ژاکت مخصوص به ربات ها حس لامسه می دهد!

به گزارش وبلاگ طفره به نقل از نیواطلس، بسیاری از ربات های صنعتی برای اجتناب از آسیب رساندن به کارگران انسانی حسگرهایی دارند که هرگونه تماس فیزیکی با افراد یا اشیای دیگر را ردیابی می نمایند. اکنون محققان یک ژاکت فناورانه ابداع نموده اند که این قابلیت را به ربات های بدون حس لامسه می افزاید.

ژاکت مخصوص به ربات ها حس لامسه می دهد!

این فناوری که پلیور رباتیک(RobotSweater) نام گرفته به وسیله گروهی از محققان دانشگاه کارنگی ملون و به رهبری جیمز مک کان و چانگلیو لیو ابداع شده است. پارچه مذکور دور یک بازوی رباتیک یا ابزارهای دیگر پیچیده و به منبع قدرت متصل می گردد. این پارچه از 3 لایه ماده رویهم ابداع شده است.

در لایه های رویی و زیرین از نخ نایلون با نوارهایی از فیبر فلزی رسانا در آنها، استفاده شده است. این نوارها در یک لایه به طور ردیفی و در لایه بعد به طور ستونی قرار گرفته اند و هنگامیکه از بالا دیده می شوند، شبیه یک شبکه به نظر می رسند. بین دو لایه مذکور نیز یک عایق غیررسانا قرار می گیرد.

هنگامیکه فشار خارجی به پلیور رباتیک اعمال نمی گردد، دو لایه حاوی نوارهای رسانا از یکدیگر جدا هستند اما پس از اعمال فشار بعضی از نوارها روی لایه های مذکور به وسیله سوراخ هایی در لایه عایق با یکدیگر تماس می یابند.

به این ترتیب مدار الکتریکی بسته می گردد و یک سیگنال به و جود می آید. با تحلیل ردیابی منبع سیگنال در شبکه حاوی نوارهای رسانا، می توان محل اعمال فشار را روی پلیور رباتیک ردیابی کرد.

در مرحله بعد چنین رباتی می تواند به سرعت حرکت را متوقف کند. فناوری مذکور احتمالا به افراد اجازه می دهد انجام بعضی اعمال را با لمس آنها و هدایت شان به طور فیزیکی هدایت نمایند.

از آنجا که پلیور رباتیک از مواد نرم و انعطاف پذیر ساخته شده، می توان آن را روی اشکال عجیب یا بخش های متحرک ربات هایی قرار داد که امکان نصب حسگرهای سخت در آنها وجود ندارد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "ژاکت مخصوص به ربات ها حس لامسه می دهد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ژاکت مخصوص به ربات ها حس لامسه می دهد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید