کشف مقبره دست نخورده در مصر!

به گزارش وبلاگ طفره، وبسایت فرادید: باستان شناسان مصری مقبرۀ یک کشیش مصری را در یک هرم کشف کرده اند که هیروگلیف ها و مجسمه ای مربوط به بیش از 4400 سال پیش در آن وجود دارد.

کشف مقبره دست نخورده در مصر!

این مقبرۀ خصوصی متعلق به واهتای، یک کشیش اعظم است که در دوران پادشاه نفریرکار خدمت می کرده است. این مقبره، روز گذشته در یک خط الراس مدفون در نکروپلیس (شهر مردگان) باستانی سقارا، در جنوب قاهره، کشف شد.

به گفتۀ وزیر عهد باستان مصر، مقبرۀ او که با رنگ های روشن رنگ شده است، با صحنه هایی که کشیش سلطنتی را در کنار مادر، همسر و دیگر اعضای خانواده نشان می دهد، مزین شده است.

این مقبره همچنین شامل ده ها طاقچه و 24 مجسمۀ رنگی از کشیش و اعضای خانواده اش است. این مقبره به دوران نفریرکار کاکای، سومین پادشاه از پنجمین سلسۀ پادشاهی باستان، بازمی شود. این مقبره 10 متر طول و 3 متر عرض دارد و ارتفاع آن حدود 3 متر است، و با هیروگلیف ها و مجسمه هایی از فراعنه تزیین شده است.

او این کشف را در چند قرن اخیر بی نظیر دانسته، چرا که این مقبره از لحاظ انواع مجسمه و وضعیت کامل خود منحصر به فرد است. باستان شناسان روز پنج شنبه آخرین لایه از خاک را از روی مقبره برداشتند و درون آن پنج حفره پیدا کردند. فعلاً تنها بخشی از مقبره از زیر خاک بیرون آمده و مسئولان انتظار دارند که با پیشرفت بیشتر باستان شناسان در ماه های آینده، کشف های بیشتری صورت گیرد.

یکی از حفره ها باز شده بود و چیزی داخلش نبود، اما چهار حفرۀ دیگر بسته بودند. وزیری امیدوار است که یکی از این حفره ها راز های بیشتری را در خود نهان کرده باشد، و می گوید: می شود تصور کرد که چه اشیایی در آن یافت خواهد شد. این حفره احتمالاً به تابوت یا تابوت سنگی صاحب مقبره منتهی خواهد شد. رنگ مقبره با وجود قدمت حدود 4400 سالۀ آن، تقریباً بدون آسیب مانده است.

در ماه نوامبر، مقامات باستان شناسی مصر خبر از کشف هفت تابوت سنگی در سقارا دادند که قدمت برخی از آن ها به بیش از 6000 سال پیش باز می شود.

سه تا از این مقبره ها، حاوی گربه های مومیایی و جواهر هایی به شکل سوسک بود. نکروپلیس سقارا در جنوب قاهره، محل هرم مشهور جوزر است که بیش از 4600 سال پیش ساخته شده و اولین بنای سنگی مصر بوده است.

این مقبره، که ایمهوتپ، معمار بزرگ مصر باستان، برای جوزر فرعون ساخته، 62 متر ارتفاع داشته و از قدیمیترین بنا های کاملاً سنگی جهان محسوب می شود.

خالد العنانی، وزیر عهد باستان، گفت: امروز آخرین کشف سال 2018 را اعلام می کنیم، که یک کشف جدید است و یک مقبرۀ شخصی است. این مقبره به شکل منحصر بفردی سالم مانده و رنگی است. این مقبره متعلق به یک کشیش بلندپایه بوده که بیش از 4400 سال قدمت دارد.

سقارا به مدت بیش از دو هزار سال، نکروپلیس ممفیس، پایتخت مصر باستان، بود. مصریان باستان انسان ها را مومیایی می کردند تا بدنشان را برای زندگی پس از مرگ حفظ کنند، و حیوانات مومیایی شده، نقش قربانی های دینی را داشتند. مصر امسال بیش از دوازده کشف تاریخی را رونمایی کرده است.

این کشور امیدوار است که تصویر روشن تری از خود در خارج ارایه کند و توجه مسافران را که زمانی به معابد فرعونی و اهرام سرازیر می شدند و پس از قیام سیاسی سال 2011 فرار کرده بودند، دوباره به خود جلب کند.

در سال های اخیر، مصر از طریق رسانه های بین المللی و دیپلمات ها، تبلیغات سنگینی پیرامون یافته های باستان شناسی خود انجام دارد و امید دارد تا بازدیدکنندگان بیشتری را به سمت خود بکشاند.

بخش گردشگری که برای این کشور اهمیت حیاتی دارد، به دلیل سال های طولانی ناآرامی سیاسی پس از سال 2011، لطمه دیده است.

منبع: برترین ها

به "کشف مقبره دست نخورده در مصر!" امتیاز دهید

1 کاربر به "کشف مقبره دست نخورده در مصر!" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف مقبره دست نخورده در مصر!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید