اسفراین درصدر امانت کتاب کانون پرورش فکری خراسان شمالی، سرانه 7 کتاب برای هر نفر

به گزارش وبلاگ طفره، سرویس استان های خبرنگاران : مرکز شماره یک کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان در شهرستان اسفراین، یکی از قدیمی ترین مراکز کانون در استان خراسان شمالی است.

اسفراین درصدر امانت کتاب کانون پرورش فکری خراسان شمالی، سرانه 7 کتاب برای هر نفر

این کانون در سال 1356 تاسیس شده است. مرکز شماره یک کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان اسفراین حالا با چهار هزار عنوان کتاب و 14 هزار جلد کتاب با موضوعات داستان، شعر، کاردستی، مذهبی و علمی پیشرو در بین مراکز کانون پرورش فکری فرهنگی در استان خراسان شمالی است.

در این رابطه با تقی ابراهیمیان مسئول مرکز شماره یک کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان اسفراین گفت وگو کردیم.

تقی ابراهیمیان بیان نمود: ایجاد امکانات لازم برای رشد و پرورش فکری و ذوقی بچه ها و نوجوانان و یاری به شکوفایی استعدادهای آنان در اوقات فراغت هدف اصلی کانون است.

وی از جمله ماموریت های کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان را تاسیس مراکز عرضه کتاب، تهیه و استفاده از وسایل سمعی و بصری، وسایل آموزشی و فراوری و توزیع و نمایش فیلم های سینمایی، یاری به توسعه و ترویج ادبیات بچه ها و نوجوانان، برگزاری جشنواره های و نمایشگاه های ادبی، هنری و فرهنگی مخصوص بچه ها و نوجوانان، ایجاد واحد های سیار برای عرضه کتاب و فیلم به بچه ها دانست.

ایجاد تریلی کانون

ایراهیمیان از جمله مهم ترین فعالیت کانون پرورش بچه ها و نوجوانان را ایجاد تریلی کانون و یا به عبارتی تماشاخانه سیار دانست که یک سالن نمایش سیار دارد، دانست و گفت: این تریلی روستا به روستا و شهر به شهر به منطقه ها محروم سراسر کشور می رود و با هنرمندان و گروه های تئاتری مختلف در روستاهای مختلف، نمایش هایی از جنس ادبیات ایرانی اجرا کند.

وی برگزاری جشنواره ها، نمایشگاه ها و برنامه های کانون را از مهم ترین فعالیت های کانون دانست و گفت: مهرواره های فرهنگی، ادبی و هنری مثل مهرواره شعر و داستان در مراکز نیز برگزار می گردد.

ابراهیمیان اضافه کرد: کانون با هدف یاری به ارتقای کیفیت آثار و معرفی کتاب های مناسب مخاطبان کودک و نوجوان و حمایت از پدیدآورندگان ابن حوزه به کتاب های برگزیده ماه و سال جایزه اهدا می نماید.

وی گفت: اعضای مرکز شماره یک کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوان با 809 عضو در یک سال گذشته بیشترین عضو را در استان خراسان شمالی دارا است.

ابراهیمیان اظهار کرد: تعداد امانت کتاب نیز با 5 هزارو 267 کتاب بیشترین تعداد امانت کتاب را در استان خراسان شمالی از آن خود نموده است.

وی گفت: سرانه کتاب برای هر نفر 7 کتاب بوده است.

افزایش امانت کتاب در ایام تابستان

ابراهیمیان با اشاره به اینکه از شهریور ماه سال گذشته تا شهریور امسال 420 نفر به اعضای کانون اضافه شده است؛ بیان نمود: تعداد کل امانت در این برهه زمانی 7686 کتاب بوده است.

ابراهیمیان گفت: البته این تعداد امانت با توجه به این نکته است که اعضا در هر نوبت فقط دو جلد کتاب می توانند به امانت ببرند.

رئیس مرکز شماره یک کانون پرورش فکری اسفراین اظهار کرد: در تابستان امسال 45 کلاس و کارگاه تخصصی در 20 زمینه مختلف برای گروه سنی 4 تا 17 سال برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه به طور میانگین هر کلاس 8 شرکت نماینده داشته، گفت: حدود 360 نفر از کارگاه های مرکز استفاده نموده اند.

ابراهیمیان به یکی از مهم ترین برنامه های کانون اشاره نمود و گفت: در برنامه هفت فیلم، هفت هفته اعضا به تماشای 7 فیلم سینمایی اخیر در کانون مینشینند و تا به امروز فیلم های خاتمه رویا، کلانتری غیرانتفاعی، هامون و دریا، ضربه فنی و پاشو غریبه کوچک در قالب این برنامه برای علاقمندان به فیلم پخش شده است.

وی گفت: در این مدت 450 ساعت کلاس برگزار که علاوه بر کارگاه های اختصاصی اعضا از فعالیت های عمومی نیز استفاده می نمایند.

ابراهیمیان توضیح داد: در حال حاضر انجمن های داستان، مصاحبه، نجوم، فیلم و عکس که اعضای آن را نوجوان علاقمند تشکیل می دهند؛ با حضور کارشناسان این حوزه به نقد آثار فراوریی می پردازند.

وی توضیح داد: برگزاری ورکشاپ ها یکی دیگر از فعالیت های کانون است که این ورکشا پ ها عموما به صورت جلسات مجزا برگزار و شرکت نمایندگان به صورت تئوری و عملی با مباحث فرهنگی، هنری و مهارتی آشنا می شوند.

وی با اشاره به اینکه مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری در واقع کتابخانه های تخصصی کودک و نوجوان به شمار می آیند؛ گفت: فعالیت های کتاب محور بسیاری را اجرا و انجام می نمایند و باید تصریح کنم که فعالیت های کتاب محور در کانون پرورش فکری تنها به هفته کتاب و کتابخوانی محدود نمی گردد و همه مراکز کانون در طول سال در این خصوص فعال بوده و ارائه خدمت دارند.

وی خاطر نشان کرد: اصلی ترین و اساس ترین اتفاقی که رخ می دهد و حائز اهمیت است امانت دهی کتاب است. وقتی به مراکز کانون پرورش فکری وارد می شوید؛ تمام دیوارها را در قفسه های کوتاه و بلند پوشیده از کتاب می بینید. این کتاب ها ویژه برای سن کودک و نوجوان نگاشته و تحریر شده اند و حاوی مطالب و اطلاعاتی هستند که برای رشد و پیشرفت و افزایش دانش به بچه ها و نوجوانان یاری می نمایند بنابراین بهره بردن از آن ها برای جامعه مخاطب بسیار مفید خواهد بود.

ابراهیمیان با اشاره به فعالیت های کتابی کانون گفت: روخوانی کتاب، روانخوانی، جمع خوانی های گروهی کتاب از سوی مربیان و اعضا، معرفی کتاب، بحث کتاب، نقد و آنالیز کتاب از سوی مربیان و اعضا، اجرای نمایش خلاق از داستان کتاب ها، تحقیق و پژوهش از محتوای کتاب ها، نشریه نگاری از دیگر برنامه های متنوع حوزه کتاب در این کانون بشمار می آید.

رئیس مرکز شماره یک کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان اسفراین اضافه کرد: برنامه های متنوع و متعددی در تابستان امسال ترتیب داده شده است که بیش ده ها برنامه با موضوع کتاب و کتابخوانی که به منظور بهره بردن بیشتر اعضای کودک و نوجوان که در واقع دانش آموز هستند به نحوی برنامه ریزی شده است که با حضور و مشارکت دانش آموزان اجرا شده و خواهد شد.

وی با ابراز خوشحالی و امیدواری بیان نمود: آنچه از شرایط استقبال از کتاب و کتابخوانی در مراکز کانون پرورش فکری مشاهده می کنیم بسیار خوب و امیدبخش است؛ چرا که با این تعدا امانتی که داشته ایم نشان می دهد نسل فعلی توجه بیشتری را به کتاب معطوف نموده است.

وی گفت: این آمار تنها آمار ثبت شده در سیستم کتابداری است یعنی آمار جمع خوانی ها، مطالعه های فردی در مرکز، طرح های کتابخوانی و ... اصلا در این آمار نیامده است. این نشان می دهد که مرکز کانون پرورش فکری در جذب بچه ها و نوجوانان به کتاب پیروز بوده و بچه ها و نوجوانان نیز در این امر حضور، ما را سربلند نموده اند.

بچه ها و نوجوانان با وجود فضای مجازی همچنان به کتاب علاقه مندند

ابراهیمیان ادامه داد: نکته قابل توجه در این آمار این است که تقریبا تمام جامعه پس از مجازی شدن آموزش ها بر این باور بودند که بچه ها و مخصوصا نوجوانان ما در دنیای مجازی غرق شده اند و کمتر با کتاب ارتباط برقرار می نمایند، اما آنچه واقعیت است به ما می گوید که جز این است و آینده سازان ما دریافته اند هیچ چیز جای کتاب را نمی گیرد.

وی ترویج کتاب و کتابخوانی را یکی از مولفه های آموزشی و تربیتی دانست که منجر به رشد فکری و روحی می گردد و این اصل در صورت حضور و عضویت اعضا در مراکز فرهنگی و هنری محقق می گردد.

ابراهیمیان خاطر نشان کرد: در کتابخانه کانون علاوه بر امانت کتاب، فعالیت فرهنگی، هنری و ادبی همچون نقد کتاب، داستان نویسی، شعرخوانی، قصه گویی، فیلم سازی، نقاشی، خوش نویسی، عکاسی، آشنایی با شخصیت های علمی، هنری، تاریخی ایران و دنیا، آشنایی با سرزمین ها، قوم ها، ملت ها و نژادها، مسابقه ، بازدیدهای گروهی با تمرکز بر محتوای قابل ارائه و قابل فهم ویژه بچه ها و نوجوانان طراحی و انجام می گردد در حالی که این اندازه از تمرکز بر محتواسازی تخصصی ویژه بچه ها کمتر در نهادهای زیرمجموعه نهاد کتابخانه ها شاهد مثال دارد و تنها به صورت جسته، گریخته و موردی فعالیت های مشابهی در کتابخانه های نهاد نیز برگزار شده است.

وی در خاتمه گفت: امیدوارم همه مراکز کانون در سراسر کشور با اهداف متعالی در حوزه کودک و نوجوان پیشرو در عرصه اوقات فراغت بچه ها و نوجوانان باشند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "اسفراین درصدر امانت کتاب کانون پرورش فکری خراسان شمالی، سرانه 7 کتاب برای هر نفر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسفراین درصدر امانت کتاب کانون پرورش فکری خراسان شمالی، سرانه 7 کتاب برای هر نفر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید