تاثیر باطری ضعیف بر خودرو و دلایل اصلی ضعیف شدن باتری

به گزارش وبلاگ طفره، عمر باتری خودرو معمولا کمتر از آن چیزی است که انتظار داریم؛ خصوصا در خودروهای جدیدتر که خیلی زود ضعیف می شوند. اصلی ترین تاثیر باطری ضعیف بر خودرو بروز مسائل الکتریکی در خودرو است که شرایط آزاردهنده ای ایجاد می نماید.

تاثیر باطری ضعیف بر خودرو و دلایل اصلی ضعیف شدن باتری

البته تاثیر باتری بر عملکرد خودرو مستقیم نیست و با اثرگذاری بر بخش های دیگر خودرو مثل آلترناتور روی عملکرد کلی آن اثر می گذارد. در این مقاله از مجله وبلاگ طفره به تاثیر باطری ضعیف بر خودرو و دلایل آن پرداخته ایم.

یادآور می شویم که شما می توانید به وسیله ثبت درخواست در صفحه تعمیر خودرو در محل و بعلاوه مکانیک سیار ماشین در محل تهران برای برطرف مشکل خودروی خود با کارشناسان مشورت نموده و از این سرویس ها استفاده نمایید.

تاثیر باطری ضعیف بر خودرو

همانطور که اشاره شد، باطری ضعیف به طور کلی در عملکرد خودرو تاثیر منفی دارد که در این بخش به اصلی ترین این موارد اشاره می کنیم:

1. کوتاه شدن عمر آلترناتور

از زمانی که ماشین روشن می گردد، آلترناتور مسئول عملکرد بی عیب و نقص آن است. آلترناتور برق مورد احتیاج قطعات الکترونیک خودرو را تامین نموده و باتری را شارژ می نماید.

در صورتی که باتری خودرو ضعیف شده باشد و یا ولتاژ آن به کمتر از 12 ولت افت نموده باشد آلترناتور با فشار بیشتری کار نموده و این موضوع باعث کاهش طول عمر آن می گردد.

2. تاثیر باطری ضعیف در افزایش مصرف سوخت

عملکرد بیش از حد آلترناتور باعث می گردد تا موتور خودرو سوخت بیشتری مصرف کند. زمانی که آلترناتور بیش از حد معمول فعالیت کند، این تقلای زیاد مصرف سوخت موتور را نیز افزایش می دهد.

3. تاثیر باطری ضعیف بر قطعات داخلی موتور

زمانی که سطح ولتاژ باتری پایین باشد آمپر و بعلاوه دما بالا می رود. در نتیجه این افزایش حرارت، موتور خودرو دچار آسیب دیدگی می گردد.

4. کاهش عملکرد اجزای مختلف خودرو

کاهش عملکرد اجزای الکترونیکی نیز تاثیر باطری ضعیف بر خودرو است. این اجزا شامل صندلی ها، چراغ داشبورد، بالابر اتوماتیک شیشه ها، پمپ سوخت، هیترها و غیره می گردد.

5. انتقال ضعیف سوخت به سیلندرها

صدا دادن موتور در حالت آماده به کار و یا به سختی راه افتادن آن نشانه ای از نرسیدن سوخت به سیلندرها به وسیله انژکتورهای سوخت است. این مشکل معمولا تاثیر باطری ضعیف بر خودرو است.

6. عملکرد ضعیف کامپیوتر خودرو

اگرچه کامپیوتر خودرو ممکن است به مقدار کافی کار کند، احتیاج برطرف نشده سیستم مکانیکی و الکتریکی به دلیل باتری ضعیف ممکن است منجر به کاهش کارایی بعضی از عملنمودهای کامپیوتر گردد.

بعضی از سنسوهای گاز مثل سنسور اکسیژن نمی توانند در ولتاژ کمتر از حد پیشنهادی کارخانه سازنده درست عمل نمایند. به همین خاطر کامپیوتر خودرو ممکن است نتواند تطابق مصرف سوخت با نرخ فرسایش را تشخیص بدهد.

در چنین حالتی موتور مقدار بیشتری سوخت مصرف نموده و از دست می دهد. کامپیوتر بعلاوه ممکن است توانایی خود را در بستن بعضی از سیلندرهای موتور برای حفظ بنزین هنگام رانندگی در شرایط کم شدت مانند رانندگی با سرعت کم از دست بدهد.

اصلی ترین دلایل ضعیف شدن باتری خودرو

تاثیر باطری ضعیف بر خودرو می تواند بسیار صدمه زننده باشد، به همین خاطر شناخت دلایل اصلی ضعیف شدن و جلوگیری از آن می تواند انرژی و زمان صرف شده و هزینه های مرتبط با تعمیر خودرو را کاهش دهد.

1. کارکرد طولانی مدت باطری

به طور معمول میانگین طول عمر باتری خودرو بین 3 تا 5 سال است. بعد از گذشت 3 سال علایم مرتبط با ضعیف شدن باتری کم کم خودشان را نشان می دهند. بعد از هر بار شارژ، توانایی باتری در نگهداری شارژ کاهش پیدا نموده و در نتیجه بعد از 3 سال عملکرد آن مشابه روزهای اول نخواهد بود.

بیشتر بخوانید ولتاژ باتری ماشین

2. لایه بندی اسیدی

یک تاثیر باطری ضعیف بر خودرو لایه بندی اسیدی است. لایه های اسیدی در باتری زمانی ایجاد می شوند که الکترولیت باتری در کف آن ته نشین می گردد. همانطور که می دانید الکترولیت ترکیب آب و سولفوریک اسید است و از آنجایی که اسید از آب سنگین تر است در کف باتری ته نشین می گردد.

این ته نشین شدن زمانی اتفاق می افتد که شارژ باتری (80%) نگه داشته نمی گردد. یکی دیگر از دلایل این اتفاق رانندگی در مسیرهای کوتاه و روشن بودن هیتر و برف پاک کن به طور همزمان است.

لایه بندی و ته نشین شدن اسید باعث کاهش عملکرد باتری و در نتیجه کاهش طول عمر آن می گردد. برای جلوگیری از این مشکل:

  • باتری را بیشتر از حد معمول شارژ کنید. به مدت حداقل یک تا دو ساعت باتری را شارژ کنید تا ولتاژ 12 را به 18 برسانید.
  • اجازه بدهید باتری چند روز استراحت کند.
  • باتری را تکان داده یا روی آن آرام ضربه بزنید تا از ته نشین شدن اسید جلوگیری گردد.

3. سولفاته شدن

سولفاته شدن به معنی تجمع کریستال های سولفات روی سر باتری است. دلیل سولفاته شدن کم شارژ شدن و شارژ نامنظم باتری است. جالب است بدانید 85 درصد مسائل عملکرد باتری در نتیجه سولفاته شدن آن است.

4. از دست دادن آب

شارژ بیش از حد، حرارت بالا، نگهداری ضعیف یا ناکافی، و تبخیر (به دلیل دمای زیاد زیر کاپوت) باعث از دست رفتن آب باتری می گردد.

نشانه های تاثیر باطری ضعیف بر خودرو

با مشاهده موارد زیر می توانید اطمینان حاصل کنید که باطری خودرو ضعیف شده است و عملکرد سابق را ندارد:

  • استارت کند و پر سرو صدای خودرو
  • کم بودن یا عدم وجود جریان الکتریکی مورد احتیاج اجزای خودرو
  • بک فایر موتور
  • روشن شدن چراغ هشدار Check Engine
  • سطح پایین الکترولیت
  • باد کردن باتری

بیشتر بخوانید تعویض روغن و کاهش مصرف سوخت

چگونه از ضعیف شدن باطری خودرو جلوگیری کنیم؟

عمر مفید باطری به کیفیت آن و بعلاوه نوع خودرو و مقدار مصرف آن بستگی دارد؛ اما با اقدامات پیشگیرانه می توان از ضعیف شدن باطری جلوگیری کرد که موثرترین آن ها به توضیح زیر است:

  • از باطری باکیفیت و سازگار با سیستم خودروی خود بهره ببرید.
  • باطری را همواره تمیز نگه دارید. رسوبات و تجمع زباله و گردوغبار روی بدنه و پایه باطری به مرور زمان روی عملکرد آن تاثیر منفی می گذارد.
  • از روشن و خاموش کردن های مداوم و کوتاه مدت خودرو اجتناب کنید.
  • به طور همزمان از تمامی آپشن ها و تجهیزات الکتریکی خودرو استفاده نکنید.
  • در فصول گرم سال ماشین را در مکان های خنک و سایه پارک کنید؛ زیرا گرمای بیش از حد باطری ماشین را خالی می نماید.

سخن پایانی

در این مقاله به تاثیر باطری ضعیف بر خودرو و به طور کلی تاثیر باتری بر عملکرد خودرو پرداختیم. بدون شک باتری ضعیف بر عملکرد خودرو اثرگذار است؛ اما نه به طور مستقیم. با توجه بیشتر به شرایط باتری و شارژ و تعویض آن در زمان مناسب می توان از صدمات احتمالی جلوگیری کرد.

منبع: https://blog.nationwide.com

توصیه آقای محمود محمدی متخصص برق و باتری خودرو وبلاگ طفره:

اگر مولتی متر در اختیار ندارید، می توانید به روش زیر ضعیف بودن باطری خودرو را تست کنید:

قبل از اینکه استارت بزنید تا ماشین روشن گردد، چراغ های جلو را به مدت 5 تا 10 دقیقه روشن کنید. سپس استارت بزنید، اگر هنگام روشن شدن ماشین، چراغ های جلو کم نور شوند، نشان دهنده این است که باطری شارژ کافی ندارد و ضعیف شده است.

سوالات متداول

آیا رانندگی با باطری ضعیف خطرناک است؟

باطری خالی یا ضعیف به این معناست که سیستم الکتریکی خودرو به درستی کار نمی نماید. به این ترتیب چراغ ها و سایر اجزای ضروری الکتریکی ماشین، عملکرد درستی نخواهند شد و این امر می تواند حادثه آفرین باشد.

آیا نحوه رانندگی در عمر باطری خودرو تاثیر دارد؟

بله، استارت های سریع و حرکت های ناگهانی حین رانندگی، توقف های سریع، حرکت های مارپیچ و رانندگی در پیچ های تند، موجب شل شدن پایه های باطری و لرزش آن می شوند و همین امر به اجزا و مدارهای آن فشار وارد نموده و باطری را ضعیف می نماید.

منبع: آچاره

به "تاثیر باطری ضعیف بر خودرو و دلایل اصلی ضعیف شدن باتری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر باطری ضعیف بر خودرو و دلایل اصلی ضعیف شدن باتری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید