بوتاکس مو چیست و چطور انجام می گردد؟

به گزارش وبلاگ طفره، امروزه برای تقویت و احیای موها روش های درمانی و مراقبتی متنوعی انجام می گردد؛ روش هایی همانند کراتین تراپی، پروتئین تراپی، ریباندینگ و تکنیک های متنوع دیگر. بوتاکس مو یکی از این روش های محبوب درمانی است که می تواند بسیاری از مسائل و آسیب های وارده به موها را درمان کند. همان طور که بوتاکس پوست می تواند از پیری و چین و چروک جلوگیری کند، بوتاکس مو هم روشی برای جوانسازی و حفظ شادابی موهاست. در این مطلب به معرفی این روش درمانی پرداخته و معایب و مزایای این روش را برایتان شرح داده ایم؛ با ما همراه باشید.

بوتاکس مو چیست و چطور انجام می گردد؟

بوتاکس مو چیست؟

این فرایند یکی از روش های درمانی برای ترمیم موهاست که هدف اصلی آن تقویت فولیکول های مو و رفع آسیب دیدگی مو است. همان طور که در بوتاکس پوست با درمان چین و چروک ها، پوستی شاداب تر و جوان ترخواهید داشت در فرآیند بوتاکس مو هم موهای آسیب دیده، وز و شنماینده درمان می شوند و درنتیجه موهایی شاداب تر خواهید داشت.

باید به این نکته توجه کنید که در بوتاکس مو از ماده بوتولینوم که ماده اصلی بوتاکس است استفاده نمی گردد بلکه در این فرآیند انواع آنتی اکسیدان ها، روغن های آبرسان و نرم نماینده و مواد ترمیم نماینده و تقویت نماینده مورد استفاده قرار می گیرند تا مسائلی همانند وز مو، مو خوره و دیگر مسائل و آسیب های مربوط به مو را درمان نمایند.

بعضی از افراد بوتاکس مو را با کراتین کردن اشتباه می گیرند اما در بسیاری از روش های کراتینه از فرمالدهید استفاده می گردد و این ماده ساختار مو را تغییر می دهد در حالی که در بوتاکس بافت موی شما تغییری نمی نماید و تغییر ظاهر آن، به خاطر ترمیم و تقویت تار مو است.

مواد بوتاکس مو

برای بوتاکس مو ممکن است مواد و ترکیبات متنوعی مورد استفاده قرار بگیرند اما معمولا موادی که برای این فرآیند درمانی مورد استفاده قرار می گیرند شامل مواد و ترکیبات ذیل هستند:

  • روغن خاویار
  • پپتاید BONT-L
  • ویتامین B-5
  • ویتامین های E
  • کمپلکس کلاژن

آنتی اکسیدان های موجود در ترکیبات بوتاکس شامل ویتامین های E و B5 می توانند با رادیکال های آزاد که بافت مو را به مرور زمان تخریب می نمایند مبارزه نمایند. در حالت طبیعی بدن با فراوری آنتی اکسیدان ها با این رادیکال های آزاد مبارزه می نماید اما با بالا رفتن سن مکانیسم دفاعی بدن تضعیف شده و رادیکال های آزاد باعث آسیب به موها می شوند.

کلاژن موجود در ترکیبات بوتاکس که نوعی پروتئین است می تواند موهای خشک، شکسته، شنماینده و آسیب دیده را درمان کند.

مراحل بوتاکس مو

در فرآیند بوتاکس معمولا مراحل زیر به وسیله آرایشگر و یا متخصصین درمانی انجام می گردد. البته با تهیه مواد مرغوب و معتبر بوتاکس می توانید خودتان هم این فرآیند مراقبتی درمانی را در منزل انجام دهید.

مرحله اول؛ شستن موها با شامپوی قلیایی

در مرحله اول موها به وسیله یک شامپوی قلیایی شسته می گردد تا با باز شدن منافذ پوست سر امکان جذب مواد بوتاکس به وسیله کوتیکول های مو فراهم گردد؛ بعلاوه با این کار، آلودگی و گرد وغبار موها هم رفع شده و بستر مطلوبی جهت تغذیه و احیای مو فراهم می گردد.

مرحله دوم؛ خشک کردن و تقسیمات مو

در مرحله دوم موها خشک می شوند به صورتی که تا 80 درصد رطوبت آن ها گرفته گردد. پس از شانه زدن موها تقسیم بندی می گردد تا مواد بوتاکس راحت تر در اختیار موها قرار بگیرند.

مرحله سوم؛ ترکیب مواد بوتاکس

در مرحله سوم مواد بوتاکس با یکدیگر ترکیب شده و با یک فرچه نرم روی موها مالیده می شوند به این صورت که از فاصله یک سانتیمتری ریشه تا نوک ساقه مو به وسیله مواد بوتاکس پوشش و ماساژ داده می شوند. پس از پوشش کامل موها مواد باید در حدود 30 تا 45 دقیقه روی مو باقی بمانند.

مرحله چهارم؛ خشک کردن سشوار و اتوکشی

در مرحله بعدی موها با سشوار سرد خشک و چندین مرتبه به وسیله اتو موی سرامیکی اتوکشی می گردد. اتوکشی باعث می گردد مواد بهتر در مو نفوذ نمایند. در این مرحله اگر درجه اتو یا حرارت سشوار بیش از حد مجاز باشد، امکان دارد کف سر و ریشه موهایتان آسیب ببیند و دچار ریزش مو و حساسیت شوید. معمولا حرارت بین 160 تا 200 درجه برای اتوی مو مناسب است.

مرحله پنجم؛ شستن موها

تقریبا یک ساعت صبر کنید تا موها خنک گردد. پس از خنک شدن مو نوبت به شستن آن ها می رسد؛ در این مرحله موها با آب ولرم یا خنک شسته می گردد. استفاده از یک ماسک موی بدون سولفات در این مرحله می تواند اثربخشی فرآیند را بیشتر کند.

فواید بوتاکس مو

  • این فرایند درمانی حالت ارتجاعی موها را به آن ها بازگردانده، احتیاج استفاده از اتو مو را کم می نماید، الاستیسیته را افزایش می دهد و مرطوب نماینده و جلا دهنده است بنابراین اگر موهایی بد حالت و حالت ناپذیر، خشن و کدر دارید این فرایند درمانی برایتان مناسب است.
  • بوتاکس مو می تواند مسائلی هم چون موخوره و وز موها را درمان نموده و موها را صاف تر، درخشنده تر و شاداب تر کند.
  • اگر بر اثر استفاده از مواد دکلره و یا دیگر عوامل موهایی آسیب دیده دارید بوتاکس یکی از فرایند های درمانی مناسب برای شماست.
  • موهای کم پشت و نازک هم جزو مواردی است که با بوتاکس درمان می گردد چرا که این فرایند درمانی یاری می نماید تا موهایتان حجیم تر دیده گردد.

معمولا خانم ها جزو متقاضیان انجام این فرایند مراقبتی درمانی هستند مخصوصا خانم هایی که موهای بلند دارند یا موهایشان به خاطر انجام دکلره های مکرر دچار آسیب شده است؛ اما بوتاکس مو برای آقایان هم انجام می گردد؛ بوتاکس مو مردانه برای آقایانی که موهای کم پشت و نازک دارند بسیار مناسب است و می تواند جلوی ریزش موها را هم بگیرد. البته باید به این نکته توجه کنید که بوتاکس مو در شرایطی می تواند جلوی ریزش مو را بگیرد که ریزش بر اثر خشکی ساقه مو، کم آبی وعوامل خارجی رخ دهد؛ در صورتی که ریزش موهای شما در اثر مسائل هورمونی یا چربی پوست سر یا کمبود پروتئین و ویتامین ها باشد بوتاکس نمی تواند درمانگر مسائل شما باشد.

عوارض بوتاکس مو

  • اگر بیش از حد از این روش بهره ببرید نتیجه عکس می بینید و موهایتان آسیب دیده، نازک و کدر می شوند. این روش درمانی باید نهایتا سه تا چهار بار در سال انجام گردد.
  • درجه زیاد اتو مو و استفاده بیش از حد از آن در فرآیند بوتاکس، می تواند به کف سر و ریشه موها آسیب بزند و باعث سست شدن موها یا ریزش گردد.
  • مواد شیمیایی و مصنوعی موجود در مواد بوتاکس برای بعضی از افراد حساسیت زا هستند و پوست سر را ملتهب و قرمز می نمایند. خارش پوست سر و دیگر واکنش های آلرژیک از جمله عوارض احتمالی این مواد هستند.
  • این تکنیک زیبایی و احیای مو قیمت بالایی دارد. اگر مواد مقرون به صرفه و نامرغوب تهیه کنید سلامت موهای خود را به خطر انداخته اید.
  • بوتاکس مو نمی تواند موها را صاف کند و تنها باعث کم شدن موج موها و رفع وز می گردد بنابراین اگر دنبال روشی برای صاف کردن موهایتان هستید بهتر است به سراغ روش هایی همانند کراتینه یا پروتئینه بروید.
  • اگر موهای خود را رنگ نموده باشید بوتاکس ممکن است کمی آن را تغییر رنگ دهد. البته این تغییر رنگ معمولا زیاد قابل توجه نیست ولی باید در نظر بگیرید.

و در انتها؛ چندین نکته برای ماندگاری بیشتر بوتاکس

  • معمولا اندازه ماندگاری بوتاکس مو 1 الی 3 ماه و در برترین حالت تا 6 ماه است، بنابراین پس از انجام آن برای اینکه ماندگاری بیشتری داشته باشد و در هزینه های خود صرفه جویی کنید ضروری است که یکسری نکات را رعایت کنید تا به نتیجه دلخواه برسید. بعضی از نکات مراقبتی مهم پس از انجام بوتاکس مو عبارت اند از موارد ذیل:
  • برای خشک کردن موهایتان از باد ملایم سشوار یا یک تیشرت نخی بهره ببرید و از حرارت دادن زیاد به آن ها خودداری کنید.
  • برای افزایش اثرگذاری بوتاکس، به طور مرتب از ماسک موهایی که حاوی روغن آرگان و کراتین هیدرولیز هستند، بهره ببرید. اگر موهای شما در طی بوتاکس مو آسیب دیده باشند و یا بخشی از آن ها با این روش ترمیم نشده باشد، طی استفاده مکرر از بازسازی شده و درخشان می گردد. با این کار حتی احتمال آسیب پذیری مجدد موهایتان را هم کاهش خواهید داد.
  • بعد از انجام بوتاکس، باید برای شستن موهایتان از یک شامپوی بدون سولفات با pH 5.5 بهره ببرید تا موها دچار اثر تهاجمی نشوند و شست وشو ملایم باشد. اگر محصول شوینده دارای مواد مغذی، روغن های گیاهی، عصاره های طبیعی و پروتئین باشد بهتر است؛ با این کار می توانید ماندگاری این فرایند را بیشتر کنید.
  • 48 تا 72 ساعت پس از بوتاکس موهایتان را نشویید تا اندازه جذب مواد به وسیله ساقه موها بیشتر گردد.
  • رنگ کردن موهایتان بلافاصله بعد از بوتاکس توصیه نمی گردد. قبل از رنگ کردن موهای خود باید حداقل 2 هفته صبر کنید تا از عوارض جانبی ناخواسته جلوگیری گردد. مواد شیمیایی موجود در رنگ های دائمی می توانند قدرت ماندگاری بوتاکس را با تحریک کوتیکول های مو کاهش دهند.
  • برای اینکه موهای شما در اثر برخورد با بالش، دچار شکستگی و آسیب نگردد، از روبالشی های لیز و نرم مثلا ابریشم و ساتن بهره ببرید یا کلاهی مخصوص شب سرتان کنید.

منابع: healthline، byrdie

منبع: دیجیکالا مگ

به "بوتاکس مو چیست و چطور انجام می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بوتاکس مو چیست و چطور انجام می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید