نصب سریع ترین ابر رایانه دنیا در دو قاره

به گزارش وبلاگ طفره، تهران- خبرنگاران- یک گروه بین المللی از پژوهشگران در حال ساخت یک جفت ابر رایانه هستند که سریع ترین ابر رایانه دنیا محسوب می گردد و قرار است در دو قاره استرالیا و آفریقای جنوبی نصب گردد.

نصب سریع ترین ابر رایانه دنیا در دو قاره

به گزارش روز سه شنبه گروه علمی وبلاگ طفره از پایگاه اینترنتی لایو ساینس، طراحی مهندسی یکی از دو ابررایانه که پردازنده داده های علمی (SDP) خوانده می گردد، به اتمام رسیده است.

این دو ابررایانه با هم، حجم زیادی از داده های جمع آوری شده توسط شبکه ای از تلسکوپ های رادیویی در پرت واقع در استرالیا و کیپ تاون واقع در آفریقای جنوبی را ضبط می نمایند. این اقدام به افزایش دانش بشر در حوزه ستاره شناسی منجر می گردد.

بر اساس این گزارش، یک گروه بین المللی از محققان طی یک همکاری پنج ساله سخت افزار، نرم افزار و الگوریتم مورد استفاده در این ابررایانه را فراوری نموده اند.

زمانی که ساخت این پردازشگرها به اتمام برسد، یکی از آنها در پرت واقع در استرالیا و دیگری در کیپ تاون نصب می شوند؛ این پردازشگرها 600 پتابایت داده (هر پتابایت برابر با یک میلیون گیگابایت است) ضبط می نماید که این میزان برای پر کردن بیش از یک میلیون لپ تاپ کافی است.

محققان تخمین می زنند که سرعت انجام محاسبه توسط این ابررایانه 250 پتافلاپ در ثانیه باشد که آن را 25 درصد سریع تر از ابر رایانه Summit می سازد که اکنون سریع ترین ابر رایانه دنیا محسوب می گردد. ابررایانه Summit توسط شرکت IBM در آمریکا ساخته شده است.

علمی**2038**1485

منبع: ایرنا

به "نصب سریع ترین ابر رایانه دنیا در دو قاره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نصب سریع ترین ابر رایانه دنیا در دو قاره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید