شیاری: زور والیبال ایران به تیم های بزرگ نمی رسد، تیم ملی تا 15 سال آینده چیزی برای ارائه ندارد

به گزارش وبلاگ طفره، ملی پوش پیشین والیبال ایران گفت: فدراسیون والیبال به احتمال زیاد، عذر کولاکوویچ را می خواهد چون اگر او اخراج نشود، دلیلی برای توجیه نتایج تیم ملی در مسابقات قهرمانی دنیا وجود ندارد.

شیاری: زور والیبال ایران به تیم های بزرگ نمی رسد، تیم ملی تا 15 سال آینده چیزی برای ارائه ندارد

به گزارش وبلاگ طفره، مرتضی شیاری، ملی پوش پیشین والیبال ایران در حال حاضر یکی از مربیان تیم ملی والیبال آمریکاست که در کنار جان اسپراو از حدود 5 ماه قبل، بازیکنان تیم ملی آمریکا را برای حضور در لیگ ملت های والیبال و مسابقات قهرمانی جهان آماده کرد. او دلیل عدم حضورش در کنار تیم ملی آمریکا در تابستان گذشته را برخی مسائل شخصی و داشتن قرارداد با 3 باشگاه در ایالت کالیفرنیا عنوان نمود.

مرتضی شیاری در گفت وگو با خبرنگار ورزشی وبلاگ طفره، روند رشد والیبال ایران را در نزولی دانست و گفت: بعد از رفتن ولاسکو که خیلی ها خیلی موافق آن بودند، روند نزولی والیبال ایران شروع شد. در زمان ولاسکو، همه از این مربی صحبت می کردند که به مزاج خیلی ها خوش نمی آمد. بعد از رفتن ولاسکو هم گفتند که او دیکتاتور بوده و همه کارها را ما کردیم. در حالی که ولاسکو علاوه بر مسائل فنی به بازیکنان ایرانی، شخصیت داد. مربیان بعد از ولاسکو، اختیارات او را نداشتند و باند بازی در تیم به وجود آمد.

شیاری در مورد عملکرد ایران در مسابقات قهرمانی جهان 2018 گفت: تیم ملی در مرحله نخست تیم های بلغارستان، فنلاند، کوبا و پورتوریکو را شکست داد که به غیر از بلغارستان، بقیه چندان قدرتمند نبودند. بلغارستان در بازی نخست خود 34 امتیاز از خطای سرویس به تیم ایران تقدیم کرد و در واقع آنها خودشان به ایران باختند. بلغارها در بازی دوم اما جبران کردند و با سرویس توانستند ایران را شکست دهند.

او ادامه داد: تیم ایران به خوبی توسط سایر تیم ها بررسی شده و همه تاکتیک های آن خنثی شده است. معروف و موسوی نیز بازیکنان شناخته شده و پا به سن گذاشته تیم ملی هستند که البته شانس با تیم ملی یار بوده که آنها در چند سال گذشته، مصدوم نشده اند! متاسفانه در چند سال اخیر، یک پاسور دوم خوب به والیبال ایران معرفی نشده است. فرهاد سال افزون و محمد وادی نیز اگر 6 سال پیش وقتی که جوان تر بودند به تیم ملی اضافه می شدند، مفیدتر بودند. آنها به درد آینده تیم ملی نمی خوردند.

ملی پوش پیشین ایران توضیح داد: تیم اصلی والیبال ایران به بازی های آسیایی رفت و قهرمان شد تا هم ویترین والیبال برای مدیران حفظ گردد و هم جبران نتایج ضعیف تیم ملی در لیگ ملت های والیبال شده باشد. کولاکوویچ (سرمربی تیم ملی ایران) نیز اصلاً مقصر نیست. سطح دانش و کارآیی او معین است و مقصر کسانی هستند که او را به خدمت گرفتند. زور والیبال ایران به تیم های بزرگ نمی رسد. والیبال آسیا نیز امروزه در جهان، مطرح نیست و مقایسه والیبال ایران با تیم های آسیایی، درست نیست ولی وقتی تیم ملی اصلی راهی بازی های آسیایی شد، یعنی این تیم در حد آسیاست.

مربی تیم ملی والیبال آمریکا در ادامه گفت: داورزنی از ویترینی که برای والیبال ساخته بود به مقام معاونت وزارت ورزش رسید ولی تیم ملی تا 15 سال آینده چیزی برای ارائه ندارد. به نظر من به جای مربی خارجی باید یک برنامه ریز خارجی استخدام گردد تا یک برنامه 10 ساله برای والیبال ایران تنظیم کند. آیا کسی با دانش تر از ولاسکو به ایران خواهد آمد؟ بازیکنان ما تا حد زیادی علم روز جهان را دارند و حتی کولاکوویچ هم چیزی به آنها اضافه نکرده است.

شیاری درباره بازیکنان جوان تیم ملی گفت: بازیکنان جوانی مثل شریفی، توخته و کاظمی به تیم ملی اضافه شده اند. همه آنها بازیکنان خوبی هستند ولی بازیکنی مثل شریفی، چند بار می تواند از روی دفاعی 210 سانتیمتری اسپک بزند؟ بررسیورهای حریف به راحتی مسیر اسپک های او را شناسایی می نمایند. آنها برای مسابقاتی در سطح آسیا، بهترین گزینه هستند.

او ادامه داد: در کنار جوانان هم بازیکنانی مثل علی شفیعی، سعید معروف و جواد معنوی نژاد حضور دارند. همه می دانند که معروف، پاسور بی نظیری است ولی در دفاع روی تور نمی توان روی او حساب کرد. تیم ملی پاسوری می خواهد که از هر نظر کامل باشد. جواد در دریافت کمی ضعف دارد و در عوض در اسپک عالی است. من به او توصیه کردم که به جای دریافت نماینده در پست قطر پاسور بازی کند تا از توانایی خود در اسپک، بهترین استفاده را ببرد.

شیاری در ادامه صحبت های خود گفت: سطح دانش والیبال ایران در مقاطعی از آمریکا نیز بالاتر است ولی نوع تمرینات تیم ملی والیبال آمریکا در جهان، منحصر به فرد است. تمرینات تیم ملی والیبال آمریکا هر روز از ساعت 7:30 صبح شروع شده و 5 ساعت طول می کشد. هر جلسه شامل تمرینات اختصاصی، تمرین تیمی و توپی، تمرین انفرادی و در سرانجام، کار با وزنه است. 3 مربی بدنساز در مرحله سرانجامی بر حرکات ملی پوشان آمریکا نظارت دارند. نوع تمرین آنها با کل جهان متفاوت است. حتی بازیکنان برخی اوقات از من می خواستند تا از جان اسپراو بخواهم تمرینات را سبک تر کند. من نیز به مربیان تیم آمریکا گفتم که وزنه زدن بعد از کار سنگین توپی، غلط است ولی آنها به روش تمرینی خود اعتقاد دارند و می گویند که بازیکنان در ادامه روز می توانند از نظر بدنی و روحی ریکاوری شوند.

بازیکن پیشین تیم ملی در مورد ادامه همکاری کولاکوویچ با تیم ملی ایران گفت: فدراسیون والیبال به احتمال زیاد، عذر این مربی را می خواهد چون اگر او اخراج نگردد، دلیلی برای توجیه نتایج تیم ملی در مسابقات قهرمانی جهان وجود ندارد. صندلی والیبال ایران بالاتر از مقام نهمی یا دهمی جهان نیست. برای المپیک 2020 هم بازیکنان محوری ایران مثل معروف و موسوی دچار افت خواهند شد.

وی ادامه داد: هر مربی بزرگ برای انتخاب تیم به پتانسیل آن تیم توجه می نماید. آنتیگا هم به همین دلیل و به خاطر اینکه با تیم ملی کانادا نتیجه نگرفت از این تیم جدا شد. هیچ مربی بزرگی به ایران نخواهد آمد. دستمزدهای بالای آنها نیز باعث می گردد تا فدراسیون به سراغشان نرود. بازیکنان تیم ملی ایران نیز در شرایطی هستند که خط هر مربی ای را نمی خوانند. همه شما جان اسپراو را به عنوان یک مربی باشخصیت و آرام می شناسید در حالی که هیچ بازیکنی در تیم ملی آمریکا جرأت انجام کوچک ترین خطایی را ندارد. من به یاد دارم که در یکی از دریافت نماینده های اصلی تیم ملی آمریکا در لیگ ملت ها، بی انضباطی کوچکی کرد و اسپراو دیگر به او اجازه تمرین نداد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "شیاری: زور والیبال ایران به تیم های بزرگ نمی رسد، تیم ملی تا 15 سال آینده چیزی برای ارائه ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیاری: زور والیبال ایران به تیم های بزرگ نمی رسد، تیم ملی تا 15 سال آینده چیزی برای ارائه ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید