جیجی بیجی شیرازی ها در مرکز

به گزارش وبلاگ طفره، در نمایشگاه هیچ بازدیدکننده ای از کنار اجرای نمایش زنده و موسیقی به راحتی عبور نمی کند. در غرفه شیراز افراد زیادی به تماشای نمایش عروسک جیجی بیجی و همچنین اجرای زنده واسونک های شیرازی ایستاده اند.

جیجی بیجی شیرازی ها در مرکز

وبلاگ طفره: سارا قهرمانی / گرچه امسال نمایشگاه گردشگری از صنایع دستی تفکیک شده اما به هر غرفه ای که سر بزنیم گوشه ای از هنرها و دست سازه های زیبای زنان و مردان سرزمین ایران چشمانمان را می نوازد.

غرفه سمنان با زیورآلات و کارگاه نساجی ،غرفه ابرکوه با عروسک جلی ساخته شده از تکه پارچه های پرشده از ارزن و غرفه فارس با گیوه دوزی و سفالگری رنگ و بوی خاصی به نمایشگاه بخشیده است.

در غرفه کرمان زنانی هنرمند درحال سوزن زدن روی پارچه اند و زیباترین نقوش سنتی را روی پارچه پته دوزی می کنند.

همچنین در نمایشگاه هیچ بازدیدنماینده ای از کنار اجرای نمایش زنده و موسیقی به راحتی عبور نمی کند. در غرفه شیراز افراد زیادی به دیدنی نمایش عروسک جیجی بیجی و همچنین اجرای زنده واسونک های شیرازی ایستاده اند.

چندسالی بود که نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی همزمان برگزار می شد. اما امسال برای اولین بار قرار است نمایشگاه صنایع دستی اول اسفندماه به شکل مستقل در تهران برگزار شود با این حال در نمایشگاه گردشگری تهران که از 23 بهمن آغاز شده صنایع دستی جزو لاینفک هفدهمین نمایشگاه گردشگری است و در تمام غرفه ها شاهد حضور هنرمندان صنایع دستی هستیم.

با گشت و گذاری در سراسر نمایشگاه، هنرمندان صنایع دستی را می بینیم که با جان و دل در کنار فعالان حوزه گردشگری مشغول فعالیت و معرفی جاذبه ها و ظرفیت های صنایع دستی استان خود هستند.

در غرفه زنجان صدای تق و تق چکش روی ظرف مسی، موسیقی زیبایی ایجاد کرده است. هنرمند زنجانی در رشته قلمزنی روی مس در این غرفه در حال انجام کار است. گردشگران و بازدیدنمایندگانی که به این غرفه می آیند از نزدیک شاهد فعالیت هنرمندان صنایع دستی استان هستند که با زیبایی هرچه تمام تر و با عشق و علاقه خاص در حال کار می باشند.

میکائیل موسوی معاون صنایع دستی استان زنجان درباره حضور هنرمندان این استان در هفدهمین نمایشگاه گردشگری تهران می گوید: هنرمندان استان زنجان در رشته های ملیله کاری، چاقوسازی، قلمزنی روی مس، مسگری، سفالگری و چاروق دوزی در کنار فعالان گردشگری در غرفه اداره کل در سالن 8 و 9 مستقر هستند و علاوه بر غرفه، کارگاه زنده نیز برگزار می کنند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان زنجان اظهار می کند: امسال حوزه صنایع دستی زنجان با سه رویکرد توسعه آموزش، معرفی رشته های شاخص استان و حمایت از هنرمندان برجسته و فاخر استان در این نمایشگاه شرکت کرده است.

به عقیده او باید از هر فرصتی برای معرفی تولیدات دست ساز هنرمندان بهره برد و بی شک برپایی این دست نمایشگاه های مناسبتی تأثیر بسزایی در معرفی و شناخت این هنرهای اصیل به گردشگران و بازدیدنمایندگان دارد.

جعفری زاده معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان البرز نیز درباره حضور هنرمندان صنایع دستی این استان در این دوره از نمایشگاه می گوید: هنرمندان در رشته هایی از جمله چرم دست دوز، سفال لعابدار، منبت نازک چوب، معرق، خاتم کاری، خراطی چوب، احجام فلزی، قلمزنی، سفال و سرامیک، گلیم بافی و زیورآلات سنتی در این نمایشگاه حضور دارند.

به گفته معاون صنایع دستی استان البرز به عنوان یکی از مهاجرپذیرترین استان های کشور به شمار می رود و به این ترتیب در این حوزه از تنوع بسیار بالایی برخوردار است که به عنوان یک فرصت برای استان به شمار می رود.

جعفری زاده تصریح می کند: از میان رشته های صنایع دستی در البرز صنایع چوبی، سفال و سرامیک و گلیم و جاجیم بافی از جمله رشته های قدیمی و بومی این منطقه بوده و تاریخچه ای دیرینه در روستاها و شهرهای البرز دارند.

معاون صنایع دستی استان البرز با اشاره به ارائه صنایع دستی فاخر و دارای نشان ملی در غرفه استان البرز ادامه می دهد: برخی از هنرمندان صنایع دستی حاضر در نمایشگاه به ارائه کارگاه زنده صنایع دستی در نمایشگاه می پردازند.

او صنایع دستی و گردشگری را در یک راستا و وابسته به یکدیگر عنوان می کند و نمایشگاه بین المللی گردشگری را فرصت مناسبی برای معرفی صنایع دستی ارزشمند استان البرز برمی شمارد.

در استان هرمزگان نیز هنرمندان در حال انجام کارهای هنری و صنایع دستی هستند. در بخشی از غرفه هرمزگان صفحه نمایش بزرگی نصب شده و تصاویری زیبا از جزایر ایرانی و سواحل زیبای خلیج فارس را نشان می دهد، دیدن اجرای زنده صنایع دستی و دیدنی تصاویر زیبای سواحل خلیج همیشه فارس حس خوبی را به هر بیننده ای منتقل می کند.

استان بعدی که به آن سر می زنیم استان تهران است. در این غرفه نیز صنایع دستی بخش جدایی ناپذیر نمایشگاه به شمار میرود. اینجا در غرفه تهران هنرمندی حضور دارد که در حال ساخت تندیس غزال ایرانی است. کار زنده ای که حسابی به دل هر بیننده می نشیند و تحسین بازدیدنمایندگان را به همراه دارد.

حضور هنرمندان صنایع دستی و اجرای زنده آن ها، آن هم در تمام غرفه های نمایشگاه باعث شده تا علاوه بر بازدیدنمایندگان و مردم علاقه مند به حوزه گردشگری و صنایع دستی، مدیران و مسئولان نیز از دیدن اجرای زنده هنرمندان صنایع دستی و حضور آن ها در نمایشگاه گردشگری به وجد آیند.

زوراب دبیرکل سازمان گردشگری ملل متحد، ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، جواد اوجی وزیر نفت، علی دارابی قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری کشور، معاونان چند وزارتخانه و تعدادی از کنندگان مجلس از جمله افرادی هستند که در بازدید از هفدهمین نمایشگاه گردشگری تهران به تحسین و تمجید از هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی پرداختند.

هفدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران از روز دوشنبه 23 بهمن آغاز شده و تا امروز پنجشنبه 26 بهمن ادامه دارد.

منبع: توریسم آنلاین

به "جیجی بیجی شیرازی ها در مرکز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جیجی بیجی شیرازی ها در مرکز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید