تعامل مؤثر دستگاه ها برای اجرای سند نخبگان الزامی شد

به گزارش وبلاگ طفره، دکتر داوود طالبی، در مصاحبه با خبرنگاران در خصوص سند راهبردی کشور در امور نخبگان با تاکید بر اینکه اسناد ملی معمولاً گفتمان ساز، حرکت آفرین و قانون ساز هستند، گفت: این سند یک سند کشوری و ملی است که مربوط به همه دستگاه ها است.

تعامل مؤثر دستگاه ها برای اجرای سند نخبگان الزامی شد

وی اضافه نمود: طبق آنچه در فصل 4 این سند آمده است، شورایعالی انقلاب فرهنگی به عنوان نهاد سیاستگذار و ناظر راهبردی است و بنیاد ملی نخبگان مسئول تدوین سیاست های اجرایی و طراحی سازوکارهای تحقق اهداف سند است. همه دستگاه ها به عنوان نهادهای همکار در اجرایی شدن این سند نقش دارند و گفتمان سازی، ایجاد فضای همکاری و صمیمی و استفاده از روش های نرم مدیریتی و رفتاری از مهمترین سازوکارهای مؤثر در اجرایی سازی این سند کشوری به شمار می رود.

سرپرست دفتر راهبری اجرای سند راهبردی کشور در امور نخبگان با بیان اینکه مسئولیت مشترک اجرایی سازی سند بر عهده بنیاد ملی نخبگان و همه دستگاه های اجرایی کشور است، خاطر نشان کرد: همه دستگاه های علمی، فناوری و فرهنگی در اجرایی سازی سند در ابعاد مختلف علمی، فناوری، فرهنگی نقش آفرین هستند. این سند فراگیر مربوط به همه بخش های کشور (دولتی و غیر دولتی) می شود.

وی با بیان اینکه در ابتدای آغاز اجرایی سازی سند، کمیسیون ها و شوراهای تخصصی با حضور کنندگانی از دستگاه های مربوط در بنیاد تشکیل شد، بیان نمود: سند راهبردی کشور در امور نخبگان با 8 هدف کلان، 5 راهبرد کلان، 12 راهبرد ملی و 70 اقدام تدوین شد.

طالبی با بیان اینکه برای هر کدام از این راهبردهای کلان کمیسیون های مختلفی با حضور کنندگانی از دستگاه های مربوط و در قالب شوراهای تخصصی شکل گرفتند، گفت: در این شوراهای تخصصی به تهیه و تدوین سیاست های اجرایی هر اقدام ملی پرداخته می شود؛ همچنین بررسی شاخص های مربوط و آئین نامه ها و دستورالعمل های اجرایی در بنیاد توسط کمیسیون ها و شوراهای تخصصی انجام شد و خوشبختانه تا به امروز در خصوص 66 اقدام از 70 اقدام سند نخبگان توسط دستگاه های اجرایی کشور فعالیت هایی در قالب برنامه های سالانه صورت پذیرفته است.

سرپرست دفتر راهبری اجرای سند راهبردی کشور در امور نخبگان با بیان اینکه در این سند به موضوعات مختلفی برای هم افزایی در نظام نخبگانی تاکید شده که مهم ترین آن همکاری و تعامل مؤثر دستگاه ها است، تاکید کرد: بخش مهم این سند با محورهای شناسایی و هدایت اجتماعات نخبگانی، توانمندسازی اجتماعات نخبگانی در چارچوب گفتمان اسلامی ایرانی، زمینه سازی برای اثرگذاری افراد و گروه های نخبه در جامعه، ارتقا نظام سیاست گذاری و مدیریت امور نخبگان، توسعه زیرساخت های فرهنگی پژوهشی و اطلاع رسانی نظام مرتبط با نخبگان در خصوص عملکرد دستگاه هاست. در اصل به واسطه اقدام های ملی این سند مسیرهای نخبگی برای دستگاه ها تعریف شده و سعی در نهادینه کردن آن است.

سرپرست دفتر راهبری اجرای سند راهبردی کشور در امور نخبگان عنوان کرد: در بررسی عملکرد این دستگاه های اجرایی میزان انطباق اقدامات شان با اقدامات و محورهای سند مورد ارزیابی قرار می گیرد.

طالبی با اشاره به تقویم سند راهبردی کشور در امور نخبگان اضافه نمود: اکنون کمتر از 3 سال از عمر بند ث ماده 64 قانون برنامه ششم می گذرد؛ در سال اول تعهدات برنامه ای دستگاه ها تهیه شد و میثاق نامه ای بین دستگاه ها و بنیاد ملی نخبگان به امضا رسید؛ سال دوم، اولین سال اجرایی تعهدات برنامه ای دستگاه ها بود و بیش از 30 دستگاه با بنیاد همکاری کردند و امسال که سال سوم است قرار است دستگاه ها گزارش های خود را ارائه دهند.

سرپرست دفتر راهبری اجرای سند راهبردی کشور در امور نخبگان گفت: در سال 97 تعداد 34 دستگاه، سال 99، 42 دستگاه گزارشات کامل را به بنیاد ملی نخبگان ارائه کردند.

استقبال دستگاه ها در ارائه گزارشات به بنیاد ملی نخبگان

وی با بیان اینکه تعدادی دستگاه از این گزارشات استقبال کرده و پیشنهاد داده اند که گزارشات خود را ارائه کنند، گفت: این دستگاه ها مشمول قانون نبودند که گزارشات خود را به بنیاد ملی نخبگان ارائه دهند اما درخواست داده اند تا با ارائه گزارشات شامل این دستگاه ها شوند.

سرپرست دفتر راهبری اجرای سند راهبردی کشور در امور نخبگان با اشاره به این دستگاه ها گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی، پارک فناوری پردیس، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش ریاست جمهوری از جمله دستگاه هایی هستند که گزارشات خود را به بنیاد ملی نخبگان ارائه کردند.

طالبی تاکید کرد: این گزارش در مراحل نهایی تدوین است که به مجلس شورای اسلامی و شورایعالی انقلاب فرهنگی می رود تا شورا و مجلس بعد از بررسی ها، اقدامات خود را در این خصوص آغاز کنند. تا اینجا بنیاد ملی نخبگان به وظیفه خود عمل کرده است.

چاپ کتاب گزارش فرایند اجرایی سازی بند ث ماده 64 قانون 5 ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

وی تاکید کرد: کتاب میثاق نخبگانی 3 با هدف گزارش فرایند اجرایی سازی سند راهبردی کشور (ذیل بند ث ماده 64 قانون 5 ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی) در امور نخبگانی به تازگی منتشر شده و به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال می شود.

منبع: خبرگزاری مهر

به "تعامل مؤثر دستگاه ها برای اجرای سند نخبگان الزامی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعامل مؤثر دستگاه ها برای اجرای سند نخبگان الزامی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید