مهمترین اتفاقات ورزش ایران در سال 98، سیاه، سفید، خاکستری

به گزارش وبلاگ طفره، خبرنگاران - گروه ورزشی: سال 98 برای ورزش ایران در شرایطی به پایان رسید که مثل سایر بخش های کشور تلخی ها و شیرینی های زیادی را تجربه کرد. تلخی هایی چون شکست های غیرمنتظره برای تیم های ملی و ورزشکاران و پیروزی هایی چون قهرمانی در آسیا و سهمیه هایی که برای المپیک و پارالمپیک کسب شد.

مهمترین اتفاقات ورزش ایران در سال 98، سیاه، سفید، خاکستری

در این میان برخی رشته ها با موفقیت های بیشتری همراه بودند و برخی درگیر حاشیه هایی شدند که مدیران و مسئولان آنها را از جهت اصلی خارج کرد و اتفاقات ریز و درشت دیگری را رقم زد.

پایان سال ورزش هم مثل سایر بخش ها تحت تأثیر ویروس کرونا قرار گرفت و تمامی اردوها، تمرینات و مسابقات تعطیل شد.

وزارت ورزش؛ خروج از جهت اصلی

بزرگترین دردسر وزارت ورزش دو تیمی بودند که بخش عمده ای از انرژی و وقت وزیر ورزش را به خود اختصاص دادند. دو تیمی که عملاً نباید زیر مجموعه وزارت ورزش باشند اما حضورشان پاشنه آشیل وزیر و وزارت شده است. استقلال و پرسپولیس با کوهی از مسائل روی دوش وزیر سال 98 را هم به پایان بردند و انتخاب های نادرست و پرحاشیه برای مدیریت این دو باشگاه و کادر فنی آنها بالاترین حجم از اتفاقات وزارت ورزش را رقم زد.

درگیر بودن وزیر ورزش و مجموعه اش با این دو باشگاه عملاً وزارت ورزش را از جهت اصلی اش که باید رسیدگی به همه امور ورزش باشد خارج کرد و کمتر فرصتی پیش آمد که به کارهای بنیادی و زیرساختی ورزش رسیدگی شود.

با این حال مسعود سلطانی فر به عنوان نفر اول ورزش تلاش زیادی کرد که در سفرهایش به استان های مختلف زیرساخت های ورزش را به سمت جلو حرکت دهد. اما مثل همه سالهای گذشته و ادوار قبل، اتفاق خاص و ویژه ای در زیر ساخت ها رخ نداد و ورزش همچنان از این ناحیه کمبودهای زیادی را احساس می کند.

کمیته ملی المپیک؛ بی دغدغه اما نگران

این کمیته سال 98 را در شرایطی به پایان برد که برای سال آینده یک نگرانی و دغدغه بزرگ دارد؛ آیا بازی های المپیک 2020 سر موقع برگزار می شود؟. البته پاسخ به این پرسش ارتباط مستقیم با کرونا دارد و با وجود اینکه کمیته بین المللی المپیک تاکید کرده است که مسابقات به موقع برگزار خواهد شد اما این ابهام وجود دارد که با گسترش و جهانی شدن کرونا احتمال تعویق بازی ها وجود دارد.

با این حال کمیته ملی المپیک که بودجه لازم برای حضور در المپیک را تأمین کرده و هیچ دغدغه ای در این زمینه ندارد، نگران زحماتی است که برای سروسامان دادن به کاروان داشته و برنامه ریزی هایش را برای رفتن به توکیو انجام داده است.

در این میان سیدرضا صالحی امیری به عنوان رئیس کمیته المپیک تلاش کرد فضای ورزش را آرام نگه دارد و با ارتباط خوبی که بین این کمیته و وزارت ورزش برگزار کرد، بخش عمده ای اتفاقات ناخوشایند سالهای گذشته و اختلافات زشت بین این دو نهاد را از بین برد. ضمن اینکه با ارتباطات خوبی که بین کمیته و دولت برقرار کرد، توانست بودجه لازم برای ورزش را به موقع تأمین کند و یکی از دغدغه های بزرگ ورزش را از بین برد.

فدراسیون فوتبال؛ آشفته و رو به سقوط

فوتبال را نمی توان با سایر رشته ها مقایسه کرد. رشته ای پرطرفدار بین علاقمندان به ورزش که همواره با حاشیه های ریز و درشت هم همراه است. فدراسیون فوتبال در سال گذشته به خاطر رفت و آمدهایی که در رأس مدیریت باشگاه و تیم ملی فوتبال ایران صورت گرفت با اتفاقات زیادی همراه بود.

بعد از جدایی کارلوس کی روش که هشت سال سرمربی تیم ملی ایران بود، مارک ویلموتس به عنوان جانشین وی انتخاب شد اما عمر حضور او در تیم ملی دوام زیادی نداشت و پس از کسب نتایج ضعیف با این تیم قراردادش را در اقدامی عجیب فسخ کرد تا کار طرفین به شکایت در فیفا کشیده شود.

به دنبال این اتفاق و ابهاماتی که در مورد قرارداد ویلموتس وجود داشت، مهدی تاج رئیس فدراسیون قبل از پایان مهلت چهار ساله ریاستش از مسئولیتش کناره گیری تا ابهامات بیشتر شود.

این پایان اتفاقات عجیب و پرحاشیه در فدراسیون فوتبال نبود چرا که انتخاب دراگان اسکوچیچ حرف و حدیث های جدیدی را برای تیم ملی ایجاد کرد و ابهامات در مورد انتخاب وی را بیشتر و موجی از نقدها را متوجه فوتبال ایران کرد.

فدراسیون فوتبال با رفتن تاج دوره جدیدی را تجربه کرد. حضور حیدر بهاروند به عنوان سرپرست این امیدواری را ایجاد کرد که با برگزاری مجمع تکلیف رئیس آینده مشخص شود اما ایرادهایی که فیفا به اساسنامه فوتبال وارد کرد، این انتخابات را هم به تعویق انداخت تا روزهای سخت و پرحاشیه فدراسیون ادامه داشته باشد. از سوی دیگر کوهی از مسائل مالی و بدهی های سنگین فدراسیون را رو به سقوط سوق داده و مسائل آن را دو چندان کرده است.

سهمیه های امیدبخش برای ورزش

هر چند ورزش ایران در سال 98 شکست ها و ناکامی هایی را هم تجربه کرد، اما کسب سهمیه های حضور در المپیک و پارالمپیک نقطه امیدبخش برای سال آینده است. در این میان اما کسب سهمیه تیمی در والیبال، بسکتبال و شمشیربازی شیرینی و حلاوت دیگری داشت.

هر چند هنوز برخی رشته های دیگر امیدوار به کسب سهمیه در رقابت های گزینشی هستند اما عبور ورزش ایران از کسب 52 سهمیه مایه امیدواری برای سال آینده است تا با کسب سهمیه های بیشتر، حضور پرتعدادی در بازی های المپیک توکیو داشته باشیم.

در این میان البته برخی ورزشکاران هم که امید زیادی به کسب سهمیه آنها وجود داشت نتوانستند به موفقیت برسند. هر چند که رشته ای مثل کاراته که برای نخستین بار حضور در المپیک را تجربه می کند، با کسب چهار سهمیه پایان خوشی برای ورزش ایران رقم زد.

زیر ساخت هایی که همچنان پاشنه آشیل ورزش است

جدا از بحث نتیجه و کسب سهمیه های المپیک، آنچه می تواند به عنوان متر و معیاری برای پیشرفت ورزش در نظر گرفته شود، توسعه و گسترش زیرساخت ها برای رشته های مختلف است که موفقیت تیم ها بدون آنکه به دست نخواهد آمد.

زیرساخت هایی که سالهاست به عنوان بزرگترین ضعف ورزش از آن یاد می شود و همچنان هم پاشنه آشیل این حوزه به شمار می رود. با وجود اینکه برخی سالن ها و ورزشگاه های کوچک تکمیل و افتتاح شد اما همچنان ورزشگاه ها و سالن ها و اماکن ورزشی با کمترین استاندارد روز جهان به ورزشکاران خدمات می دهند و ورزشگاه یا سالن استاندارد جدیدی برای ورزش ساخته نشد که بتوان به عملکرد مدیران این بخش نمره قبولی داد.

ورزش ایران بیش از هر چیز دیگری به توسعه و گسترش زیرساخت ها نیاز دارد تا بتواند هم تیم ها و باشگاه های خوبی داشته باشد و هم میزبانی های بین المللی را در رشته های مختلف بگیرد. اتفاقی که در سال 98 به کمترین شکل ممکن نمود پیدا کرد و خیلی از میزبانی ها هم از دست رفتند.

تغییرات پرتعداد نگران کننده

یکی از بزرگترین ایرادهایی که می توان به مدیریت ورزش در سال 98 گرفت، رفت و آمدهای زیادی در فدراسیون ها، باشگاه ها و تیم های مختلف بود که نشان می دهد ثبات مدیریت در این بخش هیچ جایگاهی ندارد. از مدیران استقلال و پرسپولیس گرفته تا فدراسیون های مختلف ورزشی که در طول سال بارها دستخوش تغییرات شدند و اجازه ندادند برنامه ای حتی کوتاه مدت در این بخش ها به اجرا درآید.

این تغییرات حتی در بدنه خود وزارت ورزش هم چشمگیر بود و برخی مدیران این وزارتخانه به فدراسیون های مختلف رفتند و معاون ورزش قهرمانی این وزارتخانه هم تغییر کرد و با رفتن محمدرضا داورنی به فدراسیون والیبال، مهدی علی نژاد از ووشو به معاونت ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش رفت تا فصل جدیدی را تجربه کند.

فشارهای بین المللی بر ورزش ایران

بخشی از اتفاقاتی که در سال 98 برای ورزش ایران رقم خورد ناشی از فشارهای بین المللی بود که توسط برخی فدراسیون های جهانی یا مخالفان شرایط فعلی رقم خورد. نمونه آن فشارهایی بود که از سوی فدراسیون بین المللی جودو به ایران وارد شد و در نهایت منجر به تعلیق این رشته و پناهنده شدن سعید مولایی شد. این اتفاق در رشته هایی مثل شطرنج هم به گونه ای دیگر رقم خورد و حاشیه هایی را برای ورزش ایران بوجود آورد.

در فوتبال هم برخی اتفاقات داخلی و تصمیماتی که با فشار کشورهای مثل عربستان به کنفدراسیون فوتبال آسیا رقم خورد، منجر به سلب میزبانی نمایندگان کشورمان در لیگ قهرمانان آسیا شد.

مهمترین اتفاقات ورزش ایران در سال 98

* 4 اردیبهشت: تیم ملی کشتی آزاد ایران قهرمان آسیا شد

* 26 اردیبهشت: تیم فوتبال پرسپولیس برای سومین بار متوالی قهرمان لیگ برتر شد

* 13 خرداد: تیم فوتبال پرسپولیس با قهرمانی در جام حذفی در طول یک سال دو جام گرفت

* 26 خرداد: برانکو ایوانکوویچ به دنبال دریافت نکردن مطالباتش از پرسپولیس رفت

* 6 مرداد: تیم والیبال جوانان ایران قهرمان جهان شد

* 17 شهریور: تیم ملی بسکتبال ایران به بازی های المپیک توکیو صعود کرد

* 27 شهریور: فدراسیون جهانی جودو، فدراسیون ایران را تعلیق کرد

* 30 شهریور: تیم ملی والیبال ایران قهرمان آسیا شد

* اول آبان: تیم ملی ساندای ایران قهرمان جهان شد

* 13 آذر: مارک ویلموتس قراردادش را با فدراسیون فوتبال ایران فسخ کرد

* 5 دی: آندره استراماچونی از سرمربیگری تیم فوتبال استقلال کنار رفت

* 8 دی: مهدی تاج از ریاست فدراسیون فوتبال استعفا کرد

* 22 دی: تیم ملی والیبال ایران به المپیک 2020 توکیو صعود کرد

* 27 دی: کنفدراسیون فوتبال آسیا نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان را از میزبانی محروم کرد

* 17 بهمن: دراگان اسکوچیچ سرمربی تیم ملی فوتبال ایران شد

* 11 اسفند: سیامند رحمان قهرمان دو دوره بازی های پارالمپیک در سن 31 سالگی به دلیل ایست قلبی درگذشت.

منبع: خبرگزاری مهر

به "مهمترین اتفاقات ورزش ایران در سال 98، سیاه، سفید، خاکستری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهمترین اتفاقات ورزش ایران در سال 98، سیاه، سفید، خاکستری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید