دلیل ضعف و درد در بازوی دست چیست و راه های درمان آن کدام است

به گزارش وبلاگ طفره، رایج ترین علت بروز بازو درد جراحت یا خستگی عضلانی است. بسته به علت بروز آن، درد ممکن است به صورت ناگهانی آغاز شده و از بین برود یا اینکه به تدریج بر شدت آن افزوده گردد.

دلیل ضعف و درد در بازوی دست چیست و راه های درمان آن کدام است دلایل مختلفی برای بروز بازو درد وجود دارد. رایج ترین علت بروز بازو درد جراحت یا خستگی عضلانی است. بسته به علت بروز آن، درد ممکن است به صورت ناگهانی آغاز شده و از بین برود یا اینکه به تدریج بر شدت آن افزوده گردد.

علائم درد بازو چیست؟

علائمی که می تواند با بازو درد همراه باشد به علت بروز آن بستگی دارد. این علائم عبارتند از:

* قرمزی بازو

* سفتی

* تورم

* تورم غدد لنفاوی زیر بغل

علت بازو درد چیست؟

تنگی عصب

علل بروز بازو درد و علائم همراه آن می تواند شدتی از خفیف تا شدید داشته باشد. علل احتمالی بازو درد عبارتند از:

تنگی عصب هنگامی به وجود می آید که فشار زیادی به وسیله نواحی که ذکر می گردد به عصب وارد گردد

*استخوان

* ماهیچه

* غضروف

* تاندون

سایر علائم عبارتند از:

* احساس سوزن سوزن شدن

* بی حسی

* درد شدید

*ضعف عضلانی

اگر از علائم مربوط به تنگی عصب رنج می برید و نیاز به مشورت با پزشک دارید، پیشنهاد می کنیم از به وسیله تماس تلفنی با پزشک با پزشک متخصص ارتوپد ارتباط برقرار کنید و در سریع ترین زمان برترین مشاوره را دریافت کنید.

کشیدگی رباط

کشیدگی رباط که به آن پیچ خوردگی یا رگ به رگ شدن نیز گفته می گردد، عبارت است از کشیدگی یا پارگی رباط ها یا تاندون ها. کشیدگی های رباط از جراحات بسیار رایج به شمار می رود.

کشیدگی رباط خفیف را می توان در خانه با بعضی تمهیدات و درمان های خانگی درمان کرد. اما در موارد حاد نیاز به عمل جراحی وجود دارد. علائم شایع کشیدگی رباط می تواند شامل تورم، کبودی، حرکات محدود و بی ثباتی در مفصل باشد.

تاندونیت ها

تاندونیت یا التهاب تاندون معمولا در شانه، آرنج و مچ دست به وجود می آید. تاندونیت می تواند از خفیف تا شدید متفاوت باشد. علائم دیگر تاندونیت می تواند شامل تورم خفیف، حساسیت و درد شدید باشد.

پارگی کلاهک گرداننده

مشکل پارگی کلاهک گرداننده (روتاتور کاف) بیشتر در افرادی با مشاغل خاص مانند نقاشان ساختمانی یا بازیکنان بیسبال بروز پیدا می نماید که در امور روزمره حرکات مکرر دست در بالای سر را انجام می دهند. علائم پارگی کلاهک گرداننده شامل درد شدید در شانه و ضعف بازو است.

شکستگی استخوان

شکستگی های استخوان نیز می تواند باعث درد شدید در بازو گردد. ممکن است هنگام شکستن استخوان صدایی شبیه تلق را بشنوید. علائم شکستگی استخوان عبارتند از:

* ورم

* کبودی

* درد شدید

* ناهنجاری های قابل مشاهده

* ناتوانی در چرخاندن کف دست

روماتیسم مفصلی

روماتیسم مفصلی نوعی اختلال مزمن است که در اثر التهاب بروز پیدا نموده و در وهله اول روی مفاصل تأثیر می گذارد. علائم شایع عبارتند از:

* مفاصل گرم و حساس

* تورم مفاصل

* سفتی مفاصل

* خستگی

* آنژین

آنژین همان درد قفسه سینه است که در هنگامی اکسیژن کافی به قلب نمی رسد بروز پیدا می نماید. آنژین می تواند باعث به وجود آمدن درد در بازو، شانه و همین طور فشار در سینه، گردن و کمر گردد. بروز آنژین معمولا نشانه ای از بروز یک مشکل حاد قلبی است. سایر علائم و نشانه های آنژین می تواند شامل موارد زیر باشد:

* درد قفسه سینه

* حالت تهوع

* تنگی نفس

* سرگیجه

* سکته قلبی

سکته قلبی هنگامی به وجود می آید که انتقال خون به قلب به علت انسداد شرائین قطع می گردد. چنانچه اکسیژن رسانی از سر گرفته نگردد، بخش هایی از سلول ها و عضلات قلب می میرند. هنگامی که فرد دچار سکته قبل می گردد، ممکن است:

* درد در یک یا هر دو بازو

* تنگی نفس

* درد در نواحی فوقانی بدن

* حالت تهوع

* عرق سرد

* درد قفسه سینه

* سرگیجه

شما می توانید هرگونه سوال در رابطه با درد بازوها را در بخش سیستم مشاوره متنی(پرسش پاسخ) دکتردکتر بنویسید تا به وسیله پزشک در کوتاه ترین زمان ممکن به سوالات شما پاسخ داده گردد.

راه های تشخیص درد بازو

پزشک معالج شما در ابتدا نیاز دارد که علت اصلی بروز بازو درد را برای درمان آن پیدا کند. پزشک ابتدا یک معالجه بالینی را انجام داده و از شما در خصوص فعالیت ها، آسیب های احتمالی و علائم و نشانه های سوال می نماید.

پزشک معالج شما ممکن است بر اساس علائم آزمایش های زیر را برای تشخیص علت بروز بازو درد تجویز کند:

پزشک ممکن است که از شما بخواهد که بازوهای خود را بلند نموده یا حرکات ساده ای را انجام دهید تا دامنه حرکت بازوهای شما را ارزیابی کند. این نوع معاینات می تواند به پزشک در شناسایی محل و علت بروز درد و جراحت احتمالی یاری کند.

آزمایش خون هم به پزشک یاری می نماید تا بیماری ها یا عوارض احتمالی که ممکن است موجب درد بازو شده اند از جمله دیابت یا عارضه ای که موجب التهاب مفاصل شده را تشخیص دهد.

آزمایش اشعه ایکس نیز می تواند به پزشک یاری کند تا شکستگی استخوان را تشخیص دهد.

اگر پزشک احتمال دهد که بازو درد شما ممکن است با مسائل قلبی مرتبط است، محتمل است که آزمایش های برای آنالیز عملکرد قلب و آنالیز جریان خون به عضله قلب تجویز کند.

دستگاه سونوگرافی از امواج فراصوت برای تصویربرداری اعضای بدن استفاده می نماید و می تواند به پزشک یاری کند تا مسائل مفاصل، رباط و تاندون ها را تشخیص دهد.

پزشک ممکن است که از سی تی اسکن و ام آرآی برای تصویربرداری های دقیق تری از بافت های نرم و استخوانی استفاده کند تا مسائل احتمالی را تشخیص دهد.

چه زمانی درد بازو می تواند خطرناک باشد؟

بیشتر اوقات بازو درد نشانه عارضه ای حاد نیست که نیاز به فوریت های پزشکی داشته باشد. در بسیاری از موارد، می توان بازو درد را با درمان های خانگی درمان کرد. با این حال، در بعضی موارد نیاز است که به فوریت های پزشکی مراجعه کرد. چنانچه گمان می کنید که سکته یا بیماری قلبی دیگر ممکن است علت بروز بازو درد شما باشد، بهتر است هرچه سریع تر با اورژانس و فوریت های پزشکی تماس بگیرید. علائم دیگر سکته قلبی شامل موارد زیر است:

* درد قفسه سینه یا فشار

* درد در ناحیه کمر، گردن یا نواحی فوقانی بدن

* سرگیجه

* سبکی سر

* حالت تهوع

* تنگی نفس

چنانچه گمان می کنید که بازو درد شما بر اثر شکستگی استخوان بازو به وجود آمده، بهتر است که با اورژانس و فوریت های پزشکی تماس بگیرید.

سایر علائم شکستگی استخوان بازو شامل موارد زیر است:

* درد شدید

* ناهنجاری های در بازو یا مچ دست

* عدم توانایی خم کردن یا چرخاندن بازو، دست یا انگشتان

درمان درد بازو

درمان درد بازو بسته به علت و شدت آن فرق دارد.

درمان بازو درد می تواند شامل موارد زیر باشد:

مسکن : در بعضی موارد بازو درد ممکن است به قدری شدید باشد که پزشک برای کاهش درد داروهای مسکن را برای شما تجویز کند.

داروهای ضدالتهاب: برای کاهش درد ناشی از التهاب، داروهای ضدالتهابی مانند داروهای کورتیکواستروئید می توانند به کاهش علت التهاب و درد آن یاری نمایند.

داروهای ضدالتهاب به صورت داروهای خوراکی، تزریقی و تزریق سرم در دسترس قرار دارند.

فیزیوتراپی: ممکن است درمان بازو درد به خصوص در شرایطی که فرد محدوده حرکتی محدودی داشته باشد، نیاز فیزیوتراپی داشته باشد.

عمل جراحی: در موارد شدید بازو درد ممکن است نیاز به عمل جراحی ضروری باشد. مواردی مانند پارگی رباط ها یا شکستگی استخوان می تواند از این دست باشد.

درمان های خانگی برای درد بازو

علاوه بر داروهایی که پزشک می تواند برای بازو درد تجویز کند، می توان از بعضی درمان های خانگی در منزل هم استفاده کرد که شامل موارد زیر هستند:

استراحت

خیلی اوقات تمام چیزی که ممکن است بدن شما به آن نیاز داشته باشد، استراحت است. به ناحیه ای که در آن احساس درد می کنید کاملا استراحت داده و از ورزش و حرکات شدید خودداری کنید.

یخ

گذاشتن یخ روی محل جراحت می تواند موجب کاهش تورم و التهاب گردد. یک کمپرس یخ یا کیسه یخی را درون حوله ای بگذارید و به مدت 20 دقیقه بر روی ناحیه ای که درد دارید بگذارید. حداقل نیم ساعت بین گذاشتن کمپرس های یخ فاصله بگذارید.

مسکن های بدون نسخه

چنانچه درد شما خفیف است و نیازی به مراجعه به پزشک ندارید، می توانید از بعضی داروهای بدون نسخه مانند آسپرین یا ایبوپروفن بهره ببرید. مراقب باشید مصرف این داروها از میزان توصیه شده و ایمنی فراتر نرود.

فشرده سازی

بستن نواحی آسیب دیده با نوار فشاری یا باند پلاستیکی می تواند به کاهش ورم یاری نموده، مانع از کشیدگی مفصل شده و موجب بهبودی بازو درد گردد.

بالا نگه داشتن دست

در موارد زیادی می توانید برای کاهش بازو درد، سطح دست خود را بالا نگه دارید. این کار موجب می گردد که جریان خون در دست ها افزایش پیدا نموده و فرایند بهبودی بازو درد نیز تسریع پیدا کند.

اما چنانچه هر یک از راهکارهای فوق باعث بدتر شدن بازو درد شد، سریعا درمان های خانگی خود را متوقف نموده و با پزشک تماس بگیرید.

زنجبیل

زنجبیل برای درمان بازو درد به علت خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی آن مؤثر است. بعلاوه زنجبیل یاری می نماید تا هر نوع التهاب در قسمت بازو و شانه از بین رود. زنجبیل باعث افزایش گردش خون درنتیجه افزایش سرعت بهبودی شما می گردد.

تحقیقات سال 2010 که در مجله درد منتشر نشان داده که مصرف روزانه زنجبیل می تواند سبب کاهش درد عضلانی ناشی از آسیب های عضلانی ورزشی گردد.

برای استفاده داخلی، روزانه 1 تا 3 فنجان چای زنجبیل بخورید. برای تهیه این چای 1 قاشق چای خوری پودر زنجبیل را به 2 فنجان آب داغ اضافه کنید و به مدت 5 تا 10 دقیقه اجازه دهید تا دم بکشد و برای طعم دهی آن می توانید عسل اضافه کنید و هنگامی که چای گرم است میل کنید.

برای استفاده بیرونی، 3 قاشق غذاخوری زنجبیل تازه را درون آب داغ به مدت 30 ثانیه قرار دهید و اجازه دهید تا سرد گردد و سپس آن را بر روی قسمتی از بازو که درد می نماید به مدت 15 دقیقه قرار دهید.

این کار را چند بار در روز برای تسکین بازو درد تکرار کنید.

زردچوبه

زردچوبه یکی دیگر از روش های خوب برای درمان بازو درد است. زردچوبه دارای ترکیبی به نام کورکومین است که حاوی آنتی اکسیدان ها و عوامل ضدالتهابی است که به خوبی سبب کاهش تورم و درد می گردد.

محققان در یک مطالعه در سال 2011 که در مجله شیمی بیولوژیکی منتشرشده است نشان دادند که ترکیب کورکومین در زردچوبه می تواند برای سرکوب مکانیسم های بیولوژیکی که موجب التهابی در تاندون ها می گردد استفاده گردد.

برای استفاده خارجی، 2 قاشق چای خوری پودر زردچوبه را با یک قاشق چای خوری روغن نارگیل بپزید تا خمیری حاصل گردد و سپس آن را بر روی منطقه آسیب دیده قرار دهید و اجازه دهید تا خشک گردد و سپس زمانی که کاملاً خشک شد آن را با آب گرم بشورید. این کار را حداقل دو بار در روز انجام دهید.

برای استفاده داخلی، یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه را به یک فنجان شیر گرم اضافه کنید. بعلاوه برای طعم دهی از عسل نیز می توانید بهره ببرید و این محلول را دو بار در روز بخورید.

سرکه سیب

سرکه سیب یکدیگر از روش های مؤثر برای درمان بازو درد است. سرکه سیب دارای خواص قلیایی و ضدالتهابی است که سبب کاهش تورم و درد می گردد. علاوه بر این خواص معدنی قوی دارد که به بهبود شرایط عضلانی بدن شما یاری می نماید.

دو فنجان سرکه سیب را به وان حمام آب گرم خود اضافه کنید و کاملاً درون آن به مدت 20 تا 30 دقیقه استراحت کنید. این کار را یک بار روزانه برای چند روز انجام دهید.

بعلاوه شما می توانید یک لیوان آب گرم را با یک قاشق غذاخوری سرکه سیب مخلوط کنید و دو بار در روز برای یک هفته برای درمان بازو درد خود مصرف کنید.

ماساژ

ماساژ ناحیه آسیب دیده با استفاده از فشار ملایم می تواند به تسکین بازو درد یاری کند. بعلاوه ماساژ گردش خون را بهبود می بخشد که به نوبه خود سبب می گردد بافت های آسیب دیده سریع تر تعمیر شوند.

ماساژ ملایم بعلاوه یاری می نماید استرس و تنش در منطقه موردنظر آزاد گردد.

میزانی روغن کنجد، خرد، نارگیل یا زیتون را گرم کنید.

سپس بر روی قسمتی از بازو که درد می نماید بمالید.

و سپس آن منطقه را به آرامی ماساژ دهید تا هم جریان خود افزایش پیدا کند و هم درد از بین برود.

برای درمان بازو درد این کار را چند بار در روز انجام دهید.

توجه: اگر ماساژ دادن سبب درد بیشتر گردد تا زمانی که درد شما کم نشده است از ماساژ دادن خودداری کنید.

فلفل قرمز

فلفل قرمز نیز یکی دیگر از داروهای مناسب برای هرگونه درد ازجمله درد بازو است. فلفل قرمز حاوی کپسایسن است که دارای خواص ضد درد و ضدالتهابی است که سبب کاهش درد و تورم می گردد.

نصف قاشق چای خوری پودر فلفل قرمز را به یک قاشق غذاخوری روغن زیتون گرم اضافه کنید و بر روی محل آسیب دیده به مدت 20 تا 30 دقیقه ماساژ دهید و 10 دقیقه بعد از ماساژ با آب گرم منطقه موردنظر را بشورید. این کار را دو بار در روز تا زمانی که درد از بین رفته است انجام دهید.

بعلاوه می توانید از کرم های بودن کربوهیدرات حاوی کپسایسین برای ماساژ منطقه موردنظر بهره ببرید.

توجه: هرگز فلفل قرمز را در محلی که زخم شده است و پوست شما باز است استفاده نکنید.

راه های پیشگیری از درد بازو

در بسیاری از موارد، بازو درد به علت آسیب دیدگی یا عارضه ای قابل پیشگیری به وجود می آید. برای پیشگیری از آسیب دیدگی و درد مفاصل موارد زیر را رعایت کنید:

* قبل از اینکه ورزش را آغاز کنید، به میزان کافی حرکات کششی انجام دهید.

* برای پیشگیری از آسیب دیدگی حتما در هنگام ورزش فرم صحیح بدنی را رعایت کنید.

* در هنگام ورزش از لوازم پوششی و حفاظتی بهره ببرید.

* فرم مناسب خود را نگه دارید.

* در بلند کردن اجسام دقت کنید.

عوارض احتمالی درد بازو

درد خفیف بازو به خوبی با درمان رایج و مسکن پاسخ می دهد. با این حال، اگر به مدت چند هفته دچار درد بازو هستید، بهتذ است که به پزشک مراجعه کنید.

درد مداوم ممکن است در موارد شدید خطر عوارض یا آسیب دائمی را در پی داشته باشد.

بعضی از عوارض احتمالی درد بازو، عبارتند از:

* معلولیت

* دوره های طولانی درد

* آسیب دائمی به عصب

* از دست دادن قدرت در بازوها

* انتشار عفونت به اندام های دیگر

* از دست دادن بازو در نتیجه قطع جراحی

*ناتوانی در انجام کارهای ساده در زندگی روزمره

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم بهبود نیافت یا شما مستعد ابتلا به دوره های مکرر درد بازو هستید، به پزشک یا فیزیوتراپی مراجعه کنید. سایر شرایطی که مستلزم مشاوره پزشکی است شامل موارد زیر است:

* درد برای چندین هفته بدون هیچ گونه بهبودی ادامه دارد.

* افزایش التهاب، درد یا قرمزی

* شنیدن صدا از بازوی آسیب دیده

* ضعف مداوم، درد و التهاب طول شب

* درد بازو بعد از یک جلسه تمرین با استراحت از بین می رود.

* احساس سوزن سوزن شدن یا بی حسی در ناحیه آسیب دیده

* تب و التهاب که ممکن است در صورت وجود عفونت در بازو رخ دهد.

منبع: سایت دکتردکتر

سایت پزشکت

سایت دکتر نیم

منبع: راسخون

به "دلیل ضعف و درد در بازوی دست چیست و راه های درمان آن کدام است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل ضعف و درد در بازوی دست چیست و راه های درمان آن کدام است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید