دیر غذا خوردن باعث چاقی می شود!

به گزارش وبلاگ طفره، یک مطالعه نو و جامع تأثیرات دیر غذا خوردن را بر سه بازیگر اصلی تنظیم وزن بدن و در نتیجه خطر چاقی، یعنی تنظیم کالری دریافتی، تعداد کالری هایی که می سوزانید، و تغییرات مولکولی، بررسی کرده که نتایج آن می تواند بسیار جالب توجه و البته هشدار دهنده باشد. نتایج این مطالعه نشان می دهد که دیر غذا خوردن باعث کاهش مصرف انرژی، افزایش گرسنگی و تغییرات در بافت چربی می شود که در مجموع ممکن است خطر چاقی را افزایش دهد.

دیر غذا خوردن باعث چاقی می شود!

به گزارش وبلاگ طفره به نقل از rahnamato، چاقی تقریباً یک چهارم از جمعیت بزرگسال جهان را تحت تأثیر قرار می دهد و این عارضه خود نیز به ایجاد بیماری های مزمن از جمله دیابت و سرطان کمک می کند.

به همین دلیل است که دانشمندان سالهاست به مطالعه چاقی و جوانب مختلف آن می پردازند و تلاش دارند با کسب درک درست تری از آن، از بروز بسکمک از بیماری های مزمن جلوگیری کنند. یکی از جدیدترین این مطالعات از طریق تیمی از دانشمندان بیمارستان بریگهام به انجام رسید که نتایج جالب توجهی را ارائه می دهد.

فرانک شییر، نویسنده ارشد این تحقیق و مدیر برنامه کرونوبیولوژی پزشکی در بخش خواب و اختلالات شبانه روزی بیمارستان بریگام، توضیح داد: تحقیقات قبلی نشان داده بود که دیر غذا خوردن با افزایش خطر چاقی، افزایش چربی بدن و کاهش موفقیت در کاهش وزن مرتبط است؛ بنابراین ما می خواستیم مکانیسم هایی را آزمایش کنیم که توضیح دهد چرا دیرخوردن خطر چاقی را افزایش می دهد. به عبارت دیگر ما می خواستیم دلیل این موضوع را بفهمیم.

نینا ویوویچ، دیگر نویسنده این مطالعه نیز گفت: در این مطالعه، پرسش اصلی ما این بود که آیا زمانبندی غذا خوردن در موضوع چاقی، وقتی که حجم و نوع غذا یکسان باشد، اهمیت دارد؟ و ما متوجه شدیم که خوردن در چهار ساعت بعد تفاوت قابل توجهی در مقدار گرسنگی ما، نحوه کالری سوزی بعد از غذا خوردن و نحوه ذخیره چربی دارد.

این تیم 16 بیمار را با شاخص توده بدنی (BMI) در محدوده اضافه وزن یا چاق را مورد مطالعه قرار دادند. هر شرکت کننده دو پروتکل آزمایشگاهی را در پیش گرفت؛ یکی با برنامه ریزی دقیق وعده های غذایی اولیه، و دیگری با همان وعده های غذایی، که هر کدام حدود چهار ساعت بعد در روز برنامه ریزی شده بودند.

در دو تا سه هفته آخر قبل از شروع پروتکل های آزمایشگاهی، شرکت کنندگان برنامه های خواب و بیداری ثابتی داشتند و در سه روز پایانی قبل از ورود به آزمایشگاه، رژیم های غذایی و برنامه غذایی یکسان را در خانه به شدت دنبال کردند.

در آزمایشگاه، شرکت کنندگان مرتباً مقدار گرسنگی و اشتهای خود را ثبت می کردند، نمونه های خون در طول روز ارائه کردند و دمای بدن و انرژی مصرفی شان مقدار گیری شد. برای مقدار گیری اینکه چگونه زمان غذا خوردن بر راستا های مولکولی درگیر در چربی زایی تأثیر می گذارد، یا اینکه چگونه بدن چربی را ذخیره می کند، محققان بیوپسی های بافت چربی را از شرکت کنندگان در طی آزمایش های اولیه جمع آوری کردند تا امکان مقایسه الگو های بیان ژن بین دو شرایط غذایی وجود داشته باشد.

نتایج نشان داد که دیر خوردن تأثیرات عمیقی بر گرسنگی و هورمون های تنظیم کننده اشتها، یعنی لپتین و گرلین داشت که بر انگیزه ما برای خوردن تأثیر می گذارند. به طور خاص، سطح هورمون لپتین، که سیگنال سیری را نشان می دهد، در طول 24 ساعت در شرایط دیرخوردن نسبت به شرایط اولیه غذا خوردن کاهش یافت.

وقتی شرکت کنندگان دیرتر غذا خوردند، کالری ها را با سرعت کمتری سوزاندند و بیان ژن بافت چربی را به سمت افزایش چربی زایی و کاهش لیپولیز نشان دادند که باعث رشد چربی می شود. قابل ذکر است، این یافته ها مکانیسم های فیزیولوژیکی و مولکولی هم گرا را نیز نشان می داد که زمینه ساز همبستگی بین دیرخوردن و افزایش خطر چاقی است.

منبع: فرارو

به "دیر غذا خوردن باعث چاقی می شود!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیر غذا خوردن باعث چاقی می شود!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید