الجزایر در کشاکش ماندن بوتفلیقه یا برگزاری انتخابات

به گزارش وبلاگ طفره، تهران-خبرنگاران- بعضی تحلیلگران و رسانه های دنیا بر این اعتقادند که عقب نشینی رئیس جمهوری الجزایر در مقابل معترضان، دستاوردی مثبت و متفاوت برای مردم این کشور عربی است اما اقدامات عبدالعزیز بوتفلیقه تردیدها را نسبت به آینده افزایش داده است.

الجزایر در کشاکش ماندن بوتفلیقه یا برگزاری انتخابات

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری وبلاگ طفره، چند هفته ای است که شهرهای مختلف الجزایر به ویژه پایتخت این کشور به صحنه اعتراضات گسترده مردم به شرایط سیاسی، مالی و انتخابات ریاست جمهوری تبدیل شده است. عمده خواسته معترضان کناره گیری کامل عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس جمهوری 82 ساله از قدرت و تغییرات سیاسی بنیادین در این کشور است.

بوتفلیقه که خود را برای پنجمین حضور در پست ریاست جمهوری نامزد انتخابات سال 2019 نموده بود در چند هفته اخیر آماج تندترین نقدها داخلی نهاده شد. دادن چند وعده در زمینه اصلاحات سیاسی و مالی و حتی کناره گیری از انتخابات و تغییر نخست وزیر نیز نتوانست از شدت اعتراض ها کم کند.

اکنون نه تنها شهروندان این کشور بلکه گفته می گردد حزب متبوع بوتفلیقه یعنی جبهه آزادی بخش ملی هم چندان رغبتی به ادامه دوره ریاست جمهوری وی ندارد. یکی از مقام های ارشد این حزب گفت که بوتفلیقه به تاریخ پیوست است. حتی یک وزیر سابق دولت الجزایر هم کار رئیس جمهوری را تمام شده دانست.

**اعتراضات در الجزایر و دستاوردهای آن

عبدالعزیز بوتفلیقه به علت کهولت سن به شدت بیمار است. وی که چند هفته ای را برای درمان در ژنو به سر برده بود، به تازگی به کشورش بازگشته است. وی که تاکنون 20 سال ریاست جمهوری الجزایر را برعهده دارد، با پس دریافت نامزدی دوباره خود در انتخابات آینده، انجام اصلاحات و مقابله با فساد و توجه بیشتر به وضعیت جوانان را به شهروندان قول داد. با این حال وعده های فوق در کنار گماردن فردی جدید در پست نخست وزیری هم نتوانست آتش اعتراض ها را خاموش کند و تظاهرات گسترده تری برگزار گردید.

از سوی دیگر بوتفلیقه علاوه بر تغییرات فوق، انتخابات ریاست جمهوری را که برای ماه آینده میلادی قرار بود برگزار گردد به تعویق انداخت و مدعی شد ت ازمان تصویب یک قانون اساسی جدید در قدرت باقی می ماند. همین امر موجب شد تا بر دامنه مخالفت ها افزوده گردد و معترضان بر کناره گیری سریع وی از قدرت تاکید نمایند.

روزنامه نیویورک تایمز اما پیغام ادامه اعتراض گسترده روز گذشته در شهرهای الجزایر را که حتی بعضی رسانه ها آن را میلیونی خواندند، قابل توجه دانسته است. براساس این گزارش، معترضان به رئیس جمهوری الجزایر هشدار دادند که نمی تواند آن ها را گول بزند.

این روزنامه آمریکایی نداشتن هیچ تعهد اجرایی یا برنامه زمانبندی برای ارائه پیش نویس قانون اساسی جدید یا معین نبودن زمان احتمالی انتخابات را دلیل معترضان برای راضی نشدن دانست. اگرچه بوتفلیقه از دست احمد اویحیی نخست وزیر به شدت نامحبوب خود خلاص شد اما واکنش ها بعد از برکناری وی حتی خصمانه تر از قبل شد.

نورالدین بدوی نخست وزیر جدید این کشور هم با موقتی دانستن دولت خود قول داد که تغییراتی را در کابینه و شرایط مدیریتی این کشور به نفع جوانان ایجاد می نماید.

خبرگزاری رویترز در گزارشی آورده است که عطش تغییرات باعث شد تا مردم الجزایر رئیس جمهوری پیر را وادار به کناره گیری نمایند.

طبق این گزارش برای این دوره گذار بعضی سیاستمداران برجسته الجزایر دست به کار شده اند. اخضر ابراهیمی وزیر امور خارجه سابق و دیپلمات کارکشته این کشور کوشش دارد تا با همراهی دیگر چهره های معترض نشستی را برای تصمیم گیری در خصوص آینده کشور خود برگزار کند.

به اعتقاد رویترز، وی خود نیز 80 سال دارد و از اعتبار بین المللی درخور توجهی برخوردار است و در گذشته حتی نماینده ویژه سازمان ملل در خصوص بعضی بحران ها بود. گفته می گردد ابراهیمی مدیریت نشستی را برعهده خواهد داشت که در آن شرایط نظارت بر دوران انتقال قدرت، زمان تهیه قانون اساسی جدید و انتخابات دوباره مورد آنالیز و ارزیابی قرار می گیرد.

به نظر کارشناسان به نظر نمی رسد که وی و چهره های هم نسل وی با توجه به سن و سالی که دارند بتوانند انرژی و پویایی لازم را برای اجرای ایده های نو در این کشور ایجاد نمایند.

** آینده مبهم الجزایر

تحلیلگران نسبت به پیغامدهای اعتراضات در این کشور مهم در شمال آفریقا دیدگاه های متعارضی دارند. بعضی آن را برای افکار عمومی این کشور موفقیت آمیز می دانند و گروهی از مبهم شدن آینده و زیان های مالی و فرار سرمایه گذاران در هراس هستند.

روزنامه وال استریت ژورنال تظاهراتی را که در این کشور در جریان است آزمونی برای دولت در سایه الجزایر ارزیابی کرد زیرا بر این باور است که بوتفلیقه به علت بیماری شدید و کهولت سن در عمل قادر به مدیریت امور کشور به ویژه در دوره ناآرامی ها نیست.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، جنگ قدرت در حلقه درونی و نزدیکان رئیس جمهوری با ژنرال های عالی رتبه ارتش و چهره های بوروکراتیک و تجاری این کشور در جریان است و همین امر ممکن است به تضعیف کشور منتهی گردد ضمن اینکه هنوز هیچ گزینه ای برای نامزدی در انتخابات و جانشینی بوتفلیقه معین نشده است.

رسانه ها تحولات اخیر در این کشور را بزرگترین بحران برای الجزایر پس از جنگ های داخلی دهه 1990 ارزیابی می نمایند. به اعتقاد وال استریت ژورنال از سال 2013 که بیماری رئیس جمهوری تشدید شد مدیریت تحولات در این کشور به شکلی منحصر به فرد صورت گرفت. اگرچه برای عموم مردم صحبتی در خصوص نحوه اداره کشور بیان نشد اما مجموعه ای از مقام های ارشد در کنار نزدیکان بوتفلیقه اداره کشور را بر عهده دریافتد.

تارنمای شبکه تلویزیونی سی.ان.بی.سی هم در گزارشی نوشت تاکنون اگرچه اعتراضات الجزایری ها موفقیت آمیز بوده و دستاوردهای خوبی را کسب نموده است اما چالش های بزرگ هنوز پابرجا مانده اند.

اینکه بوتفلیقه با سابقه 20 سال ریاست جمهوری، پس از چند هفته تظاهرات، به خواست عمومی تن داد موفقیتی به شمار می رود؛ اما وی با تعویق انتخابات چالش هایی را ایجاد کرد که موجب ادامه تظاهرات شد زیرا معترضان، اقدام بوتفلیقه را مانوری برای طولانی تر شدن دوره ریاست جمهوری وی ارزیابی می نمایند. این تحولات سرمایه گذاران و تجار در این کشور به ویژه در حوزه نفت را در خصوص آینده ثبات و امنیت دچار تردیدهای فراوانی نموده است.

براساس این تحلیل اگرچه در شرایط کنونی تظاهرات نمایندگانی که بر انتها 4 دوره ریاست جمهوری بوتفلیقه تاکید نموده اند از کناره گیری وی راضی هستند اما ترفند اخیر وی موضوع برگزاری انتخابات در بزرگترین کشور آفریقایی را مبهم ساخت.

سی.ان.بی.سی از این جهت اعتراضات در الجزایر را موفقیت آمیز می داند که برخلاف بحران (انقلاب) هایی که 8 سال قبل در کشورهای عربی رخ داد ای نبار دولت مرکزی واکنشی متفاوت و نرم به اعتراض ها نشان داد و عقب نشینی کرد و از این جهت یک دستاورد تاریخی حاصل شد. به اعتقاد تححلیلگران اگرچه بوتفلیقه از نامزدی در ریاست جمهوری استعفا داد و قول تغییر در قانون اساسی و اصلاحات در ساختار سیاسی و مالی الجزایر را به مردم داد، با این حال نبود تضمین برای اصلاحات در کنار نداشتن برنامه زمانی برای آینده، به بی اعتمادی را دامن زده است.

پژوهش**9130**1552

منبع: ایرنا

به "الجزایر در کشاکش ماندن بوتفلیقه یا برگزاری انتخابات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الجزایر در کشاکش ماندن بوتفلیقه یا برگزاری انتخابات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید