار در یک مرکز درمانی نزدیک منزل تحت بررسی و درمان قرار می گیرند و در ضمنً، در صورت نیاز به صورت فوری و سریع با متخصصان مراکز اصلی درمانی مرتبط می شوند. در غیر این صورت، یا باید پزشک متخصص به آن مرکز می رفت و یا کودک بیمار به بیمارستان مرکزی منتقل می شد که برای کودک و والدین او پراسترس بود. حتی پزشکان می توانند با انتقال تصاویر رادیولوژی و سونوگرافی کودک بیمار به سایر متخصصان زبده دنیا از مشورت آنها در تشخیص و درمان بهره مند شوند.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "با تله مدیسین آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با تله مدیسین آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید