کرایسلر ایمپریال، یادگاری آیاکوکا
به گزارش وبلاگ طفره، حالا حدود یک ماه است که صنعت خودرو آمریکا در سوگ لی آیاکوکا است. مدیر مشهور و صاحب سبک آمریکایی که خالق شماری از جذاب ترین خودروهای تاریخ از جمله جیپ گرند چروکی است. نسل نهم کرایسلر ایمپریال از جمله یادگاری های وی در این صنعت است که در سال 1990 معرفی گردید. سابقه این خودرو البته به مدت ها قبل برمی شود. ایمپریال بی شک یکی از قدیمی ترین خودروهای دنیا است که سال 1926 متولد شده و در 9 نسل پیاپی، تا سال 1993 فراوری شد. کرایسلر ایمپریال یک اتومبیل اشرافی ساخت آمریکا است که همیشه قیمت بالایی داشته و در نسل آخر خود از ابتدای سال 1990 به بازار آمد و تا انتها سال 1993 توانست بیش از 41 هزار دستگاه فروش داشته باشد. ایمپریال که در ابتدا در انواع کوپه و روباز هم فراوری می شد، در سری نهم خود ظاهر به شدت محافظه کارانه ای دارد. چنانکه در تصویر می بینید، یک نمونه از ایمپریال در ایران هم موجود است و ظاهر نسبتا مناسبی دارد. خودرویی با یک موتور 3300سی سی شش سیلندر که اگر بخواهید یک نسخه سرحال از آن را در آمریکا بخرید، حداقل بیاد 25 تا 40 هزار دلار خرج کنید. پیشرانه این خودرو 5.15 متری حدود 150 اسب قدرت داشته که در کنار تعلیق نرم و فنربندی مناسب، سرنشینان را همچون قایق تفریحی در کمال آرامش جابه جا می نماید.
نمای پشتی کرایسلر ایمپریالنسل نهم کرایسلر ایمپریال که در دهه 90 مستقیما باید با لینکلن تاون کار و بعضی از مدل های کادیلاک روبه رو می شد، ابعادی بسیار کوچک تر از این خودروها داشت و هنگامی که معرفی گردید همه را متعجب کرد. بسیاری معتقد بودند این سدان کشیده نمی تواند ذاتا با رقبایش دربیفتد چون کوچک تر و نحیف تر است. کرایسلر ایمپریال اما با ایده آیاکوکا شکل گرفته بود و چیز محشری بود. سقف چرمی، رنگ های متفاوت، طراحی خاص، چراغ های سرتاسری عقب، سیستم های اتوماتیک متعدد و سقف بلند موجب راحتی بسیار مناسب سرنشینان ایمپریال گشت مضاف بر اینکه دوام و استهلاک این محصول بهتر از دیگر رقبا بود.
فضای سرنشین عقب با تو دوزی های قرمزمنبع: دیوار