اختصاص یک پزشک خانواده به ازای هر 4000 نفر

به گزارش وبلاگ طفره، مدیر توسعه شبکه و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: به ازای هر 4000 نفر یک پزشک خانواده تعریف شده که مستقر هستند.

اختصاص یک پزشک خانواده به ازای هر 4000 نفر

محمدحسن درخشان مدیر توسعه شبکه و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت : برنامه پزشک خانواده و بیمه روستایی را از سال 84 در کل کشور آغاز کردیم و با همان شدت و قوت در حال پیگیری است. برای کل جمعیت روستا و شهر های بالای 20 هزار نفر، پزشک خانواده و تیم های سلامت تعریف شده و فعال هستند.

او اضافه کرد: به ازای هر 4000 نفر یک پزشک خانواده تعریف شده که مستقر هستند. خدمات دارویی نیز با 426 قلم دارو به جمعیت تحت پوشش ارائه می گردد. خدمات ماما، دندانپزشک خانواده و خدمات سرپایی نیز برای این جمعیت وجود دارد. خدمات به جمعیت تحت پوشش و هدف در قالب بسته های خدماتی تعریف شده سطح یک ارائه می گردد و پیشرفت خوبی دارد.

مدیر توسعه شبکه و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: دستورالعمل اجرایی تسری برنامه پزشک خانواده به کل جمعیت هنوز ابلاغ نشده، در سطح ملی در حال برنامه ریزی هستند تا هرچه سریع تر برنامه برای کل جمعیت تحت پوشش کشور و 5 میلیون و 330 هزار نفر جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد عملیاتی گردد. به محض اینکه دستورالعمل ها ابلاغ گردد، پزشک خانواده به تمام جمعیت شهری نیز تسری پیدا خواهد نمود.

درخشان با اشاره به اینکه در برنامه پزشک خانواده حدود 300 پزشک شاغل داریم اعلام کرد: 20 پزشک دیگر نیز معرفی کردیم تا آغاز به کار نمایند، بنابراین تعداد آن ها 320 پزشک شاغل می شوند. بیش از 90 درصد پوشش خدمات و پزشک داریم که در فصول خاص متغیر است. کارشناس آزمایشگاه، ماما، بهورز، پرستار، نیرو های آزمایشگاهی و دندانپزشک خانواده نیز فعال هستند.

او توضیح داد: بالغ بر 1150 بهورز در روستا ها و خانه های بهداشت، تشکیل پرونده الکترونیک جمعیت تحت پوشش را انجام می دهند. سایر نیرو های بهداشتی و درمانی مانند کارشناسان بهداشت محیط برای فعالیت های جامعه محور در برنامه های نظارتی فعال هستند. بیش از 250 نفر مامای فعال داریم. به ازای هر7000 نفر باید یک ماما داشته باشیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه فرآیند های ارائه خدمت برنامه های سلامت حوزه بهداشت به ظاهر ساده، اما در واقع پیچیده است، تأکید کرد: در حال حاضر شرایط اعتبارات نسبتا خوب است. حدود 6 ماه عقب ماندگی واریز اعتبارات پزشکان را داشتیم که اعتبار خوبی را به دانشگاه ها تزریق کردند و در حال حاضر مشکل جدی در بخش تامین اعتبار نداریم.

وبلاگ طفره خراسان رضوی مشهد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "اختصاص یک پزشک خانواده به ازای هر 4000 نفر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختصاص یک پزشک خانواده به ازای هر 4000 نفر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید