یک سیارک عظیم اول فروردین از نزدیکی زمین عبور خواهد نمود

به گزارش وبلاگ طفره، به گفته ناسا روز 21 مارس (1 فروردین) یک سیارک عظیم از کنار زمین گذر خواهد نمود و عظیمترین سیارک نزدیک زمین در سال 2021 خواهد بود.

یک سیارک عظیم اول فروردین از نزدیکی زمین عبور خواهد نمود

آژانس فضایی آمریکا اظهار داشت که به ستاره شناسان امکان می دهد تا گذر نزدیک این سیارک را ببینند. این سیارک که با نام 2001 FO32 شناخته می گردد قطری حدود 1 کیلومتر (0.767 تا 1.714 کیلومتر به گزارش اسپیس رفرنس) دارد و 20 سال پیش در سال 2001 کشف شده است.

پاول کودس (Paul Chodas) مدیر مرکز مطالعات اجرام نزدیک زمین ناسا گفت: ما از راستا مداری FO32 2001 به دور خورشید بسیار دقیق آگاهیم. بنابراین هیچ احتمالی برای نزدیک شدن این سیارک به زمین بیش از 2 میلیون کیلومتر وجود ندارد.

این فاصله تقریبا 5.25 برابر فاصله زمین تا ماه است اما در عین حال هنوز به اندازه ای کافی نزدیک هست که بتواند به عنوان یک سیارک بالقوه خطرناک طبقه بندی گردد.

ناسا اظهار داشت که FO32 2001 با سرعت 124 هزار کیلومتر بر ساعت یعنی سریع تر از اغلب سیارک ها از کنار زمین عبور خواهد نمود. سیارک ها اجرامی با شکل نامنظم هستند که از سنگ، فلز یا ترکیبی از این دو ساخته شده اند و پیرامون خورشید حرکت می نمایند.

  • نمونه های سیارکی آورده شده به زمین توسط ژاپن

لنس بنر (Lance Benner) دانشمند اصلی آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا، گفت: هم اکنون اطلاعات کمی درباره این جرم شناخته شده است، بنابراین گذر آن از فاصله بسیار نزدیک فرصتی ویژه برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این سیارک خواهد بود.

ستاره شناسان امیدوارند که با مطالعه نور بازتاب یافته خورشید از سطح سیارک، درک بهتری از اندازه و ترکیبات آن داشته باشند. به گفته ناسا هنگامی که نور خورشید بر سطح سیارک می تابد، مواد معدنی سنگ های آن، بعضی طول موج ها را جذب می نمایند و بعضی دیگر را بازتاب می دهد. با مطالعه طیف نوری که از سطح آن منعکس می گردد، ستاره شناسان می توانند ترکیبات شیمیایی مواد معدنی سطح سیارک را اندازه گیری نمایند.

علاوه بر ستاره شناسان، منجمان آماتور هم در بعضی نقاط دنیا به رصد این سیارک می پردازند. کودس اظهار داشت: این سیارک در حالی که در آسمان های جنوبی حرکت می نماید، درخشان ترین جرم خواهد بود.

او اضافه کرد: منجمان آماتور در نیمکره جنوبی و در عرض های جغرافیایی شمالی کم، باید بتوانند این سیارک را با استفاده از تلسکوپ هایی با اندازه متوسط و دهانه حداقل 8 اینچ در شب های منتهی به نزدیک ترین فاصله آن با زمین، مشاهده نمایند اما برای یافتن آن احتمالا به نقشه آسمان احتیاج خواهند داشت.

به گفته ناسا تا به امروز بیش از 95 درصد سیارک های نزدیک به زمین با ابعاد FO32 2001 و بزرگتر، فهرست شده اند و هیچ یک از آن ها در قرن آینده برخوردی با سیاره ما نخواهند داشت.

  • ناسا یک منظومه فراخورشیدی نزدیک با کمربند سیارکی کشف کرد

عکس کاور: طرح گرافیکی گذر یک سیارک از نزدیکی زمین

Credit: Tobias Roetsch/Future Publishing/Getty Images

منبع: Phys.Org

منبع: دیجیکالا مگ

به "یک سیارک عظیم اول فروردین از نزدیکی زمین عبور خواهد نمود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک سیارک عظیم اول فروردین از نزدیکی زمین عبور خواهد نمود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید