سقوط آخرین سرپل عربستان در یمن، آمریکا با موضع آشتی جویانه به دنبال چیست؟

به گزارش وبلاگ طفره، آزادسازی کامل منطقه راهبردی مأرب که زمان آن در سایه پیشروی های انصارالله نزدیک است در بحبوحه کوشش های آمریکا برای انتها دادن به جنگ یمن با فرایند سیاسی، معادلات این جنگ را به نفع صنعا تغییر خواهد داد.

سقوط آخرین سرپل عربستان در یمن، آمریکا با موضع آشتی جویانه به دنبال چیست؟

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ طفره، استان مأرب در 173 کیلومتری شمال شرق صنعا پایتخت یمن قرار گرفته است و هم اکنون تمرکز درگیری ها بین نیروهای مردمی و ارتش یمن از یک طرف و نیروهای وابسته به منصور هادی رئیس جمهور یمن و ائتلاف متجاوز به رهبری عربستان سعودی در این استان قرار گرفته است.

بر کسی پوشیده نیست که آزاد سازی قریب الوقوع شهر مأرب عظیمترین دستاورد نظامی محور مقاومت از یمن در برابر سعودی ها طی شش سال جنگ ضد این کشور خواهد بود و معادلات نظامی بعد از این اتفاق مهم، مانند شرایط قبل از آن نخواهد بود.

استان مأرب اهمیت راهبردی بسیار بالایی دارد؛ زیرا از یک طرف به صنعا پایتخت یمن بسیار نزدیک است و از طرف دیگر بسیاری از منابع نفتی یمن در این استان قرار گرفته است. ذخایر نفتی مأرب در کنار مناطق الجوف و الشبوة تا حدی است که این منطقه را به دومین میدان نفتی عظیم شبه جزیره عربستان بعد از مناطق شرقی عربستان تبدیل نموده است. ترکیب قبیله ای این استان نیز عظیمترین و قوی ترین ترکیب در کل یمن است و همچنین از لحاظ فرهنگی و تاریخی به دلیل وجود سد تاریخی مأرب در صندلی ویژه ای قرار گرفته است.

آخرین تحولات میدانی مأرب، نیروهای صنعا در یک قدمی آزادسازی کامل شهر

نیروهای انصارالله طی روزهای گذشته قریب به 35 کیلومتر مربع در شهر صرواح به عنوان عظیمترین شهر این استان نفت خیز را پس گرفته اند و به 10 کیلومتری مرکز استان مأرب رسیده اند.

نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن پیروز شدند بعد از به دست دریافت کنترل روستای الزور در منطقه صرواح، خود را به سد راهبردی مأرب برسانند. نبرد شدیدی بین نیروهای یمنی و مزدوران سعودی در حوالی جبل البلق در منطقه صرواح استان مأرب در جریان است. نیروهای مقاومت، روستای الزور در منطقه صرواح در مأرب را به کنترل خود درآوردند.

نیروهای یمنی پس از آزادسازی این روستا و نبرد سنگین که ده ها کشته و زخمی در صفوف مزدوران سعودی و از جمله افسران و فرماندهان آنها برجای گذاشت، به سد تاریخی مأرب نزدیک شدند.

در آخرین تحولات اجرا شده در جبهه های غربی شهر مارب، نیروهای انصارالله و کمیته های مردمی یمن روستاهای الزور و الحماجره واقع در جاده صرواح-مارب را به کنترل خود درآوردند. امروز نیز یمنی ها با ادامه پیشروی در غرب مارب بر منطقه الطلعه الحمراء مسلط شدند.

در این میان مقامات صنعا گزینه هایی را پیش روی افراد قبایل که در صفوف ائتلاف سعودی حضور دارند، گذاشته اند که یا به صنعا در مقابل امان نامه بازگردند یا به وسیله گذرگاه امن به استان های شرقی یمن بفرایند.

نگرانی آمریکا و انگلیس از پیشروی های انصارالله

پیشروی یمنی ها که در یک قدمی آزادسازی کامل مارب قرار دارند موجب نگرانی آمریکا و انگلیس به عنوان حامیان اصلی ائتلاف متجاوز سعودی در جنگ یمن شده و چند روز قبل در سایه این تحولات، سفیر انگلیس در یمن خواستار توقف عملیات نیروهای انصارالله در مأرب شده است. وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام نموده که انصارالله باید به حملات خود در جبهه مأرب سرانجام دهد.

این در حالیست که مسئولان جنبش انصارالله اعلام نموده اند که ائتلاف متجاوز سعودی که حمله به یمن را شروع نموده، باید حملات خود را متوقف کند.

چرا آزادسازی مأرب در آستانه سرانجام جنگ اهمیت دارد:

-انصارالله پس از 6 سال جنگ به طور کامل جغرافیای یمن شمالی را تحت سیطره خود خواهد گرفت.

-آخرین پایگاه و سرپل ارتش سعودی در یمن جهت تهدید صنعا سقوط می نماید.

- منابع نفتی و گازی مهم این استان در اختیار دولت نجات ملی قرار می گیرد.

-تامین غلات و تغذیه مردم یمن که تحت حمایت دولت نجات ملی هستند به شکل بهتری انجام خواهد شد زیرا مارب یکی مراکز مهم کشاورزی یمن است.

-جهت زمینی سعودی برای رسیدن به مناطق جنوبی یمن قطع خواهد شد و آنها مجبورند جهت استان المهره در مرز عمان را انتخاب نمایند و عملا یمن را دور بزنند.

-نیروگاه برق مارب، از جمله مراکز مهم تامین الکتریسیته یمن است.

- با آزادسازی مارب، شکست سعودی در تحقق اهدافش در یمن قطعی شده و نتیجتا تاثیرات عمیقی بر تزلزل صندلی محمد بن سلمان در خانواده سلطنتی و افکار عمومی داخلی خواهد داشت.

-تصرف این شهر موجب آسودگی خیال دولت نجات ملی از تهدید صنعا شده و پس از آن نیروهایش را با فراغ بال بیشتری به جبهات دیگر از جمله ساحل غربی و استان شبوه خواهد فرستاد.

- کارکرد و قابلیت دولت مستعفی به ریاست عبدربه منصور هادی نیز به طور کامل از بین رفته و زمینه برای عرض اندام جدایی طلبان جنوب در مجلس انتقالی و استقلال عمل آنها از سعودی فراهم خواهد شد.

-با افتادن کنترل مارب به دست دولت نجات ملی، نقش و صندلی سعودی تضعیف شده و حزب اصلاح (اخوان المسلمین یمن) ضربه مهلکی دریافت خواهد نمود و در عوض امارات (با توجه به قرابتش با شورای انتقالی جنوب) به عنوان مهم ترین کشور عربی تاثیر گذار در پشتیبانی از مخالفان انصارالله نقش و صندلیش در معادلات پررنگ تر خواهد شد.

ناامیدی واشنگتن از پیروزی ائتلاف سعودی-آمریکایی در جنگ یمن

در نتیجه این شرایط واشنگتن به دنبال این است که خود را از ریاض دور کند و آن را به عنوان تنها مسئول جنگ یمن و عظیمترین بحران انسانی در تاریخ معاصر معرفی کند. آمریکا مسئولیت بازسازی یمن را به عهده سعودی می داند و این که با پفراینده های جنایات جنگی که حتماً در کار خواهد بود، ریاض را تنها بگذارد و گردن نظام سعودی را زیر تیغ قرار دهد و این سبب ناامیدی سعودی ها شده است. این موضوع را می توان در لحن تحلیلگران آن و رسانه های مورد حمایت ریاض درک کرد.

آمریکا با تمرکز بر راه چاره های سیاسی در یمن به دنبال چیست؟

در واقع دولت جدید آمریکا به رهبری جو بایدن که هر گونه راه پیروزی در جنگ یمن را برای ائتلاف عربی بسته می بیند در کوشش است تا از باب صلح و مذاکره وارد گردد. البته هدف اصلی آمریکا از کشیدن امور به فرایند سیاسی آن است که انصارالله را مجبور به پذیرش شرایط مد نظر واشنگتن کند. آنها کوشش دارند از راه چاره های سیاسی، اهداف جنگی خود را به نتیجه برسانند و در واقع صحنه نبرد را که به ضررشان در حال رقم خوردن است، به نفع خودشان باز گردانند. نکته ای که یمنی ها پیشتر نیز نسبت به آن هشدار داده بودند. همانطور که محمد علی الحوثی عضو شورای عالی سیاسی انصارالله به موضوع غرامت در جنگ اشاره نمود و گفت ما خواستار پرداخت غرامت از سوی کشورهای متجاوز همانند غرامتهایی که کویت از عراق به دست آورد، هستیم. این حق ملت یمن است که از خود دفاع نمایند، ما هم سلاح می سازیم و هم پهپاد و صاحب تجربه هستیم.

این نشان می دهد، یمنی ها به حدی از قدرت رسیده اند که با تاکید بر حفظ حاکمیت و استقلال کشور حاضر نیستند برای سرانجام جنگ هر امتیازی به دشمن واگذار نمایند.

در مرحله کنونی شرایط لازم چه در سطح داخلی و چه بین المللی برای تسلط کامل انصارالله بر مارب که قطعا معادله های جنگ را به طرز چشمگیری به نفع صنعا تغییر خواهد داد فراهم شده و یمنی ها در صدد آن هستند که پیش از شروع مذاکرات سیاسی، پفراینده آزادسازی کامل مارب را ببندند.

در این شرایط، ریاض دست به تقلای گسترده دیپلماسی به منظور توقف عملیات ارتش و کمیته های مردمی یمن در مارب زده است و این در حالی بود که تا سال گذشته آن را خط قرمز خود می دانست. آل سعود دست به دامان اتحادیه عرب، مارتن گریفیتس نماینده سازمان ملل در امور یمن شده است و به وسیله نماینده دائم خود در سازمان به دنبال فشار برای توقف این حملات است.

آزادسازی مارب ضربه دوجانبه؛ یکی، به دولت مستعفی و فراری عبد ربه منصور هادی است که دیگر تسلطی بر مناطق یمن نخواهد داشت و ضربه دیگر به عربستان است که آخرین مراکز تحت اشغالش در یمن را از دست خواهد داد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "سقوط آخرین سرپل عربستان در یمن، آمریکا با موضع آشتی جویانه به دنبال چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سقوط آخرین سرپل عربستان در یمن، آمریکا با موضع آشتی جویانه به دنبال چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید