اگر پوسیدگی دندان را درمان نکنیم دقیقاً چه اتفاقی می افتد؟

به گزارش وبلاگ طفره، روزیاتو/ پوسیدگی یک مشکل دندانی رایج است که با کار ساده ای همچون پر کردن قابل حل است. با این حال، اگر به پوسیدگی دندان خود رسیدگی نکنید، می تواند باعث خرابی بیشتر و در نهایت بروز مسائل دندانی شود که درمان آن ها می تواند سخت باشد.

اگر پوسیدگی دندان را درمان نکنیم دقیقاً چه اتفاقی می افتد؟

پوسیدگی دندان چیست؟

پوسیدگی یک حفره است که در دندان شکل می گیرد. پوسیدگی زمانی به وجود می آید که باکتری های درون دهان در معرض اسید ناشی از مواد غذایی قندی یا اسیدی قرار می گیرند. این امر باعث دمینرالیزاسیون یا از بین رفتن مواد معدنی روی مینای دندان می شود. در نتیجه، مینای دندان ضعیف و مستعد پوسیدگی می شود.

کسانی که دهان خشکی دارند یا به اندازه کافی از فلوراید استفاده نمی کنند، خطر بروز پوسیدگی دندان در آن ها بالاتر است.

برخی علائم پوسیدگی دندان عبارتند از:

درد

بوی بد دهان

التهاب لثه دور دندان

ظاهر شدن لکه های سفید یا قهوه ای بر روی دندان

وجود یک حفره قابل رؤیت درون دندان

اگر پوسیدگی دندان خود را درمانی نکنیم چه اتفاقی می افتد؟

پوسیدگی دندان به طور اتوماتیک برطرف نمی شود. اگر آن را درمان نکنید تنها به رشد خود ادامه می شود و باعث خرابی بیشتر دندان می شود.

آنچه در صورت عدم رسیدگی به پوسیدگی دندان رخ خواهد داد به شرح زیر است:

1- وقتی دندان دچار پوسیدگی می شود، مینای دندان بر اثر تجمع پلاک بر روی دندان رفته رفته ضعیف می شود. مینای دندان لایه محافظ بیرونی و سخت دندان است. در این مرحله هنوز می توانید طبق دستور دندانپزشک با استفاده از فلوراید از بروز پوسیدگی جلوگیری کنید.

2- وقتی دچار پوسیدگی می شوید، ابتدا تنها مینای دندان تحت تأثیر قرار می گیرد. در این مرحله بیشتر افراد هیچ درد یا حساسیت دندانی احساس نمی کنند. احتمالاً تنها از طریق چکاپ های منظم دندانی متوجه خواهید شد که دندان تان دچار پوسیدگی شده است.

3- پوسیدگی اگر در مرحله مینای دندان درمان نشود، خرابی بیشتری به بار خواهد آورد و به لایه میانی دندان که به آن عاج می گویند گسترش خواهد یافت.

4- در مرحله بعدی، پوسیدگی به داخلی ترین لایه دندان گسترش پیدا می کند و در آنجا مغز دندان و عصب ها را تحت تأثیر قرار می دهد.

5- وقتی هم مغز دندان تحت تأثیر قرار گیرد ممکن است دندان آبسه کند، امری که معمولاً با درد همراه است و می تواند باعث حساس شدن دندان به دما شود. در این مرحله ممکن است دندانپزشک سعی کند با انجام عصب کشی دندان تان را حفظ کند، اما اگر امکان آن وجود نداشته باشد، دندان باید کشیده شود.

به طور خلاصه، پوسیدگی دندان اگر درمان نشود، بیشتر خواهد شد. خرابی دندان در نهایت به نقطه ای می رسد که به ساختار دندان صدمه می زند و به عصب دندان می رسد. این امر می تواند باعث وارد شدن آسیب بیشتر به دندان، عفونت و از دست رفتن آن شود.

عدم رسیدگی به پوسیدگی دندان ممکن است باعث مسائل جدی تری هم شود. در موارد نادر و شدید، عفونت ناشی از خرابی دندان اگر به درستی درمان نشود، ممکن است به مغز سرایت کند و حتی باعث مرگ شود.

پوسیدگی دندان را تا چه مدت می توان درمان نکرد؟

پوسیدگی دندان را باید بلافاصله بعد از پی بردن به آن درمان کرد. پوسیدگی هر چه مدت زمان بیشتری بماند خرابی ناشی از آن بیشتر به درون دندان نفوذ کرده و خطر بروز مسائل جسمانی افزایش پیدا می کند.

با این حال، بسیاری از افراد ممکن است تا زمانی که دچار درد شدید نشوند یا دندان آسیب جدی نبیند متوجه پوسیدگی دندان خود نشوند.

به همین خاطر است که مراجعه منظم به دندانپزشک یعنی هر 6 ماه یک بار به اندازه رعایت بهداشت دهان و دندان اهمیت دارد. چون دندانپزشک با معاینه می تواند پوسیدگی دندان را در مراحل اولیه آن تشخیص دهند.

منبع: همگردی

به "اگر پوسیدگی دندان را درمان نکنیم دقیقاً چه اتفاقی می افتد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر پوسیدگی دندان را درمان نکنیم دقیقاً چه اتفاقی می افتد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید