خواص سبوس برنج و تاثیر آن بر لاغری، کبد چرب، پوست و مو

به گزارش وبلاگ طفره، حتما بارها و بارها شنیده اید که برای حل بسکمک از مسائل می توانید از سبوس برنج کمک بگیرید. ما می خواهیم در این مطلب مفصل راجع به خواص سبوس برنج و کاربرد مختلف آن با شما صحبت کنیم و بگوییم که چگونه می توانید با همین ماده به ظاهر ساده بسکمک از مسائل خود را حل و فصل کنید. اما قبل از هرچیزی بهتر است سبوس برنج را بشناسیم.

خواص سبوس برنج و تاثیر آن بر لاغری، کبد چرب، پوست و مو

لایه نازکی که روی دانه های برنج را می گیرد، همان ماده شگفت انگیزی است که می تواند تاثیر فوق العاده ای در زیبایی و سلامتی مان داشته باشد. این ماده یکی از محصولات فرعی برنج است که در فرآیند آسیاب به دست می آید. درواقع برنجی که هنوز فرآوری نشده، دو پوسته دارد که بیرونی ترین آن غلاف شلتوک است. این لایه بیرونی سفت و غیرقابل خوردن است و در همان مرحله اول از برنج جدا می شود. اما لایه بعدی، همان سبوس است؛ این لایه رنگی قهوه ای دارد و بسیار نازک است و دور تا دور لایه سفید برنج را می پوشاند. اگر سبوس را از برنج جدا نکنند، برنج قهوه ای به دست می آید که خواص بی نظیری دارد؛ اما اگر این لایه را جدا کنند، برنج سفید باقی می ماند و سبوس آن را می توان به صورت جداگانه مصرف کرد. سبوسی که برخی آن را اکسیر جوانی می دانند؛ زیرا سرشار از ویتامین E است و با خاصیت آنتی اکسیدان قوی که دارد، از ایجاد چین و چروک جلوگیری می نماید. علاوه بر این با حفظ رطوبت پوست جلوی پیری زودرس را می گیرد و تاثیر زیادی در افزایش طول عمر و تقویت اعصاب دارد. تا انتهای این مطلب همراه مان باشید تا ببینیم چگونه باید از خواص این اکسیر جوانی بهره مند شد.

فواید سبوس برنج؛ درمان کننده بیماری های نهفته

سبوس برنج منبع غنی فیبر است؛ بنابراین می تواند مسائل گوارشی را برطرف کند؛ اگر یبوست دارید، سبوس برنج تاثیر زیادی در درمان چنین مسائلی می گذارد. این ماده شگفت انگیز کلسترول خون را کاهش می دهد و خطر بیماری های قلبی را کم می نماید؛ سبوس برنج سطح قند خون را کنترل می نماید و برای افراد مبتلا به دیابت گزینه مناسبی به شمار میرود. در ادامه می خواهیم با جزئیات این خواص را بررسی کنیم:

خواص سبوس برنج قهوه ای برای لاغری

خواص سبوس برنج برای لاغری یکی از مهم ترین دلایلی است که این ماده را تا این حد پرطرفدار کرده است. فیبر موجود در این ماده باعث می شود که با مصرف آن، کمتر احساس گرسنگی داشته باشید و مقدار کالری مصرفی تان در طول روز کاهش یابد. علاوه بر این بهبود عملکرد دستگاه گوارش در کاهش وزن تاثیر زیادی دارد و همانطور که گفتیم، سبوس می تواند مسائل گوارشی را برطرف کند. این ماده با تنظیم سطح قند خون از نوسانات قند خون جلوگیری می نماید و اشتیاق به خوردن غذاهای شیرین و پرکالری را کاهش می دهد. سبوس برنج به بهبود متابولیسم بدن کمک می نماید و باعث بیشتر سوزاندن کالری های اضافی بدن می شود. ویتامین های موجود در آن، به حفظ انرژی تان در حین تمرین های ورزشی کمک می نماید و مقدار خستگی تان را کاهش می دهد. بنابراین با مصرف مداوم آن، داشتن یک رژیم غذایی مناسب و انجام تمرین های ورزشی می توانید یک اندام ایده آل برای خود بسازید.

20 خاصیت ارزشمند برنج قهوه ای که کمتر کسی شنیده است

20 ترفند علمی ساده برای صاف کردن شکم در سریع ترین زمان ممکن

خواص سبوس برنج برای مو؛ از کاهش ریزش تا پرپشت کردن حجم مو

سبوس برنج دارای ویتامین B5 است؛ این ویتامین می تواند پیاز مو را تحریک کند، جلوی سفید شدن مو را بگیرد و در جلوگیری از ریزش مو نقش موثری داشته باشد. علاوه بر این می تواند مقدار گردش خون را در پوست سر بیشتر کند و فولیکول های مو را تقویت نماید؛ بنابراین بعد از مدتی، مقدار رشد مو افزایش می یابد و پرپشت می شود. علاوه بر این، روغن آن می تواند در درمان موخوره نقش موثری داشته باشد. ویتامین E موجود در سبوس درخشندگی و لطافت موها را بیشتر می نماید و اسیدهای چرب موجود در آن، در حفظ رطوبت مو نقش موثری دارد؛ علاوه بر این از خشکی و شکنندگی مو جلوگیری می نماید و آنتی اکسیدان های موجود در آن، از مو در برابر آسیب های محیطی مثل انواع آلودگی ها و اشعه های مضر خورشید مراقبت می نماید. با مصرف منظم این ماده شگفت انگیز، شوره های سر بعد از مدتی از بین می رود و پوست سر سالم می ماند.

انواع ماسک موی سبوس برنج و فواید استفاده از آن ها

خواص سبوس برنج برای پوست

یکی از موثرترین عوامل در زیبایی، داشتن پوستی سالم و شفاف است؛ از آنجایی که سبوس برنج سرشار از انواع مواد معدنی و ویتامین های مختلف است، می تواند در داشتن یک پوست سالم و زیبا به ما کمک کند. آنتی اکسیدان های قوی مثل ویتامین E موجود در آن، می تواند باعث مراقبت از پوست در برابر آسیب های محیطی شود و از پیری زودرس جلوگیری کند. درنتیجه با استفاده مداوم از آن، روند پیر شدن پوست کاهش می یابد و با گذشت زمان چین و چروک های کمتری روی پوست ظاهر می شود.

سبوس برنج اسیدهای چرب زیادی دارد؛ اسیدهایی که می توانند به حفظ رطوبت پوست کمک کنند و پوستی نرم و لطیف برای مان بسازند. اگر این ماده مغذی را در روتین پوستی خود قرار دهیم، به مرور زمان می بینیم که پوست مان روشن تر می شود و لکه های روی آن از بین می رود. از آنجایی که سبوس برنج دارای خواص ضد التهابی است، التهاب های پوستی، قرمزی و آکنه را از بین می برد و می تواند به عنوان یک لایه بردار طبیعی عمل کند؛ در نتیجه پس از مدتی استفاده، سلول های مرده از بین می روند و پوست صاف و شاداب می شود.

خواص سبوس برنج برای درمان کبد چرب

اینوزیتول، روغن برنج، اسید فولیک، گاما اوریزانول و استرول های گیاهی از جمله مواد مغذی موجود در سبوس برنج است که می تواند تاثیر زیادی در درمان بیماری هایی چون کبد چرب داشته باشد. این ماده منبع خوبی برای تامین آهن و منیزیم است که هردو نقش به سزایی در تامین سلامتی بدن دارند. منیزیم می تواند ارتباط سلول ها را تقویت کند و آهن منجر به تولید گلبول های قرمز می شود که به انتقال اکسیژن کمک زیادی می نماید.

7 صبحانه طلایی برای کبد چرب + طرز تهیه

عملکرد بهتر مغز و پیشگیری از سرطان با سبوس برنج

برخی تحقیقات نشان می دهند که یکی از خواص سبوس برنج قهوه ای کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان هاست. سبوس به دلیل مقادیر بالایی از انواع آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها، باعث مرگ سلول های سرطانی می شود و خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می دهد. علاوه بر این، منگنز موجود در آن به عملکرد بهتر مغز کمک می نماید و خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می دهد. سبوس می تواند در تقویت حافظه هم نقش موثری داشته باشد.

شایع ترین سرطان های زنان و علائم هرکدام را بشناسید

طریقه مصرف سبوس برنج

سبوس برنج را می توانید با توجه به نیاز و هدف تان، به روش های مختلفی مصرف کنید. می توانید یک یا دو قاشق از آن را به ماست اضافه کنید و به عنوان یک میان وعده وقوی میل نمایید؛ یا این که سبوس برنج را به اسموتی هایتان اضافه کنید تا فیبر و مواد مغذی بیشتری به بدن تان برسد. اضافه کردن سبوس برنج به سوپ و خورشت های مختلف، باعث غلیظ تر شدن و افزایش ارزش غذایی می شود و اضافه کردن آن به سالاد، طعم و بافتی متفاوت به آن می بخشد. علاوه بر این، می توانید به عنوان مکمل آن را به شیر، آب یا آبمیوه خود اضافه کنید یا از قرص و کپسول های سبوس برنج استفاده نمایید که بهتر است مورد آخر با نظارت پزشک انجام شود.

سبوس برنج را می توانید به آرد نان، کیک، مافین یا هنگام پخت به برنج اضافه کنید تا ارزش غذایی آن ها را افزایش دهید. علاوه بر این می توانید آن را به صورت دمنوش میل کنید؛ به این صورت که یک قاشق از آن را در آب جوش بریزید و اجازه دهید دم بکشد؛ سپس دمنوش را صاف کنید تا آماده نوشیدن شود.

طریقه مصرف سبوس برنج برای لاغری شکم و پهلو

می توانید سبوس برنج را به وعده های غذایی تان اضافه کنید. مثلاً یک یا دو قاشق از آن را در ماست، اوتمیل یا غلات صبحانه تان بریزید تا از خواص بی نظیر آن بهره مند شوید؛ یا اگر اسموتی میل می کنید، مقداری سبوس برنج به آن اضافه یا به همراه سوپ و سالادتان میل کنید یا همراه یک لیوان شیر آن را بنوشید.

رژیم لاغری زون چیست؟ همراه با بررسی فواید و تاثیر بر لاغری

هشدار: بهتر است برای شروع سبوس برنج را تدریجی استفاده کنید تا بدن تان عادت کند. اگر مشکل خاصی دارید، باید تحت نظر یک متخصص تغذیه سبوس برنج را مصرف کنید تا برنامه غذایی تان متناسب با نیارهای بدن تان باشد.

طریقه مصرف سبوس برنج برای مو

جهت استفاده از خاصیت سبوس برنج برای مو، می توانید به چند طریق زیر عمل کنید:

  • تهیه ماسک موی سبوس برنج:

مواد لازم: یک قاشق غذاخوری سبوس برنج + یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل یا زیتون + کمی آب

طرز تهیه: سبوس برنج را با روغن و آب مخلوط کنید تا حالت خمیری شکل پیدا کند؛ حالا این خمیر را روی پوست سر و موهای خود بمالید و ماساژ دهید. پس از مدت زمان20 تا 30 دقیقه، موهایتان را با شامپو بشویید.

  • شستشوی مو با سبوس برنج:

مواد لازم: یک فنجان سبوس برنج + دو لیتر آب

طرز تهیه: سبوس برنج را در آب جوش بریزید و اجازه دهید 10 تا 15 دقیقه دم بکشد؛ حالا آن را صاف کنید و مایع را پس از شستشوی نهایی بعد از شامپو، روی موهای خود بریزید. این کار درخشش موهایتان را بیشتر می نماید و باعث تقویت ساقه های مو می شود.

  • اسکراب موی سر با سبوس برنج:

مواد لازم: دو قاشق غذاخوری سبوس برنج + یک قاشق غذاخوری عسل + چند قطره روغن نارگیل یا زیتون

طرز تهیه: مواد بالا را با هم ترکیب کنید تا یک خمیر به دست بیاید؛ حالا این خمیر را به آرامی روی پوست سر ماساژ دهید و 10 الی 15 دقیقه صبر کنید. سپس با شامپو بشویید. با این کار سلول های مرده پوست شما از بین می رود و جریان خون در آن بهبود می یابد.

نکته 1: حتما قبل از استفاده از محصولات سبوس برنج، تست حساسیت روی قسمت کوچکی از پوست تان انجام دهید تا مطمئن شوید که به آن آلرژی ندارید.

نکته 2: برای اینکه تاثیرات سبوس برنج را ببینید باید به صورت منظم از آن استفاده کنید.

نکته3: در استفاده از سبوس برنج، به صورت خوراکی یا موضعی، حد تعادل را رعایت کنید.

11 ترکیب خانگی طبیعی برای ترمیم و تقویت موهای آسیب دیده

ارزش غذایی سبوس برنج

جدول زیر بر اساس ارزش غذایی موجود در 100 گرم سبوس برنج تهیه شده است:

مواد معدنیارزش غذایی
کالری246
چربی7
کربوهیدرات66
فیبر15
قند1.5

سوالات متداول

  • مصرف بیش از حد سبوس برنج چه مسائلی ایجاد می نماید؟

مصرف بیش از حد آن می تواند باعث اسهال و انسداد روده شود؛ همچنین ممکن است برای افرادی که زخم معده دارند و داروی خاصی را مصرف می کنند، مسائلی را ایجاد نماید.

  • خواص سبوس برنج برای مردان چیست؟

فیتواسترول های موجود در سبوس برنج، می تواند باعث کاهش سطح کلسترول خون شود و ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد. علاوه بر این سبوس برنج می تواند نقش موثری در حفظ سلامت پروستات در مردان داشته باشد.

  • آیا نوزادان و بچه ها می توانند از سبوس برنج استفاده کنند؟

از آنجا که هنوز تحقیقات کافی در این زمینه صورت نگرفته، بهتر است بچه ها و نوزادان از مصرف سبوس برنج خودداری کنند.

نتیجه گیری

برنج سبوس دار خواص زیادی دارد و اگر درست مصرف شود، می تواند در حفظ سلامتی تان نقش به سزایی داشته باشد. در این مطلب به طور مفصل از خواص سبوس برنج گفتیم و نحوه استفاده از آن را توضیح دادیم. در آخر به شما پیشنهاد می کنیم که اگر می خواهید از این ماده مغذی در رژیم غذایی تان استفاده کنید یا به روتین مراقبت از پوست و موی خود اضافه نمایید، حتما با یک متخصص مشورت کنید تا مقدار مصرف آن دقیقا مطابق با شرایط جسمی و سلامتی تان تنظیم شود.

منبع: دیجیکالا مگ

به "خواص سبوس برنج و تاثیر آن بر لاغری، کبد چرب، پوست و مو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص سبوس برنج و تاثیر آن بر لاغری، کبد چرب، پوست و مو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید