تهیه و پخت کمپوت با میوه های تابستانی

به گزارش وبلاگ طفره، گرمای شدید، بدن های عرق نموده و کم آبی بدن همگی بیانگر فرا رسیدن تابستان است. با توجه به اینکه دما هر روز بالاتر می رود، توجه به سلامتی و حفظ آب بدن امری لازم است، در غیر این صورت فرد می تواند عواقب جدی را متحمل گردد. افزایش مصرف انواع میوه و سبزیجات برای جلوگیری از کم آبی بدن، حساسیت های پوستی و کمبود ویتامین باید مورد توجه قرار بگیرد. یکی از برترین راه ها برای افزایش مصرف میوه در فصل تابستان، تهیه کمپوت با میوه های تابستانی است. به خصوص بچه ها به خوردن کمپوت علاقه بیشتری نشان می دهند تا خود میوه، بنابراین به این شیوه می توانند ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیازشان را دریافت نمایند.

تهیه و پخت کمپوت با میوه های تابستانی

واقعیت این است که میوه ها اغلب به عنوان بخشی از رژیم روزانه نادیده گرفته می شوند، در حالی که باید در اولویت باشند، به خصوص در فصل تابستان. میوه های فصلی مملو از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های ضروری هستند که می توانند به مهار مسائل مربوط به آن فصل یاری نمایند. در ادامه روش تهیه و پخت کمپوت با میوه های تابستانی را توضیح داده و خواص میوه ها این فصل را آنالیز می کنیم.

کمپوت هلو

این میوه تابستانی می تواند به شما در حفظ سلامت قلب یاری نمایند. هلو حاوی آنتی اکسیدان، فیبر، پتاسیم، ویتامین C و سایر مواد مغذی دیگر است. این میوه نه تنها به سلامت قلب یاری می نماید، بلکه در بهبود عملکرد دستگاه گوارش، سلامت پوست، ایمنی بدن و کنترل سطح قند خون موثر است.

مواد لازم:
  • هلو: 5 عدد (با پوست و قطعه قطعه شده)
  • شکر: 2 قاشق غذاخوری
  • آبلیمو ترش: 1 قاشق غذاخوری
  • آب: 3 قاشق غذاخوری
طرز تهیه:
  1. تکه های هلو، شکر، آبلیمو و آب را به قابلمه اضافه کنید، هم بزنید و بجوشانید. اجازه دهید حدود 5 دقیقه بجوشد و مرتبا هم بزنید تا ته نگیرد و نسوزد.
  2. حرارت را کم کنید و بگذارید به مدت 7 دقیقه دیگر بجوشد تا زمانی که مواد آغاز به حباب زدن بکند و هلوها آغاز به نرم شدن نمایند. اگر تمایل دارید حجم شربت بیشتر باشد، کمی آب به آن اضافه کنید و چند دقیقه دیگر کمپوت را بپزید.
  3. در این مرحله کمپوت شما آماده است. پیش از سرو اجازه دهید کمپوت خنک گردد. بعلاوه می توانید کمپوت هلو را داخل ظرف درب دار تا 5 روز در یخچال نگهداری کنید.
کمپوت زردآلو

مانند بیشتر میوه ها و سبزیجات، زردآلو منبع خوبی از بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی مفید برای بدن است. به طور خاص، زردآلو حاوی مقادیر زیادی ویتامین A و ویتامین C و بعلاوه فیبر غذایی و پتاسیم است. معمولا زردآلو را به صورت خام یا خشک مصرف می نمایند. انجماد یا کمپوت کردن این میوه باعث کاهش ارزش غذایی آن نمی گردد. با این حال، برای دریافت ویتامین ها و مواد معدنی موجود در میوه بهتر است به جای نوشیدن انواع آبمیوه های بسته بندی شده، خود میوه و یا حداقل کمپوت آن مصرف گردد.

مواد لازم:
  • زردآلو: 1 کیلوگرم (تازه و نه چندان رسیده)
  • آب: 2 پیمانه
  • شکر: 1 پیمانه
  • هل: 6 عدد
  • چوب دارچین: 1 عدد
  • عصاره وانیل: 1 قاشق چای خوری
طرز تهیه:
  1. زردآلوها را داخل یک کاسه قرار داده و روی آن ها آب گرم بریزید. این کار به خلاص شدن از شر هر گونه سموم دفع آفات یاری می نماید. زردآلوها به مدت 15 دقیقه کنار بگذارید، سپس آن ها را از آب بیرون بیاورید. در این مرحله، زردآلوها را نصف کنید و هسته آن ها را جدا کنید.
  2. آب و شکر را در قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. هل را خرد نموده و به مخلوط آب و شکر اضافه کنید. چوب دارچین و عصاره وانیل را اضافه کنید، هم بزنید تا مخلوط گردد. بگذارید ترکیب مدتی روی حرارت بماند تا جوش بیاید. سپس 8 تا 10 دقیقه آن را بپزید تا شربت کمی غلیظ گردد.
  3. فر را با دمای 165 درجه سانتی گراد/330 درجه فارنهایت گرم کنید. زردآلوهای نصف شده را به یک ظرف عمیق منتقل کنید. روی آن ها را با شربت بپوشانید و در فر از قبل گرم شده در طبقه وسط قرار دهید. به مدت 35 تا 40 دقیقه 40 در دمای 165 درجه سانتیگراد / 330 درجه فارنهایت بپزید.
  4. کمپوت زردآلو را داخل ظرف مورد نظرتان بریزید. می توانید کمپوت را در دمای اتاق یا سرد سرو کنید. کمپوت پخته شده زردآلو را می توانید تا یک هفته در یک ظرف درب دار داخل یخچال نگهداری کنید.
کمپوت آناناس

آناناس یکی از محبوب ترین میوه های گرمسیری و ماده اصلی اغلب سالادهای میوه ای است که در فصل تابستان تهیه می شوند. مواد مغذی و ترکیبات موجود در این میوه با مزایای چشمگیر سلامتی، از جمله بهبود هضم غذا، کاهش خطر ابتلا به سرطان، تقویت سیستم ایمنی، تسکین علائم آرتروز و بهبودی بعد از جراحی و ورزش شدید همراه است. در ادامه روش پخت انواع کمپوت با میوه های تابستانی، طرز تهیه کمپوت آناناس را برایتان توضیح می دهیم.

مواد لازم:
  • آناناس: 2 پیمانه (پوست گرفته و خرد شده)
  • شکر قهوه ای: ¾ پیمانه
  • آب آناناس یا آب: ½ پیمانه
  • آبلیمو ترش: 1 قاشق غذاخوری
  • عصاره وانیل: 1 قاشق چای خوری
طرز تهیه:
  1. شکر، آب آناناس یا آب و آبلیمو را به یک قابلمه اضافه نموده و روی حرارت میانه یا ملایم بجوشانید.
  2. حرارت را کم کنید، تکه های آناناس را اضافه کنید و به مدت 15 دقیقه بجوشانید تا کمی از حجم مواد کاسته گردد.
  3. آرد ذرت یا نشاسته ذرت را در یک قاشق غذاخوری آب حل نموده و هم بزنید. نشاسته حل شده را داخل قابلمه ریخته و به مدت 1 دقیقه گرم کنید.
  4. وانیل را به مواد اضافه نموده و بعد از کمی هم زدن اجازه دهید خنک گردد. کمپوت شما آماده است. در این مرحله می توانید کمپوت را داخل ظرف درب دار ریخته و داخل یخچال قرار دهید.
کمپوت آلو

در میان انواع کمپوت با میوه های تابستانی، کمپوت آلو بسیار مغذی بوده و فواید متعددی برای سلامتی دارد. این میوه حاوی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی مورد احتیاج بدن است و علاوه بر ارائه فیبر و آنتی اکسیدان ها به شما در کاهش خطر ابتلا به چندین بیماری مزمن یاری می نماید. علاوه بر این، آناناس چندین ویژگی دارد که به لطف آن ها می تواند خطر بسیاری از بیماری های مزمن مانند پوکی استخوان، سرطان، بیماری های قلبی و دیابت را کاهش دهد.

مواد لازم:
  • آلو: 7 عدد
  • شکر: 2 قاشق غذاخوری
  • آبلیمو ترش: 1 قاشق غذاخوری
  • چوب دارچین: 1 عدد (اختیاری)
طرز تهیه:
  1. آلوها را بشویید و نصف کنید. هسته ها را جدا نموده و دور بریزید، پوست آلوها را جدا نکنید. آلوها را چهار قسمت کنید.
  2. شکر، آب، آبلیمو و چوب دارچین را به قابلمه اضافه کنید. چند دقیقه حرارت دهید تا شکر حل گردد.
  3. آلوها را اضافه نموده و بجوشانید.
  4. حرارت را کم کنید و به مدت 7 تا 10 دقیقه یا تا زمانی که میوه آغاز به له شدن کند، آن را بپزید و گاهی هم بزنید. شربت کمپوت با خنک شدن کمی غلیظ می گردد.
  5. در این مرحله کمپوت شما آماده شده است و تا 10 روز در یک ظرف درب دار و داخل یخچال قابل نگهداری ست.
منبع: اسنپ مارکت

به "تهیه و پخت کمپوت با میوه های تابستانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهیه و پخت کمپوت با میوه های تابستانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید