دانشجوی علم و صنعت مقام دوم نمایشگاه نوآوری ژنو را کسب کرد

به گزارش وبلاگ طفره به نقل از دانشگاه علم و صنعت، در چهل و هشتمین نمایشگاه بین المللی نوآوری ژنو که در ژنو سوئیس برگزار گردید، اختراع سیستم جانپناه اضطراری از تیم نوآور پارادیس لب، مقام دوم (مدال نقره) نمایشگاه در بخش تکنولوژی های حوزه بلایا و سوانح طبیعی را به خود اختصاص داد.

دانشجوی علم و صنعت مقام دوم نمایشگاه نوآوری ژنو را کسب کرد

سیستم جانپناه اضطراری یک سازه سبک وزن با پوسته مقاوم جهت امکان واکنش سریع برای کاهش تلفات سوانح غیرمترقبه است و نوع تازهی از پناهگاه های امدادی محسوب می گردد که می تواند سبب کاهش تلفات انسانی در برابر بیشتر سوانح صنعت ساختمان و حمل و نقل گردد.

نمایشگاه بین المللی اختراعات ژنو، از بزرگترین رویدادهای اختصاصی حوزه نوآوی دنیا است که همه ساله با حمایت سازمان دنیای مالکیت معنوی WIPO و با نمایش حدود یکهزار اختراع از مخترعان سراسر دنیا برگزار می گردد. در این نمایشگاه شرکت های صنعتی و تجاری، دانشگاه ها، مخترعان و محققان، انجمن ها، سازمان ها و موسسات خصوصی و دولتی می توانند در یک فرصت بی نظیر، اختراعات و نوآوری ها یا نتایج تحقیقات و محصولات تازه خود را عرضه نمایند.

مصطفی تقی زاده دانشجوی دکتری معماری، شهلا محسنی دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی و رباتیک، کاوه فرهادی دکتری کارآفرینی، اشکان معتمد دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، اعضای تیم پارادیس لب و محسن پاریزی دانشجوی دکتری نیز از همکاران این تیم نوآوری هستند.

تقی زاده که این اختراع را در سال 1399 به ثبت رسانده در مورد ویژگی اختراع ارائه شده در این نمایشگاه شرح داد: سیستم جانپناه اضطراری، در واقع نوع تازهی از کیسه هواست که به علت طراحی یکپارچه و تخم مرغی شکل، قابلیت دربرگیری انسان را به صورت کامل دارد و یک سیستم اضطراری و یک سازه سبک وزن با پوسته مقاوم جهت امکان واکنش سریع برای کاهش تلفات سوانح غیرمترقبه است.

وی اضافه کرد: این سیستم به صورت فشرده درون سطوح کاذب به منظور عدم اشغال دائمی فضای مفید تا لحظه اضطراری جانمایی شده و در برابر سوانح فعال می گردد و پناهگاهی ایمن را در حداقل یک ثانیه مهیا می نماید تا امکان پناه دادن را فارغ از نوع کاربری و بدون فوت وقت، تنها با یک حرکت بویژه برای افراد کم توان بعمل آورد.

این محصول بعلاوه قابل استفاده در کابین داخلی انواع وسایل نقیله و فضای داخلی انواع ساختمان ها (مسکونی، آموزشی، زیارتی) است. بنابراین از امکان محافظت از انسان در برابر حوادث غیرمترقبه به خصوص در لحظات طلایی اولیه بحران و بلایا و پس از آن تا رسیدن نیروهای امداد و نجات برخوردار است.

مخترع سیستم نوآورانه جانپناه با بیان اینکه، این محصول به وسیله اساتید دانشگاه امیرکبیر داوری و بعلاوه در ادامه ثبت اختراع شده، توضیح داد: سیستم جانپناه بصورت هوشمند شرایط بحرانی تشخیص داده و سنسور آن عمل می نماید و همانند ایربک خودرو از جان انسان در حوادث مختلف محافظت می نماید.

وی با بیان اینکه این نوآوری از حمایت مالی یک گروه خودروساز کشور و هدایت و هدایت علمی اساتیدی چون احمد اخلاصی و عباس ترکاشوند از دانشگاه علم و صنعت ایران و بعلاوه پژوهشکده سوانح طبیعی ایران برخوردار بوده، شرح داد: این جانپناه در سه میزان مختلف (کوچک، میانه و بزرگ) و نمونه دیگری نیز برای حفاظت از جان سرنشینان وسایل نقیله میانه و بزرگ و بعلاوه محافظت از ساکنان ساختمان ها طراحی و ساخته شده است.

لازم به ذکر است این اختراع پیش از این به عنوان تنها تیم منتخب هیئت داوران و بعلاوه منتخب مردمی، برنده جایزه انجمن معماری دنیای 2022 شناخته و مدال ویژه کشور کرواسی به آن تعلق گرفته بود.

منبع: خبرگزاری مهر

به "دانشجوی علم و صنعت مقام دوم نمایشگاه نوآوری ژنو را کسب کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشجوی علم و صنعت مقام دوم نمایشگاه نوآوری ژنو را کسب کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید