آنفولانزا کشته ای در اردبیل نداشته است

به گزارش وبلاگ طفره، خبرنگاران/اردبیل معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: بیماری آنفولانزا تلفاتی در اردبیل نداشته اما به دلیل شیوع این بیماری هر لحظه امکان مرگ و میر به ویژه در گروه سنی سالخوردگان و بیماران خاص وجود دارد.

آنفولانزا کشته ای در اردبیل نداشته است

محمدرضا رضایی بنا در مصاحبه با وبلاگ طفره، اظهار کرد: با توجه به ایام سرد سال و گسترش بیماری آنفلوآنزا تعدادی از هموطنانمان با این بیماری درگیر هستند که علایم آن تب و لرز، درد شدید و کوفتگی بدن، اسهال و همچنین علایم درد گوارشی است که افراد باید خودکنترلی را از خود و اعضای خانواده شروع کنند تا گرفتار این بیماری نشوند.

وی گفت: با ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن به ویژه برای افراد خاص جامعه، سالخوردگان، بچه ها و افراد دچار بیماری های قلبی و عروقی و بیماری های سرطانی امکان ابتلا و شیوع این بیماری زیاد است به طوری که از تعداد بیماران بستری هشت مورد زنان باردار هستند که یک مورد از آنها باردار است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل افزود: نباید ترس و واهمه را در جامعه به خاطر افزایش تعداد مبتلایان به آنفولانزا ایجاد کنیم بلکه ضروری است همه را با دعوت به آرامش نسبت به استراحت در منزل و مصرف مایعات و گذر دوران این بیماری که حداقل یک هفته است آگاهی داده و علایم آن را گوشزد کنیم.

رضایی بنا گفت: داروی خاص آنفولانزا به صورت محدود و برای افراد بستری در بیمارستان ها تزریق می شود تا مقاومت دارویی ایجاد شده ولی خانواده ها می توانند نسبت به خرید و تزریق واکسن آنفولانزا اقدام کنند که البته بهترین موقع این امر ماه مهر می باشد.

وی شرح داد: خانواده ها باید در این فصل سرد سال با تشویق همه اعضای خانواده ضمن پرهیز از مصرف خودسرانه دارو خودمراقبتی را با خوردن مایعات زیاد و همچنین استراحت کامل انجام دهند و در مراکز پرجمعیت به ویژه مدارس جلوی حضور دانش آموزان مبتلا به این بیماری گرفته شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ادامه داد: توصیه ما این است که فرد بیمار از حضور در اجتماعات پرهیز کرده و مرتب دست خود را با آب و صابون شسته و نسبت به تهویه هوای اتاق و همچنین مصرف درست و به موقع غذا و مایعات توجه داشته باشند.

رضائی بنا به توزیع دو هزار و 200 واکسن آنفولانزا بیشتر با اولویت جامعه پزشکی و پرستاری و افراد در معرض بیماری خبر داد و گفت: در حال حاضر واکسن بیماری آنفلوآنزا در داروخانه ها و مراکز درمانی موجود است و با قیمت مناسب عرضه شده که هموطنان می توانند نسبت به تهیه آن اقدام کنند.

وی به فوت 56 نفر در کشور براثر ابتلا به بیماری آنفولانزا اشاره و شرح داد: در استان اردبیل هیچ فردی صرفا به دلیل این بیماری فوت نکرده ولی هر لحظه امکان رخداد این حادثه ناگوار به دلیل شرایط خاص بیماری وجود دارد که همه باید با خودمراقبتی و ارتقای آگاهی خود سعی کنند از شیوع این بیماری به ویژه در مناطق سرپوشیده و پرتراکم جلوگیری کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل خاطرنشان کرد: تعداد مراجعین در روزهای اخیر به بیمارستان ها دو برابر شده و عمده تخت های بیمارستانی ما پر شده که به نظر می رسد تا دو هفته دیگر کشور درگیر این بیماری خواهد بود و با فروکش کردن آن در هفته های آینده امیدواریم تعداد تلفات کاهش یابد.

رضائی بنا افزود: در اردبیل بیمارستان امام در شهرستان ها برخی از مراکز درمانی مجهز به امکانات بستری برای بیماران شدند و از همشهریان انتظار می رود در صورت تشدید بیماری و یا داشتن شرایط نامناسب به مراکز درمانی مراجعه کرده و از مراجعات بی مورد به مراکز بیمارستانی پرهیز شود.

وی در انتها از هموطنان خواست؛ از دست دادن، روبوسی کردن، انداختن دستمال های کاغذی آلوده به ترشحات دهنی و بینی به محیط باز و ... جلوگیری کرده و با مراقبت و توجه بیشتر از شیوع این بیماری جلوگیری کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "آنفولانزا کشته ای در اردبیل نداشته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنفولانزا کشته ای در اردبیل نداشته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید