برنامه جامع شرکت ملی نفت برای بهبود قرارداد های نفتی

به گزارش وبلاگ طفره، خبرگزاری خبرنگاران- مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر ضرورت تسهیل زمینه های سرمایه گذاری در صنعت نفت، گفت: باید قرارداد های نفتی را بهبود ببخشیم و قدرت چانه زنی و جذابیت طرح ها را افزایش دهیم.

برنامه جامع شرکت ملی نفت برای بهبود قرارداد های نفتی

به گزارش خبرگزاری وبلاگ طفره به نقل از شرکت ملی نفت ایران، محسن خجسته مهراضافه نمود: البته بهبود قرارداد ها لزوماً به معنای تغییر ماهیتی در روش های گذشته نیست، بلکه در پی بهبود و ایجاد موقعیت های برد-برد در بخش سرمایه گذاری هستیم.

وی اضافه نمود: ایجاد ساختار مدیریت سرمایه گذاری و کسب وکار در شرکت ملی نفت اقدام خوبی بود که در گذشته انجام شد و به عنوان یک ضرورت باید به حداکثر اثربخشی برسد.

خجسته مهر به اینکه فعالیت های نفت هم سرمایه بر است و هم درآمدزا که درآمدزا بودن فعالیت ها به شدت به سرمایه گذاری وابسته است، توضیح داد: در دو دهه گذشته شرایط داخلی و محدودیت های بین المللی سبب شداز مسئله سرمایه گذاری و تأمین منابع اقتصادی تا حدی غافل شویم و تا حدودی نیز در کشور دیر به این مسئله مهم پرداخته شد.

وی ادامه داد: با مطرح شدن بحث اصل 44 قانون اساسی و واگذاری بعضی بنگاه ها و برون سپاری فعالیت ها، رویه بخش سرمایه گذاری و تأمین منابع اقتصادی کمی تغییر کرد و در این جهت متأسفانه بعضی واگذاری ها ذیل اصل 44 به صورت ناقص اجرا شد که مستقیماً مانعی برای سرمایه گذاری های بعدی بود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران توضیح داد: در ادامه به تدریج کشور وارد شرایط پیشرفته تری شد و به سمت تأمین منابع اقتصادی با شیوه ها و اسامی مختلف مانند فاینانس، انتشار اوراق، قرارداد های بیع متقابل و... حرکت کردیم که هدف این سرمایه گذاری ها، بهبود کسب وکار بود.

خجسته مهر با بیان اینکه دلایل عدم توفیق در زمینه تأمین منابع اقتصادی و سرمایه گذاری را نباید تنها به مسائل داخلی ربط داد، بلکه زمینه های بین المللی نیز در این بخش اثرات منفی گذاشته بود، اضافه نمود: طرح های نفتی عمدتاً مجذوب نماینده و سودآورند و حتی مواقعی که قیمت نفت کاهش می یابد نیز در بخش بالادستی و به ویژه در بعضی میدان ها و طرح ها برای سرمایه گذاران مجذوب نمایندهیت وجود دارد.

وی با بیان اینکه شرکت ملی نفت ایران در شرایط فعلی باید رویکرد های متنوعی را مدنظر قرار دهد، گفت: نفت در چند سال آینده مأموریت های مهمی پیش رو دارد و در این زمینه ضروری است مدیریت امور سرمایه گذاری و کسب وکار با دیگر بخش ها از جمله مدیریت برنامه ریزی تلفیقی، معاونت توسعه و مهندسی، امور اقتصادی و امور بین الملل همراه و در جهت هم افزایی حرکت نمایند.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه زمانی که نمی توانیم از ظرفیت های بین المللی به طور کامل استفاده کنیم باید درآمد های داخلی خود را به حداکثر برسانیم، گفت: این درست نیست که شرکت ملی نفت برای دیگران درآمدزایی کند، اما برای خودش درآمد نداشته باشد؛ خوشبختانه در مدت اخیر نیز در هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران تصمیم های خوبی گرفته شده است که به تکمیل زنجیره ارزش یاری می نماید.

خجسته مهر اضافه نمود: از منابع داخلی برای توسعه طرح ها استفاده می گردد که این یک نوع استقراض است و شرکت باید بتواند سهم خود از محل فروش نفت خام و میعانات گازی را افزایش دهد.

وی با اشاره به اینکه بعضی طرح ها کامل اجرا نشده است و زنجیره طرح های بالادستی باید ترسیم گردد تا هدف سرمایه گذاری و افزایش درآمد محقق گردد، گفت: باید نقدینگی را احراز کرد؛ یکی از مسائل این است که شرکت ملی نفت درآمد دارد، اما نقدینگی ندارد.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه اقتصاد نفت باید مردمی باشد، گفت: ظرفیت های سرمایه گذاری در بین مردم نیز وجود دارد و علاوه بر اینکه سبد سرمایه گذاری خارجی محفوظ است باید از ظرفیت های مردمی نیز استفاده کرد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه باید زمینه سرمایه گذاری بخش پایین دست در بالادست را فراهم کنیم، گفت: وقتی نفت، خوراک آن بخش را تأمین می نماید بخش پایین دست نیز می تواند در بخش توسعه که مجذوب نمایندهیت های مناسبی هم دارد حضور یابد.

منبع: خبرگزاری آریا

به "برنامه جامع شرکت ملی نفت برای بهبود قرارداد های نفتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه جامع شرکت ملی نفت برای بهبود قرارداد های نفتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید