مجسمه آزادی، سومین تندیس بلند جهان

به گزارش وبلاگ طفره، آن روزها که رسیدن به قاره تازه کشف شده آمریکا رویای بسیاری از مردم دنیا بود، دیدن تندیس زنی که مشعلی را به دست گرفته، نوید رسیدن به سرزمین رویاها را برای مسافران داشت. حالا اما دیگر کسی با کشتی راهی ینگه دنیا نمی شود و دیدن تندیس زنی که مشعلی را به دست گرفته دیگر نوید رسیدن به آمریکا نیست. مجسمه آزادی یا به تعبیر رسمی تر آزادی روشنگر دنیا سال هاست که تبدیل به نماد کشور آمریکا شده است. بسیاری از گردشگران هر روز به دیدن این اثر تاریخی که قصه ای شنیدنی دارد، به نیویورک می روند و با مجسمه آزادی عکس یادگاری می گیرند. این تندیس در روزگار رونق سفرهای دریایی مثل تندیس غول رودس، نمادی بود برای خوش آمدگویی به مسافران اما حالا با توجه به سیاست های آمریکا برداشت های سیاسی مختلفی از این تندیس می شود و در حوادث مختلف طراحان به سراغ نقش این تندیس به عنوان نماد آمریکا می روند و متناسب با اخبار و حوادث روز آن را تغییر می دهند.

مجسمه آزادی، سومین تندیس بلند جهان

این تندیس در سال 1886 از سوی دولت فرانسه به ایالات متحده آمریکا اهدا شده است. گفته می شود فرانسه قصد داشت آن را به مصر اهدا کند، اما در مورد دلیل انصراف این کشور از این کار نکته ای ذکر نشده است. در نهایت اجزا مختلف مجسمه آزادی در ابتدا به شکل مجزا در نمایشگاهی در پاریس به نمایش گذاشته شدند و بعد در قالب 350 قطعه مجزا کنار رود هادسون در آمریکا به هم وصل و تبدیل به تندیسی شد با ارتفاعی حدود 46 متر که شکل و شمایلش مردم جهان را به یاد آمریکا می اندازد.

طراح و سازنده این تندیس فرانسوی ها بوده اند. طرح آن را فردریک آگوست بارتولدی مجسمه ساز فرانسوی ارائه کرد و فضای درونی آن که با پلکانی به قسمت تاج تندیس منتهی می شود نتیجه طرحی است که گوستاو ایفل، سازنده برج ایفل ارائه کرد.

مجسمه آزادی با الهام از شخصیت لیبرتاس که الهه آزادی در رم باستان بود شکل گرفته، اما نشانه هایی در آن وجود دارد و بسیاری از مردم جهان با آن آشنا هستند به طور مثال هفت اشعه نورانی روی سر این مجسمه نشان دهنده 7 اقیانوس و 7 قاره جهان است. یا روی کتیبه ای که در دست این تندیس است تاریخ اعلام استقلال آمریکا ثبت شده و دانستنی های دیگری از جمله اینکه حدود 600 صاعقه و رعد و برق به این تندیس که سومین تندیس بلند جهان است برخورد می کند و ...

مجسمه آزادی بعد از تندیس اتحاد در هند و تندیس بهار معبد بودا در چین، بلندترین تندیس جهان است. کشورهای مختلف از جمله مالزی، تایوان، برزیل، پاکستان و چین با الهام از آن یک مجسمه آزادی در کشورشان ساخته اند.

مجسمه آزادی با قدمتی بالغ بر 130 سال، از آثار تاریخی آمریکا محسوب می شود و در فهرست میراث جهانی یونسکو هم به ثبت رسیده است.

منبع: همگردی

به "مجسمه آزادی، سومین تندیس بلند جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجسمه آزادی، سومین تندیس بلند جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید