ببینید ، زوال عقل به کمبود این ویتامین ربط دارد

به گزارش وبلاگ طفره، بدن ما به ویتامین های مختلفی احتیاج دارد. یکی از این ویتامین های مورد احتیاج بدن ویتامین B است که رایج ترین آنها شامل ویتامین B12، ویتامین B6، ویتامین های B1 و B2، ویتامین B3 و ویتامین B9 است و کمبود هر یک می تواند به سلامتی آسیب بزند.

ببینید ، زوال عقل به کمبود این ویتامین ربط دارد

به گزارش وبلاگ طفره، کمبود ویتامین B12 سبب بروز کم خونی و گیجی و کاهش هوشیاری می گردد. سوزن سوزن شدن دست و پاها، یبوست، خستگی شدید، ضعف، زودرنجی و افسردگی نیز از دیگر علائم کمبود این ویتامین است.

ویتامین B12 در گوشت و فرآورده های لبنی مانند تخم مرغ، پنیر، شیر، ماهی، گوشت قرمز، جگر سیاه و قلوه یافت می گرددپس اگر رژیم گیاهخواری دارید یا گیاهخوار هستید در خطر کمبود این ویتامین قرار دارید.

ویتامین B6 غذا را به انرژی تبدیل کند و در مواد غذایی مانند نخود، ماهی تن و آزاد، غلات کامل و حبوبات، جگر گاو، گوشت چرخ نموده، سینه مرغ، هندوانه، سیب زمینی و اسفناج یافت می گردد. چنانچه این ویتامین به میزان کافی به بدن نرسد منجر به بروز کم خونی، اختلالات پوستی مانند جوش، افسردگی، حالت تهوع، افزایش احتمال ابتلا به عفونت ها می گردد.

ویتامین B1 و ویتامین B2 به ترتیب در عملکرد دستگاه عصبی و بینایی مؤثر هستند و ترک خوردگی در امتداد دو طرف دهان از علائم فقر این ویتامین است.

ویتامین B1 از غلات کامل، نان، پاستا، برنج تولید شده، ماهی، حبوبات، لوبیا سیاه، سویا، شیر، آجیل و تخم مرغ به دست می آید و سبزیجاتی که برگ سبز تیره دارند مانند بروکلی و اسفناج.

ویتامین B3 نیز در تبدیل غذا به انرژی یاری می نماید و مسائل گوارشی مانند حالت تهوع و دردهای شکمی،زبر شدن پوست، تغییر رنگ زبان به قرمز پررنگ، خستگی مفرط و رفتار پرخاشگرانه از نشانه های کمبود این ویتامین است

ویتامین B9 (اسید فولیک) در افزایش گلبول های قرمز خونی نقش دارد. این ویتامین در تخم مرغ، مارچوبه، مرکبات، حبوبات، غلات غنی شده، بادام زمینی و دیگر آجیل ها، سبزیجات، جگر سیاه و قلوه یافت می گردد.

اسهال و کم خونی و نقص عضو نوزاد، خستگی مفرط، اختلال در تمرکز، کج خلقی، سردرد، تپش قلب، تنگی نفس، زخم های باز در دهان، تغییر در پوست، مو یا رنگ ناخن دست از دلایل کمبود این ویتامین است.

منبع: همشهری آنلاین

به "ببینید ، زوال عقل به کمبود این ویتامین ربط دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ببینید ، زوال عقل به کمبود این ویتامین ربط دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید