انتقاد از فرایند واگذاری چند شرکت ورشکسته به تامین اجتماعی

به گزارش وبلاگ طفره، تسویه مطالبات انباشته سازمان تامین اجتماعی از سوی دولت طی سال های گذشته به یکی از مطالبات و دغدغه های مهم مسئولان این سازمان و همچنین بازنشستگانش تبدیل شده است؛ همزمان با اجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان در اواخر سال 99، مجلس در قالب بودجه سال 1400 تصویب کرد که 89 هزار میلیارد تومان از بدهی های دولت به تامین اجتماعی در سال جاری تادیه شود.

انتقاد از فرایند واگذاری چند شرکت ورشکسته به تامین اجتماعی

با نزدیک شدن به روزهای انتهای سال همچنان فرایند واگذاری سهام چندشرکت به تامین اجتماعی نهایی نشده است؛ ضمن آنکه گلایه هایی نیز پیرامون نحوه این واگذاری ها وجود دارد. روز گذشته، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی خواستار تسریع در تسویه دیون در قالب امور واگذاری شرکت ها و حل برخی مسائل پیش آمده در این فرایند شده و گفته بود که متاسفانه در دولت قبل، برخی تصمیمات غلط باعث شد تا شرکت هایی در قالب تأدیه بدهی و بالاتر از قیمت واقعی به سازمان تامین اجتماعی واگذار شود که عملاً زیان ده بوده و نه تنها کمکی به سازمان نکردند بلکه مسائل و هزینه هایی نیز ایجاد شد.

به همین علت، علی دهقان کیا، رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران نیز در گفت وگو با وبلاگ طفره، از فرایند واگذاری شرکت هایی به تامین اجتماعی در راستای تادیه بدهی های دولت گلایه کرد و گفت: شرکت هایی در حال واگذاری به تامین اجتماعی است که زیان ده هستند و بالاتر از قیمت کارشناسی، ارزش گذاری شده اند.

ویبا اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی در قالب قانون بودجه 1400 تصویب کرد که مبلغ 89 هزار میلیارد تومان به عنوان بخشی از بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی پرداخت و بخشی از آن هم برای متناسب سازی حقوق ها هزینه شود اضافه کرد: بیش از 11 ماه گذشته و چیزی به انتها سال باقی نمانده ولی هنوز اتفاق قابل توجهی رخ نداده است.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران با بیان اینکه یکسری شرکت ها را واگذار کرده اند، ولی هنوز سند قطعی نخورده مدعی شد: برخی شرکت ها با قیمت کارشناسی بالاتر واگذار شده اند. به عنوان مثال قرار است 38 درصد سهام مجتمع صنعتی اسفراین را که 6500 میلیارد تومان قیمت گذاری شده است به تامین اجتماعی واگذار کنند اما برای واگذاری 9500 میلیارد تومان ارزش گذاری کرده اند. همچنین قرار شده 40 درصد سهام لوله گستر اسفراین را به ما واگذار کنند که قیمت کارشناسی آن 1600 میلیارد تومان است، منتها ارزش واگذاری را 3770 میلیارد تومان نوشته اند. اوپال هم شرکت دیگری است که شرایط بهتری دارد و 15 درصد سهامش را 6000 میلیارد تومان کارشناسی کرده اند اما قیمت واگذاری را 9000 میلیارد تومان اعلام کرده اند. در همین سه مورد، 8000 میلیارد تومان بالاتر از قیمت کارشناسی مشخص و واگذاری کرده اند که مخالف آن هستیم.

دهقان کیا تاکید کرد که تامین اجتماعی یک سازمان بین النسلی است که سهامش مربوط به بازنشستگان و شاغلین است و بین النسلی اداره می شود و اموالش حق الناس است و قرار نیست کسری بودجه ها از محلی تامین شود که 80 درصد بازنشستگانش حداقلی بگیر هستند.

وی با تصریح این مطلب که شرکت های ورشکسته به درد ما نمی خورد؛ قرار بود شرکت ها سودده باشند که از محل سود آنها منابع پایداری برای متناسب سازی ایجاد شود ادعا کرد که بودجه متناسب سازی پیش خور شده و حدود 80 هزار میلیارد تومان از بانک رفاه وام گرفته اند که باید برگردانده شود.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران در ادامه اضافه کرد: پیشنهاد ما جایگزینی این سهام با سهام شرکت های پربازده است. ما با واگذاری آن سه شرکت مخالف هستیم و انتظار هم داریم که کار هرچه سریعتر انجام شود. پنج شش شرکت دیگر هم در برنامه واگذاری ها هست که فعلا مسئله ای درباره آنها نداریم اما این سه شرکت بورسی هم نیستند و ورشکسته اند. انتظار داریم رئیس جمهور به این موضوع ورود کند و هرچه سریعتر دستور حل مشکل را بدهد. ما توقع نداشتیم سازمان خصوصی سازی شرکت های ورشکسته را به سازمان تامین اجتماعی واگذار کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "انتقاد از فرایند واگذاری چند شرکت ورشکسته به تامین اجتماعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد از فرایند واگذاری چند شرکت ورشکسته به تامین اجتماعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید