تعارفات اغراق آمیز و جای خالی نقد در انجمن های ادبی شیراز
به گزارش وبلاگ طفره، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در فارس، ثریا قنبری در این نشست خود را محصول انجمن های ادبی شیراز دانست و گفت: شعرهای من در ابتدا دل نوشته هایی بودند که با بیش از یک دهه رفت و آمد در انجمن های ادبی و آموختن از شاعران، به جایی رسیدند که جسارت انتشار آن ها را پیدا کردم.
وی رؤیا پردازی های عاشقانه و بیان دغدغه های جامعه را از انگیزه های انتشار این کتاب دانست و افزود: استفاده از واژه ها و ترکیب های نو در دو فنجان حرف چشم برای من بسیار مهم بوده و تلاش کردم حرف های تازه ای را نیز در شعرهایم بزنم.
پس از قرائت چند شعر از طریق این شاعر، حسن دهقان دبیر انجمن اهل قلم فارس با اشاره به سخنان قنبری گفت: این شاعر از معدود کسانی که توانسته از سال ها حضور در انجمن های ادبی توشه ای بردارد.
حسن دهقان با اشاره به قدمت حداقل چند صد ساله انجمن های ادبی شیراز با توجه به مستندات تاریخی موجود، شرح داد: تعارفات اغراق آمیز و جای خالی نقد، آفت جان انجمن های ادبی شده و انجمن ها چنان که باید، نتوانسته اند باری از دوش نحیف ادبیات بردارند.
وی در ادامه در معرفی دو فنجان حرف چشم گفت: سادگی در اولین کتاب قنبری موج می زند و آرزوهای دور و دراز عاشقانه، مخاطب را در بیم و امیدهای پرتلاطم زندگی فرو می برد.
دهقان با بیان اینکه شعرهای زنانه ثریا قنبری جسور و بی محابا نیست ادامه داد: رگه های شعر اجتماعی در این کتاب کم رنگ است و در چند شعر در باب آزادی و چند دلسوزیِ شاعرانه برای کارتُن خواب ها و مادرانِ تنها خلاصه می شود.
این شاعر و منتقد ادبی افزود: قنبری گرچه در دو فنجان حرف چشم توانسته است تصویرهایی زنده و درخشان ارائه دهد اما از نظر زبانی و فرم هنوز به پختگی نرسیده است.
حسن دهقان تأکید کرد: شاعر به قول مینا آقازاده، نویسنده مقدمه کتاب، گاه از کلمات مطرود و متروک بهره هایی شاعرانه و زیبا برده است اما از طرفی نباید اجازه دهد تداومِ استفاده از عبارات و ترکیباتی که تکرارشان شعر را نخ نما می کند، سد راه رستاخیزِ واژه هایش باشد.
پس از بررسی چند شعر از دو فنجان حرف چشم از طریق منصور پیروزان، کتاب با حضور جمعی از دبیران و اعضای انجمن های ادبی شیراز رونمایی و جشن امضای آن در سالن غزل تالار حافظ شیراز برگزار گشت.
منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران