وزیر میراث فرهنگی برای تجهیز موزه های چهارگانه ساری اعلام آمادگی کرد

به گزارش وبلاگ طفره، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، وزیر میراث فرهنگی برای تجهیز موزه های چهارگانه ساری اعلام آمادگی کرد.

وزیر میراث فرهنگی برای تجهیز موزه های چهارگانه ساری اعلام آمادگی کرد

سید عزت الله ضرغامی در حاشیه بازدید از موزه تاریخ ساری گفت: موزه کنونی ساری که بشقاب سیمین دوران ساسانی در آن موقتا به نمایش عایدی، در یک بنای تاریخی نهاده شده که گنجایش محدودی برای نمایش دادن آثار تاریخی دارد.

وی اضافه نمود: البته دست اندرکاران میراث فرهنگی در ساری برای راه اندازی موزه در همین بنای تاریخی و بازسازی آن به منظور نشان دادن اشیای تاریخی سلیقه به خرج دادند، اما با توجه به اهمیت مازندران و ساری و اینکه ضروری است اشیای تاریخی بیشتری را در مرکز مازندران به نمایش بگذاریم؛ این موزه ظرفیت ندارد و به موزه بزرگتری احتیاج است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران اعلام کرد: با توجه به احتیاج موجود موافقت شد که ساختمانهای مناسب واگذار شده از سوی شهرداری برای ایجاد موزه تجهیز گردد و بعضی اشیای ارزشمند تاریخی نگهداری شده در موزه های ملی را به ساری بیاوریم تا موزه ای مناسب و با کیفیت در این شهر موجود باشد.

ساختمان های چهارگانه موزه بوستان ولایت ساری حدود یک سال پیش و در روز سوم خرداد 1400 با حضور وزیر وقت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از سوی شهرداری ساری برای تجهیز و ایجاد موزه به اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی واگذار شدند.

این چهار ساختمان بخشی از زیرساختهای موجود در بوستان ولایت ساری هستند که تا پیش از ساخت این بوستان و در زمان استقرار پادگان نیروی زمینی ارتش در این محوطه، به عنوان بخشی از زیرساختهای نظامی استفاده میشدند اما پس از واگذاری 6 هکتار از 10 هکتار زمین پادگان به شهرداری برای ساخت پارک، این نهاد شهری با بازسازی این ساختمانها فضایی برای راه اندازی موزه های شهری ایجاد کرد.

معین تکلیف بافت تاریخی ساری

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پس از بازدید از موزه تاریخ ساری، از بافت تاریخی مرکز مازندران و محله آب انبار نو نیز بازدید کرد و در جریان آخرین شرایط ساختمانهای تاریخی موجود در این بافت نهاده شد.

در این بازدید که با حضور استاندار مازندران، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان، نماینده ساری و میاندورود در مجلس، فرماندار ساری و تعدادی از مسئولان شهرستان و فعالان حوزه میراث فرهنگی انجام شد، ضرغامی پس از شنیدن اظهارات کارشناسان حوزه میراث فرهنگی مازندران درباره بلاتکلیفی اجرای طرح احیای بافت تاریخی این شهر و رها شدن بعضی بناهای در تملک شرکت بازآفرینی شهری، قول پیگیری های لازم برای به پایان رسیدن احیای این بناهای تاریخی را بیان کرد.

مسعود نیکوبیان، کارشناس میراث فرهنگی مازندران در این بازدید آخرین شرایط احیای محله آب انبار نو و بناهای تاریخی آن را برای وزیر میراث فرهنگی تشریح کرد و گفت: نکته مهم درباره این بافت این است که شرکت بازآفرینی شهری بسیاری از این بناها را خریداری کرد و حتی کاربریشان نیز در طرح اولیه تعیین شده است. حتی بعضی آپارتمان ها و ساختمان های اطراف این ساختمان ها نیز خریداری شد تا پس از بازسازی بناها با تخریب ساختمان های تازه، زمین آنها به محوطه بناهای میراثی اضافه گردد. اما متأسفانه این بناها از سوی شرکت بازآفرینی شهری رها شده اند و توجهی به آنها نمی گردد.

وی اضافه نمود: انتظار و درخواست ما این است که وزارت میراث فرهنگی به وسیله رایزنی با شرکت بازآفرینی شهری یاری کند این بناها طبق ضوابط و مقررات و تحت نظر میراث فرهنگی در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرند.

مهدی ایزدی، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در این بازدید شرایط بعضی از خانه ها را تشریح کرد و با اشاره به خانه فاضلی گفت: این بنای تاریخی که در اختیار راه و شهرسازی است با گذشت چند سال از بازسازی هنوز مورد استفاده بخش گردشگری قرار نگرفته و هیچ گونه کاربری برای آن تعریف نشده است.

وی نیز خواهان مساعدت وزیر میراث فرهنگی برای حل مشکل موجود در راستا احیای بافت تاریخی ساری شد و اظهار کرد: طرح احیای معابر محله قدیمی آب انبار نو پارسال به شهرداری ساری تحویل شد و اخیرا نیز اجرای آن از سوی شهرداری با بازسازی و نماسازی یکی از ساختمانها شروع شد. امیدواریم که با مساعدت و نگاه ویژه، موضوع خانه های تاریخی ساری نیز حل گردد و شاهد به بهره برداری رسیدن این بناهای مهم ساری در حوزه گردشگری باشیم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در این بازدید اظهار کرد: این بناها باید به وسیله صندوق های احیا واگذار شوند و پس از بازسازی به کاربری های مختلف تغییر یابد. این کار در شهرهای دیگر صورت گرفته و نتیجه بخش هم بود.

ضرغامی پس از بازدید بعضی از ساختمانهای قدیمی و فرسوده ساری گفت: اگر این ساختمانها به کسانی که تجربه کافی دارند واگذار گردد برترین بهره برداری را خواهند کرد. صندوق احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی با اداره کل میراث فرهنگی مازندران باید هماهنگ شوند و در راستای قانونی کار واگذاری این بناها انجام گردد.

وی اضافه نمود: به رئیس پژوهشگاه وزارت و رئیس صندوق احیا و بهره برداری بناهای تاریخی مأموریت میدهم تا سفری به مازندران داشته باشند و پس از بازدید از بافت این محله و آنالیز شرایط بناها، پیگیری های لازم در این زمینه را انجام دهند.

وزیر میراث فرهنگی اضافه نمود: معمولا ما در بخشهایی که مالکیت بناهای تاریخی با مشکل روبرو باشد دچار چالش می شویم. اما در ساری که مالکیت بناها تعیین شده و در اختیار بخش دولتی است نباید چنین شرایطی را ببینیم.

منبع: همگردی

به "وزیر میراث فرهنگی برای تجهیز موزه های چهارگانه ساری اعلام آمادگی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر میراث فرهنگی برای تجهیز موزه های چهارگانه ساری اعلام آمادگی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید