طرز تهیه خورش هویج تبریزی مجلسی

به گزارش وبلاگ طفره، خورش هویج تبریزی ها از جمله غذاهای سنتی و مجلسی استان آذربایجان شرقی است که هم با مرغ و هم با گوشت گوسفندی طبخ می گردد. در گذشته این خورش به جای هویج با زردک طبخ می شد که شبیه هویج بود و شیرینی کمتری هم داشت. زمان طبخ این خورش خوشمزه و اصیلی تبریزی کوتاه است و اگر فوت و فن این خورش ساده و سریع را بلد باشید طعم ملس آن هوش از سرتان می پراند. طرز تهیه خورش هویج مجلسی تبریزی و فوت و فن خورش هویج خوشمزه و جا افتاده به عنوان یک خورش اصیل ایرانی را در مجله خبرنگاران بخوانید.

طرز تهیه خورش هویج تبریزی مجلسی

طرز تهیه خورش هویج تبریزی مجلسی

مواد لازم برای 6 نفر

گوشت گوسفندی: 400 گرم

هویج درشت: 4 عدد خلالی خرد شده

آلو بخارا یا آلو خورشتی: 8 عدد

پیاز درشت: 1 عدد نگینی خرد شده

رب گوجه فرنگی: 2 قاشق غذاخوری

نمک، فلفل، زردچوبه و زعفران دم نموده غلیظ: به مقدار دلخواه

طرز تهیه

ابتدا پیاز را نگینی خرد کنید و در کمی روغن تفت دهید تا سبک و سرخ شوند. گوشت گوسفندی که به صورت خورشتی خرد شده را به پیازها اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت عوض گردد. به گوشت ادویه اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خامی ادویه گرفته گردد. حالا رب گوجه را اضافه کنید و کمی دیگر تفت دهید. وقتی که رنگ رب باز شد و طعم خامی آن گرفته گردد مقداری آب جوش به سبک سایر خورش ها اضافه کنید و اجازه دهید روی شعله ملایم گاز بپزد. در این فاصله هویج ها را با رنده درشت رنده کنید و در کمی روغن روی حرارت ملایم گاز تفت دهید. وقتی کمی تفت خورد درب ظرف را بگذارید تا هویج ها کمی بپزند و نرم شوند. سپس یک قاشق غذاخوری زعفران دم نموده غلیظ به هویج اضافه کنید. وقتی گوشت خورش پخت هویج های تفت داده شده را به همره آلوها به خورش اضافه کنید و نمک خورش را هم اندازه کنید. اجازه بدهید در این مرحله هم خورش روی شعله ملایم گاز جا افتاده و به روغن بیفتد.

فوت و فن خورش هویج تبریزی مجلسی

*به جای گوشت گوسفند از گوشت مرغ یا حتی گوشت بوقلمون هم برای طبخ خورش مجلسی هویج می توانید بهره ببرید.

*به جای رب گوجه فرنگی می توانید از رب انار ملس برای مزه دار کردن خورش بهره ببرید.

*اگر طعم آلو را در خورش نمی پسندید آلو را از ترکیب خورش هویج حذف کنید.

*در برخی شهرهای آذربایجان به ترکیب مواد خورش هویج لپه هم اضافه می نمایند. در این صورت لپه را جداگانه بپزید و همراه با هویج به ترکیب خورش اضافه کنید و اجازه دهید خورش روی شعله ملایم گاز جا بیفتد.

*خورش هویج یک خورشت کم آب و غلیظ است پس باید حسابی جا بیفتد و تا حد زیادی آب آن کشیده گردد.

*اگر گیاهخوار هستید می توانید خورش هویج را بدون گوشت درست کنید.

*مقدار هویج ها موقع سرخ شدن باید به اندازه کف ماهیتابه باشد تا خوب تفت داده گردد. اگر مقدار هویج از حد کف ماهیتابه بیشتر بود هویج ها را در دو مرحله تفت بدهید و بپزید. برای اینکه هویج ها نشکند و له نگردد موقع پخت می توانید یک قاشق غذاخوری آبلیمو به آن ها اضافه کنید.

منبع: افق کوروش

به "طرز تهیه خورش هویج تبریزی مجلسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خورش هویج تبریزی مجلسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید