بهینه سازی منبعی نو برای تغذیه دام در کشور

به گزارش وبلاگ طفره، فناوران کشور دانش فنی و بهینه سازی فرمولاسیون تولید خوراک دام از سرشاخه نیشکر را انجام دادند.

بهینه سازی منبعی نو برای تغذیه دام در کشور

به گزارش وبلاگ طفره، تولید خوراک دام فرآوری شده از سرشاخه نیشکر کاری است که این فعالان فناور انجام دادند تا منبعی نو برای تغذیه دام در دسترس قرار بگیرد. اهمیت این کار با توجه به شرایط کمبود علوفه، فقر مراتع و محدودیت دسترسی به منابع آب و خاک حاصلخیز است.

هر سال میزان قابل توجهی از بقایای کشاورزی در کشور تولید می شود؛ منبعی غنی که می تواند خوراک پایه دام ها را تامین کند. بقایای نیشکر شامل سرشاخه، پیت و باگاس و ملاس یکی از همین پسماندهای کشاورزی است که در طرحی به نام منبعی نو برای تولید خوراک دام استفاده شد.

این بقایا پس از برداشت محصول روی زمین به جای می ماند و مانع از عملیات خاک ورزی می شود. این مسئله معضلی بزرگ در زراعت نیشکر محسوب می شود. بسیاری از موارد این بقایا سوزانده می شود که خود مسائل زیست محیطی را ایجاد می کند؛ اما با این راه حل فناورانه علاوه بر رفع این مسائل، منبعی نو هم برای خوراک دام تولید شد.

سرشاخه نیشکر حدود 25 درصد از کل تولید زراعت نیشکر را شامل می شود که دارای ارزش غذایی مناسبی است، به نحوی که پروتئین خام و انرژی زایی آن نسبت به کاه غلات بالاتر است و می توان آن را در ردیف علوفه های میانه طبقه بندی کرد. در صورت فرآوری سرشاخه نیشکر به وسیله مواد آلی و شیمیایی، ارزش غذایی آن افزایش یافته و می تواند به نام یک منبع مهم در تأمین غذای دام مورد استفاده قرار گیرد.

به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، در حال حاضر تمام مراحل مطالعه، تحقیق، پژوهش، طراحی، ساخت قطعات و کارخانه صنعتی تولید علوفه دامی از سرشاخه نیشکر به وسیله محققان و صنعتگران داخلی اجرا شده است. پایلوت خط تولید این محصول دانش بنیان برای نخستین بار در کشور در استان خوزستان اجرا شد. کارگروه توسعه فناوری های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از این طرح حمایت کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "بهینه سازی منبعی نو برای تغذیه دام در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهینه سازی منبعی نو برای تغذیه دام در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید