چرا فنلاند هنوز شادترین کشور جهان است؟

به گزارش وبلاگ طفره، بر اساس نظرسنجی جهانی شادی، فنلاند در شش سال گذشته شادترین کشور روی زمین بوده . این ادعا بر پرسشنامه ارزیابی نردبان زندگی Cantril تکیه تکیه دارد:

چرا فنلاند هنوز شادترین کشور جهان است؟

برای اینکه بدانیم این نردبان و پرسشنامه چیست، نردبانی با پله های شماره گذاری شده از صفر در پایین تا 10 در بالا تصور کنید. بالای نردبان نشان دهنده برترین زندگی ممکن برای شما و پایین نردبان نشان دهنده بدترین زندگی ممکن برای شما است. در پرسشنامه ای که به شهروندان داده شده بود، آنها باید می گفتند که حس می نمایند در کدام پله از نردبان در هر مورد ایستاده اند.

بر این اساس فنلاند در رتبه اول قرار گرفته است و پس از آن دانمارک و ایسلند قرار دارند. اینکه چرا فنلاندی ها نسبت به دیگران شادتر هستند، به عوامل متعددی از جمله نابرابری عایدی کمتر (تفاوت بین پرعایدیترین و کم عایدیترین)، حمایت اجتماعی بالا، آزادی در تصمیم گیری و سطوح پایین فساد مربوط می گردد.

نمودار زیر تمام 44 کشوری را نشان می دهد که هم داده های شادی و هم داده های نابرابری عایدی، هر کدام به صورت یک نقطه رنگی وجود دارد. مقیاس عمودی شادی میانه و مقیاس افقی نابرابری عایدی را نشان می دهد.

همانطور که به وسیله OECD گزارش شده است، معیار نابرابری عایدی مورد استفاده در اینجا، ضریب جینی نابرابری عایدی است که بالاترین نرخ ثبت شده در هر کشور در هر سال پس از سال 2010 تا آخرین سالی است که داده هایی برای آن وجود دارد را نشان می دهد.

این نمودار رابطه نزدیک بین این دو معیار را نشان می دهد. به طور کلی، وقتی نابرابری عایدی بیشتر باشد، پول اهمیت بیشتری پیدا می نماید و مردم کمتر راضی هستند.

فنلاند ویژگی های دیگری نیز دارد که ممکن است به افراد یاری کند احساس شادی نمایند. این یک سیستم مراقبت بهداشتی بسیار غیرمتمرکز با بودجه عمومی و تنها یک بخش بهداشتی خصوصی بسیار کوچک دارد. این بسیار موثرتر و کارآمدتر از بعضی از جایگزین های مورد استفاده در کشور های دیگر است. حمل و نقل عمومی قابل اعتماد و ارزان است و فرودگاه هلسینکی به عنوان برترین در شمال اروپا رتبه بندی شده است.

فنلاند، نروژ و مجارستان سطوح مشابهی از نابرابری عایدیی را گزارش می دهند، با این حال مردم فنلاند به طور میانه شادتر هستند. چرا چنین است؟

بر اساس پایگاه داده جهانی نابرابری، یک دهم مردم فنلاند با بالاترین عایدی، یک سوم کل عایدی را به خانه می برند (33 درصد). در صورتی که این میزان 36 درصد در بریتانیا و 46 درصد در ایالات متحده است.

این تفاوت ها ممکن است زیاد به نظر نرسند، اما تأثیر بسیار زیادی بر شادی کلی دارند، زیرا در کشور های نابرابرتر، میزان بسیار کمتری برای بقیه باقی می ماند.

در سال 2021، یک استاد جامعه شناسی پیشنهاد کرد که به سبب با داشتن انتظارات معقول تر، مردم کشور های شمال اروپا شادتر به نظر می رسند. با این حال، این نمی تواند شرح دهد که چرا فنلاند در مقیاس شادی بسیار متفاوت از نروژ است.

توجیهات دیگر هم ممکن است، از جمله تفاوت های جزئی زبان و بعلاوه فرهنگ. در حال حاضر حتی این سوال وجود دارد که آیا این نظرسنجی جهانی سوگیری دارد یا خیر. زیرا ممکن است فنلاندی هادیگر عات پرسش سوالات را بدانند و به سوالات با دقت قبل پاسخ ندهند.

با این حال، بسیار احتمال دارد که فنلاند مدارسی با شرایط عادلانه تری داشته باشد، جایی که شما احتمالاً تحصیلات خوبی در هر هر رشته ای که انتخاب کنید، خواهید داشت و شرایط عادلانه تر از نروژ است. تقریباً همه فنلاندی ها به نزدیک ترین مدرسه خود می روند.

بعلاوه، سیاست مسکن بهتر میزان زیادی مسکن اجتماعی در اختیار مردم قرار داده و بی خانمانی کمتری وجود دارد. خدمات بهداشتی این کشور با زمان انتظار معقول مورد غبطه جهانیان است که گاهی اوقات فقط چند روز است(حتی در بدترین سال های همه گیری).

فنلاند در بیش از 100 معیار جهانی موفقیت مالی و اجتماعی رتبه اول، دوم یا سوم را دارد و حتی بهتر از نروژ است. این در حالی است که به طور کلی پول کمتری دارد و تقریبا اصلا نفتی ندارد.

چرا مجارستان با وجود اینکه شکاف عایدیی بین مردمش فقط اندکی بیشتر از فنلاند و نروژ است، اینقدر بد عمل می نماید؟ می توان استدلال کرد که این به سیاست تبعیض آمیز این کشور مربوط می گردد. در سال 2022، مجلس اروپا پیشنهاد کرد که مجارستان را دیگر نمی توان یک دموکراسی کامل در نظر گرفت.

آزادی و بعلاوه نبود هراس عمومی در بین شهروندان، برای مردم اهمیت زیادی دارد و این می تواند شرح دهد که چرا ترکیه و هند سطوح شادی کمتری نسبت به سطوح نابرابری مالی خود دارند.

در مقابل، آفریقای جنوبی و چین ممکن است کمی شادتر از سطح نابرابری مالی خود باشند. آفریقای جنوبی در سال 1994 اندکی پس از آزادی نلسون ماندلا به یک دموکراسی تبدیل شد. و شاید زندگی مردم چین آنقدر که در غرب به تصویر کشیده می شوند ترسناک نباشد.

نابرابری یک عامل مهم است

بریتانیا در میانه لیست کشورهای اروپایی از نظر نابرابری ایستاده است.

کاستاریکا را در نظر بگیرید، جایی که رئیس جمهور در سال 2019 گفت:

هفتاد سال پیش، کاستاریکا ارتش را کنار گذاشت. این اجازه می دهد برای بسیاری از چیز های دیگر سرمایه داشته باشیم. هشت درصد از فراوری ناخالص داخلی ما در آموزش سرمایه گذاری می گردد، زیرا ما مجبور نیستیم برای ارتش هزینه کنیم. پس قدرت ما در استعداد انسانی و رفاه انسان است.

پس مردم یک کشور اگر بخواهند شادتر باشند چه می توانند بنمایند؟ مهمترین چیز انتخاب دولت هایی است که تضمین نمایند کشور از نظر عایدی برابری بهتری پیدا می نماید. پس از آن، اطمینان از اینکه کیفیت خدمات اجتماعی شاما مدرسه، مسکن و مراقبت های بهداشتی کارآمد و عادلانه و در نهایت، میزان آزادی خود را در نظر بگیرید.

منبع

منبع: یک پزشک

به "چرا فنلاند هنوز شادترین کشور جهان است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا فنلاند هنوز شادترین کشور جهان است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید