علت مکیدن انگشت در بچه ها چیست؟، تکنیک هایی برای ترک عادت مکیدن انگشت

به گزارش وبلاگ طفره، مکیدن انگشت نوعی اختلال اضطرابی است که در بین هر دو جنس بچه ها شایع است.

علت مکیدن انگشت در بچه ها چیست؟، تکنیک هایی برای ترک عادت مکیدن انگشت

به گزارش خبرنگار از ، ندا خورشیدیان مسئول واحد سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز اظهار کرد: مکیدن انگشت نوعی اختلال اضطرابی است که در بین هر دو جنس بچه ها شایع است و به صورت میانگین از هر 5 کودک، یک نفر دچار اختلالات اضطرابی است.

او ادامه داد: میزان ابتلا به این اختلال بین دختران و پسران تفاوت چندانی ندارد، اما این اختلال و سایر عادات دهانی از جمله تنفس دهانی، مکیدن لب، دندان قروچه، ناخن جویدن و سایر مصادیق از جمله اختلالات اضطرابی در بچه ها است.

مسئول واحد سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز شرح داد: در هنگام تولد، نوزاد دارای چند واکنش اصلی است که شامل حرکات بازتابی بوده و با آن متولد می شود، برخی از این علائم در چند هفته اول و برخی تا ماه ها با کودک همراه است.

او اضافه نمود: این بازتاب ها به رشد جسمی و فکری نوزاد کمک می کند و جزئی از فرایند رشد نوزاد محسوب می شود که از مهم ترین آن ها می توان به مکیدن، چنگ زدن و پلک زدن اشاره کرد.

خورشیدیان شرح داد: مکیدن انگشت در کودکی را می توان از زاویه های مختلف مورد بررسی قرار داد، چرا که گاهی مربوط به مرحله ای از رشد کودک است.

او با بیان اینکه طبق نظریه روانکاوی یا روانی تحلیلگری فروید، 4 تا 5 سال اول زندگی یا مرحله کودکی برای شگل گیری شخصیت اهمیت زیادی دارد، گفت: بر اساس این نظریه مرحله نخست، رشد کودکی مرحله دهانی است؛ چرا که دهان نخستین اندامی است که به کودک لذت می هد، بچه ها غذای حیات بخش را از دهان دریافت می کنند.

مسئول واحد سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز اضافه نمود: وقتی بچه ها بزرگتر می شوند، به علت تغذیه زمان بندی شده، افزایش فواصل زمانی بین وعده های غذا و از شیر گرفتن، به احتمال بیشتری دچار احساس ناکامی و اضطراب می شوند و این اضطراب ها باعث می شود که کودک راهی برای آرام کردن خود پیدا کند؛ در واقع با فاصله پیدا کردن وعده های غذایی و به ویژه از شیر گرفتن، اضطراب از دست دادن مادر در کودک ایجاد می شود و راهی برای ایجاد آرامش جست و جو کرده و انگشتانشان را می مکند.

او شرح داد: یکی دیگر از علت های مکیدن انگشت در بچه ها، رویش دندان ها و خارش لثه است؛ بچه های که دندانشان در حال رویش است برای کاهش خارش از انگشتان خود استفاده می کنند.

خورشیدیان بیان نمود: در صورتی که علت مکیدن انگشت در بچه ها مشخص شد، پدر و مادر باید ارتباط صمیمی با کودک ایجاد کنند، چرا که رابطه والد فرزندی نقش مهمی در کاهش اضطراب و به تبع آن، مکیدن انگشت دارد.

او اضافه نمود: اضطراب از شیر گرفتن که جزیی از مرحله رشدی کودک است، طبیعی بوده و بعد از ایجاد رابطه صمیمی و از بین بردن اضطراب کودک، اگر همچنان این رفتار ادامه داشت و در واقع به صورت عادت درآمده بود، باید اقدامات درمانی را انجام دهند.

مسئول واحد سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز بیان نمود: والدین باید با زیر نظر گرفتن کودک، زمان ها و موقعیت های که بیشتر اقدام به این کار می کند را شناسایی کرده و با استفاده از تکنیک هایی مانند مشغول نگه داشتن دست کودک، حواس او را پرت کنند.

او گفت: استفاده از قانون برای بچه ها بزرگتر، از راه چاره های مناسب برای درمان مکیدن انگشت است، به نام مثال هنگام خواندن کتاب دست ها زیر پتو باید قرار گیرد و هر موقع دست به سمت دهان می رود، خواندن داستان قطع می شود.

خورشیدیان اضافه نمود: برای بچه ها دبستانی و بزرگتر می توان از یادآور استفاده کرد، یعنی رمزی بین والدین و کودک گذاشته می شود، به نام مثال، هرگاه من شما را در حال انگشت مکیدن مشاهده کنم یک بشکن یا سوت میزنم و او باید سریع این عمل را به عمل دیگری تبدیل کند.

او همچنین توصیه کرد: در صورت تکرار و ادامه دار بودن موضوع، با یک روانشناس مشورت کنید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "علت مکیدن انگشت در بچه ها چیست؟، تکنیک هایی برای ترک عادت مکیدن انگشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت مکیدن انگشت در بچه ها چیست؟، تکنیک هایی برای ترک عادت مکیدن انگشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید