روستایی ترین استان کشور درانتظار مجتمع های آبرسانی جدید

به گزارش وبلاگ طفره، سیستان و بلوچستان کم بارش ترین و خشک ترین استان ایران است؛ به طوری که کم آبی به ویژه در روستاهای استان می تازد. طبق آمار مرکز تقسیمات کشوری وزارت کشور، سیستان و بلوچستان روستایی ترین استان ایران است و بیش از 51 درصد جمعیت 2 میلیون و 775 هزارنفری آن در روستاها زندگی می نمایند. با این وجود از 5594 روستای استان، 1269 روستا با تانکر آبرسانی می گردد.

روستایی ترین استان کشور درانتظار مجتمع های آبرسانی جدید

وبلاگ طفره - مریم ورشوئی: دربرخی روستاها نیز هنوز اهالی برای تامین آب مورد احتیاج خود از هوتگ ها یا گودال های طبیعی استفاده می نمایند که میزان پرشدن آب در این هوتگ ها نیز وابسته به میزان بارش هاست.

شاخص دسترسی به شبکه آب در سیستان و بلوچستان 75 درصد و در روستاها 46 درصد است.

این درحالی است که بنا به آمارهای وزارت نیرو، میانگین شاخص دسترسی به شبکه آب میان 31 استان ایران، 90 درصد و فقط در روستاها 70 است که سیستان و بلوچستان در این زمینه اختلاف فاحشی با میانگین کشوری دارد.

مدیرعامل آبفای روستایی سیستان و بلوچستان به خبرنگار وبلاگ طفره آنلاین گفت: جمعیت زیادی در روستاهای استان زندگی می نمایند. ما در سیستان و بلوچستان 5594 روستای بالای 20 خانوار داریم که حدود 2هزار و 570 روستا به شبکه آبرسانی مداوم متصل اند، اما بقیه روستاها با تانکر آبرسانی می شوند.

عبدالاحد ریگی اضافه نمود: به تازگی، اما لایحه بودجه سال آینده یعنی سال 99 تعیین شده است و این بودجه شاید کمکی باشد برای این که در زمینه آبرسانی و ارائه خدمات بیشتر، جهش داشته باشیم. این لایحه به دولت اجازه می دهد تا سقف 150 میلیون یورو برای طرح های آبرسانی روستایی و عشایری و توسعه شبکه های آن اختصاص دهد.

ریگی گفت: طبق بند ه تبصره 6 لایحه بودجه سال 99، وزارت نیرو به وسیله شرکت های آبفای شهری سراسر کشور مکلف است علاوه بر دریافت نرخ آب بهای شهری، به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب، مبلغ 200 ریال از مشترکان آب دریافت و به خزانه داری کل کشور واریز کند. وجوه دریافتی فقط برای آبرسانی شرب روستایی و عشایری اختصاص می یابد.

وی ادامه داد: همچنین ما در حال تکمیل مطالعات آبرسانی برای 1214 روستای دیگر هم هستیم. این مطالعات در قالب 27 مجتمع آبرسانی جدید انجام می گردد که از این میزان مطالعات حدود 11 مورد تکمیل شده است و پرونده آنها به مجمع آب و فاضلاب کشور ارسال شده و باید دفتر مطالعات شرکت مهندسی منابع آبی، اعتباری و چگونگی اجرای تاسیسات آبرسانی روستایی را آنالیز وتصویب کند که می توان با اینها هم ردیف های اعتباری مجزایی در سال آینده گرفت.

مدیر عامل آبفای روستایی سیستان و بلوچستان اضافه نمود: 16مورد باقیمانده نیز در مرحله مطالعات قرار گرفته است که اگر این مطالعات تا سرانجام سال جاری یا سرانجام سال اقتصادی تکمیل گردد در عمل ما 27 مجتمع آبرسانی مطالعه شده آماده اجرا داریم که باید تامین منابع اقتصادی گردد تا ظرفیت برخورداری آبرسانی روستایی استان را نسبت به میانگین کشوری که 75 درصد است ارتقا دهیم. سیستان و بلوچستان 12درصد با میانگین کشوری درشاخص بهره مندی از آب روستایی اختلاف داریم.

منبع: همشهری آنلاین

به "روستایی ترین استان کشور درانتظار مجتمع های آبرسانی جدید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستایی ترین استان کشور درانتظار مجتمع های آبرسانی جدید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید