برطرف لک و مک صورت با راهکارهای خانگی

به گزارش وبلاگ طفره، لک و مک صورت به شکل لکه یا تغییر رنگ روی پوست ظاهر می گردد. در حالی که وجود لک و مک صورت به بیماری خاصی مربوط نمی گردد اما می تواند تأثیر زیادی روی ظاهر و زیبایی شما داشته باشد. اقدامات پیشگیرانه و درمان های خانگی مختلفی وجود دارند که می توانید برای یاری به بهبود ظاهر خود و برطرف لک و کک و مک صورت انجام دهید. ما در این مقاله راههای درمان لک صورت را بیان می کنیم.

برطرف لک و مک صورت با راهکارهای خانگی

درمان های خانگی برای لک و مک صورت

قبل از آنکه از راهکارهای زیر بهره ببرید، یکبار آنها را در ناحیه ای از پوست دست خود اعمال کنید تا متوجه شوید که آیا به ماده خاصی حساسیت دارید یا خیر. سپس درمان های خانگی مناسب را برای برطرف لک و مک صورت در دستور کار خود قرار دهید.

بخور بگیرید

بخور نوعی گرما درمانی است که معمولاً برای باز کردن منافذ مسدود شده به منظور تسهیل دفع محتویات به دام افتاده در پوست استفاده می گردد. این تکنیک قدیمی را می توان به راحتی در خانه انجام داد زیر به پاکسازی عمیق منافذ پوست یاری می نماید.

به طور کلی، گرمای بخور باعث می گردد کثیفی ها، ناخالصی ها، باکتری ها، سلول های مرده پوست و سبوم از داخل منافذ به سطح پوست کشیده شده و از ایجاد لک جلوگیری کند. ابزارهای خاصی برای تمیز کردن منافذ وجود دارند که می توان از آنها برای استخراج محتویات منافذ مسدود شده پس از بخور استفاده کرد.

پوست خود را لایه برداری کنید

تجمع سلول های مرده پوست عامل اصلی ایجاد آکنه است، به همین علت لازم است که پوست خود را هر از چند گاهی لایه برداری کنید. لایه برداری مکانیکی معمولاً مستلزم استفاده از اسکراب های مایع با گرانول یا پارچه است که به آرامی سلول های مرده پوست را از بین می برد. لایه بردارهای شیمیایی شامل اسید سالیسیلیک و اسید گلیکولیک هستند که از بین رفتن پوست مرده و آسیب دیده را تسریع می نماید تا لایه های تازه و جدیدی از پوست بدون لک را نمایان کند.

سلول های اپیتلیال مرده تمایل دارند در منافذ شما مستقر شوند و آنها را مسدود نمایند و باعث ایجاد جوش های سرسیاه، سرسفید و سایر اشکال جدی تر آکنه شوند. لایه برداری منظم به تمیز نگه داشتن منافذ پوست به افزایش جریان خون یاری می نماید. از متخصص پوست خود بخواهید ایمن ترین و مناسب ترین لایه بردار را برای نوع پوست شما توصیه کند.

از ژل آلوئه ورا بهره ببرید

فواید پوستی ژل آلوئه ورا تایید شده است و می توان از آن برای برطرف لک و مک صورت استفاده کرد. این نرم نماینده طبیعی ممکن است به مرطوب کردن پوست و محافظت از آن در برابر آسیب اشعه ماورابنفش ناشی از نور خورشید یاری کند.

آلوئه ورا دارای پتانسیل قابل توجهی برای بهبود پوست است. بعلاوه پوست را هیدراته نگه می دارد و به حفظ یکپارچگی ساختاری آن یاری می نماید. تنها کافیست ژل آلوئه ورا تازه را روی صورت خود ماساژ دهید یا از کرم های مبتنی بر آلوئه ورا بهره ببرید.

روی پوست عسل بمالید

عسل ممکن است به محو شدن جای زخم یاری کند. عدم برطرف زخم باعث ایجاد لک روی صورت می گردد. برای این کار 2 قاشق غذاخوری عسل را گرم نموده و به آرامی روی پوست صورت خود بمالید. بعد از 10 دقیقه صورت خود را بشویید و خشک کنید.

بعلاوه می توانید کمی زردچوبه به عسل اضافه کنید که می تواند به اثرات ضد التهابی، ضد عفونی نماینده و آنتی اکسیدانی این دارو بیفزاید. فقط یادتان باشد، زردچوبه یک ماده قوی است که ممکن است برای همه مناسب نباشد. بنابراین، قبل از استفاده از زردچوبه بر روی صورت خود، میزانی از آن را پوست دستتان امتحان کنید تا ببینید که به آن حساسیت نداشته باشید.

از لیمو بهره ببرید

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که فواید پوستی مختلفی از جمله درمان هایپرپیگمانتاسیون، پیری زودرس پوست و انواع دیگر لک ها را ارائه می دهد. با این حال، تحقیقات بیشتری برای اثبات قطعی این ادعای پوستی مورد احتیاج هستند. لیمو یک ذخیره غنی از ویتامین C است و با استفاده مکرر به کاهش لکه های پوستی یاری کند. در واقع، آب لیمو از برترین درمان های موضعی خانگی برای از بین بردن لک و مک صورت است.

کرم های حاوی ویتامین C باعث ایجاد تغییرات اکسیداتیو خاصی در پوست می گردد. با توجه به اینکه پوست اطراف چشم نازک تر از پوست قسمت های دیگر بدن است، هنگام استفاده از ویتامین C یا هر کرمی در این نواحی ظریفی، احتیاط بیشتر توصیه می گردد.

از کمپرس سرد و گرم بهره ببرید

اگر برای جوش صورت خود کاری به جزء شستن صورت و درمان لک انجام نمی دهید، یک کمپرس سرد می تواند برترین انتخاب برای شما باشد. کمپرس سرد به کاهش درد، قرمزی و تورم مرتبط با آکنه التهابی یاری می نماید. یک تکه یخ را در یک دستمال یا پارچه نرمی بپیچید و آن را به مدت 20 تا 30 ثانیه و چند بار در روز روی آکنه خود قرار دهید. هرگز قالب یخ را مستقیماً روی پوست قرار ندهید. زیرا سرمای شدید می تواند به بافت آسیب بیشتری وارد کند و حتی منجر به سرمازدگی گردد.

بعلاوه می توانید از کمپرس گرم برای بیرون کشیدن چرک جوش بهره ببرید تا به سرعت بهبود یابد. هنگامی که حرارت ملایم را روی جوش قرار می دهید، چرک به سمت بالا حرکت می نماید و سپس تخلیه می گردد.

سرکه سیب برای لک و مک صورت عالی است

ماهیت قلیایی سرکه سیب ممکن است به تقویت پوست و بهبود تعادل PH هنگام استفاده موضعی یاری کند. در حالی که خواص ضدمیکروبی سرکه سیب می تواند به مهار رشد باکتری های مولد آکنه نیز یاری زیادی کند. هنگامی که سرکه سیب به صورت خوراکی مصرف می گردد، می تواند به کاهش محیط اسیدی داخل بدن یاری کند تا آن را برای رشد باکتری ها کمتر کند. بعلاوه پروبیوتیک های مبارزه با عفونت را برای کاهش شدت و دفعات بروز آکنه فراهم می نماید.

افرادی که پوست مستعد آکنه دارند، می توانند از سرکه سیب به عنوان یک تونر ضدعفونی نماینده ملایم استفاده نمایند. نصف فنجان سرکه سیب را با نصب آب در یک ظرف شیشه ای رقیق کنید. مایع را در یک بطری استریلی بریزید و سپس آن را تکان دهید تا محلول به خوبی مخلوط گردد. چند قطره از آن را روی یک تکه پنبه تمیز بریزید و از آن برای پاک کردن صورت خود به طور کامل بهره ببرید.

خیار را امتحان کنید

خیار سرشار از آنتی اکسیدان ها و ویتامین C است که به برطرف لک و مک صورت یاری می نماید. یک تکه پنبه را در آب خیار تازه خیس کنید و روی پوست خود بمالید. بگذارید 20 دقیقه روی پوست بماند و بعد از آن محل را با آب سرد بشویید.

روی مصرف کنید

روی با تاثیر بر هورمون های آندروژنیک مانند تستوسترون به تنظیم فراوری سبوم یاری می نماید. غذاهایی که سرشار از روی هستند را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. بعضی از برترین منابع غذایی سرشار از روی شامل تخمه هندوانه خشک، صدف، غلات غنی شده، لوبیا، سیب زمینی و گوشت هستند. اگر نتوانستید میزان مورد احتیاج روی را به وسیله غذا تامین کنید، از پزشک خود بخواهید که مکمل روی برای شما تجویز کند. شما بعلاوه می توانید از کرم های حاوی روی بهره ببرید. اما در خصوص استفاده صحیح با متخصص پوست خود مشورت کنید.

روش های مراقبت پوستی برای لک و مک صورت

مراقبت خوب از پوست و محافظت از آن در برابر عوامل محرک می تواند به جلوگیری از لکه های صورت یاری نمایند. این روش ها به توضیح زیر هستند:

استفاده از ضد آفتاب را آغاز کنید

قرار گرفتن در معرض نور خورشید، یکی از دلایل اصلی ایجاد لک و مک است. شاید تعجب کنید که بدانید اشعه ماوراء بنفش خورشید می تواند راه خود را به پوست شما پیدا کند، حتی زمانی که مستقیماً زیر نور خورشید نیستید. بنابراین، رژیم روزانه مراقبت از پوست شما بدون توجه به شرایط آب و هوایی، باید شامل محافظت مناسب در برابر آفتاب باشد. علاوه بر این، تا جایی که می توانید از نور خورشید دوری کنید.

مواردی که در کرم ضد آفتاب باید به آن ها توجه کرد:

  • فاکتور محافظت در برابر آفتاب (SPF) 15 یا بیشتر
  • محافظت از هر دو اشعه UVA و UVB
  • غیرآکنه زا یا غیرکومدون زا بودن جهت عدم مسدود کردن منافذ پوست

پیروی از یک رژیم بهداشتی مراقبت از پوست کلیدی است

داشتن یک روتین مراقبت از پوست که شامل لایه برداری، پاکسازی و مرطوب کردن پوست می باشد، لازم است.

علاوه بر این، نکات زیر را نیز در نظر داشته باشید:

  • صورت خود را بیش از حد تمیز نکنید: متخصصان پوست می گویند که لازم نیست بیش از دو بار در روز صورت خود را بشویید. شستن یا شستشوی مکرر صورت در کوشش برای برطرف آلودگی، فقط پوست را خشک و تحریک پذیر می نماید.
  • صورت خود را از سطوح آلوده دور نگه دارید: سعی کنید به هیچ وجه به صورت خود دست نزنید اما همواره قبل از این کار ابتدا دست های خود را تمیز کنید. هر چند وقت یکبار صفحه گوشی خود را تمیز کنید زیرا به طور منظم با دست شما در تماس است.
  • به لک های صورت خود دست نزنید: فشردن یا خاراندن ضایعه صورت، به بافت پوست آسیب بیشتری وارد می نماید و خطر ایجاد اسکار و عفونت دائمی را افزایش می دهد.
  • مراقب مواد آرایشی مصرفی خود باشید: در پی محصولات آرایشی باشید که محرک های پوستی مانند رنگ ها و عطرهایی ندارند. زیرا می توانند لک و مک صورت و سایر مسائل پوستی را تشدید نمایند. افراد مستعد آکنه، برای جلوگیری از مسدود شدن منافذ خود، باید از آرایش سبک، مبتنی بر آب و غیر کومدوژنیک استفاده نمایند.

استرس خود را کنترل کنید

مدیریت استرس در کنترل شرایط التهابی پوست مانند اگزما مهم است. سطوح بالای هورمون استرس (کورتیزول) در بدن می تواند باعث تشدید درماتیت آتوپیک و فراوری بیش از حد چربی گردد. می توانید تکنیک های مدیتیشن مانند یوگا، تنفس عمیق و گوش دادن به موسیقی آرام بخش را امتحان کنید. بعلاوه استراحت و خواب کافی داشته باشید که این مهم ممکن است به جوانسازی سلول های پوست شما یاری کند.

نوشیدن آب را از قلم نیاندازید

آب نوشدارویی برای سلامتی پوست است. حداقل 7 تا 8 لیوان آب در طول روز بنوشید تا پوست خود را از درون هیدراته نگه دارید. بدنی که به خوبی هیدراته شده باشد، برای مبارزه با التهاب که ریشه چندین بیماری پوستی است، مجهزتر می باشد. علاوه بر این، حفظ مصرف مایعات بهینه برای گردش خون مناسب لازم است.

رژیم غذایی مناسب اتخاذ کنید

شما نمی توانید انتظار داشته باشید که پوستی سالم و بدون عیبی داشته باشید، مگر اینکه از یک رژیم غذایی سالمی پیروی کنید. انتخاب های غذایی زیر ممکن است به حفظ پوست شما از لکه ها یاری نمایند:

  • مصرف سبزیجات سبز و زرد خود را افزایش دهید زیرا مملوء از کاروتنوئیدها هستند، رنگدانه های گیاهی که پتانسیل آنتی اکسیدانی قابل توجهی از خود نشان می دهند.
  • تا جایی که می توانید غذاهای فرآوری نشده و کامل را در مصرف روزانه خود بگنجانید تا ظاهر سلولیت را کاهش دهید، از آکنه جلوگیری کنید و به طور کلی ظاهر پوست خود را بهبود ببخشید.
  • برای کاهش مصرف متیونین، از یک رژیم غذایی عمدتاً گیاهی بهره ببرید. این مهم ممکن است به درمان و پیشگیری بعضی از اشکال رایج سرطان پوست یاری کند.
  • اگر پوست حساسی دارید، دانه های کتان ممکن است به پوست شما در مقابله با لک ها یاری نمایند، به شرطی که به میزان مناسبی مصرف شوند.
  • یک رژیم غذایی سالم و سرشار از مواد مغذی مختلف برای پوست، به ویژه ویتامین های A ،E و D و روی داشته باشید تا از لک و مک صورت جلوگیری کنید.

کلام آخر

مراقبت نامناسب از پوست و فقدان محافظت در برابر نور خورشید، شایع ترین علل آسیب های پوستی از جمله ایجاد لک و مک صورت هستند. بنابراین، پیروی از یک روال مراقبت از پوست بسیار مهم خواهد بود. اگرچه تضمینی در برابر برطرف لکه ها نیست اما راههای درمان لک صورت که در بالا توضیح داده شد، می توانند تا حد زیادی خطر تشکیل لکه را کاهش دهد. علاوه بر این، درمان های خانگی مختلف می توانند به کاهش لک و مک صورت یاری نمایند.

منبع: اسنپ مارکت

به "برطرف لک و مک صورت با راهکارهای خانگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برطرف لک و مک صورت با راهکارهای خانگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید