نظام جامع راهنمایی و مشاوره در آموزش و پرورش تصویب شد
به گزارش وبلاگ طفره، تهران (پانا) - ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره در نظام آموزش و پرورش با بهره مندی از مشاوران متخصص در مدارس، مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی، مراکز اختلال یادگیری و نقش آفرینی معلمان و مربیان در قالب ایفای نقش مشاوره ای کارکنان و رابطان هسته های مشاوره در مدارس، از جایگاه ویژه ای در ایجاد جو عاطفی، روانی و اجتماعی مطلوب برای حل مسائل و رفع مسائل و اختلالات روانشناختی و تحصیلی، طرح ریزی جهت تحصیلی- شغلی، آموزش های مهارتهای زندگی، توانمندسازی دانش آموزان، اولیاء و کارکنان مدرسه ایران، قدمتی بیش از نیم قرن تجربه دارد.

با توجه به تکالیف قانونی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مبنی بر تسری خدمات راهنمایی و مشاوره به تمامی دورههای تحصیلی و همچنین تأکید مبانی نظری سند تحول بر سازماندهی فرایند یاددهی - یادگیری با نگاه مشاورهای، ضروری است سازوکارهای لازم برای مشارکت عمومی و حداکثری معلمان، کارکنان مدرسه و اولیای دانش آموزان در حیطه های رشد شخصی و سازگاری، آموزش مهارتهای زندگی، نظارت بر فرایند های یادگیری و طرح ریزی جهت زندگی تحصیلی- شغلی فراهم آید.
معلمان و کارکنان مدرسه نیز به عنوان عاملان و کنشگران عمومی جریان راهنمایی و مشاوره باید در انجام فرایندهایی از جمله آموزش مهارت های زندگی، توانمندسازی روانی - اجتماعی، شناسایی استعدادها، توانایی ها و مسائل و انجام مداخلات مختصر به ویژه سیستم ارجاع در کنار مشاوران متخصص مدرسه و مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی، ایفای نقش نمایند نظام جامع راهنمایی و مشاوره به استناد راهکارهای 7-3، 3-21، 4-21 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به منظور اتخاذ سیاستهای یکپارچه، سیستمی و هماهنگ برای بهره مندی ذینفعان (دانش آموزان، اولیا، کارکنان و معلمان مدرسه) در همه دوره های تحصیلی و نقش آفرینان درون و برون سازمانی به صورت تعاملی و مشارکتی به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسید.
برای دریافت فایل نظام جامع راهنمایی و مشاوره در آموزش و پرورش اینجا کلیک کنید .
منبع: خبرگزاری پانا