نگرانی احزاب و جریان های سیاسی از سوءاستفاده 400 هزار رای خیالی در افغانستان

به گزارش وبلاگ طفره، کمیته سیاسی احزاب و جریان های سیاسی افغانستان از کمیسیون مستقل انتخابات و اداره آمار و اطلاعات این کشور خواست تا درباره حذف 400 هزار نفری جوابگو باشند که دو ماه قبل از فهرست رأی دهندگان حذف شدند.

نگرانی احزاب و جریان های سیاسی از سوءاستفاده 400 هزار رای خیالی در افغانستان

به گزارش دفتر منطقه ای وبلاگ طفره، ذبیح سادات سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفت: این کمیسیون در زمان تصحیح آرا حدود 400 هزار شناسنامه را از فهرست رأی دهندگان حذف نموده است.

این کمیسیون می گوید نام 400 هزار نفر را پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از فهرست رأی دهندگان حذف نموده و این امر برای تأمین شفافیت در انتخابات و جلوگیری از به کارگیری شناسنامه های جعلی اجرا شده است.

کمیسیون مستقل انتخابات پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان خواهان آنالیز فهرست یاد شده توسط اداره آمار و اطلاعات این کشور برای شناسایی نام های جعلی رأی دهندگان شده بود.

احمد جاوید رسولی رئیس اداره آمار و اطلاعات افغانستان در این باره گفت: براساس تحلیل و آنالیز که توسط این اداره اجرا شده به کمیسیون مستقل انتخابات اعلام شد که فهرست 27 هزار رأی دهنده باطل نشده است.

در واکنش به اظهارات کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان کمیته سیاسی احزاب و جریان های سیاسی این کشور اقدام مذکور را پرسش برانگیز مطرح نمود و از این دو نهاد خواست تا نسبت به آن جوابگو باشند.

کمیته سیاسی احزاب و جریان های سیاسی افغانستان اذعان داشت: حذف نام 400 هزار نفر از فهرست نام های رأی دهنده، بدون هماهنگی با احزاب و جریان های سیاسی افغانستان اجرا شده است.

از سوی دیگر این اقدام کمیسیون مستقل انتخابات و اداره آمار و اطلاعات افغانستان نیز با واکنش های بعضی از نامزدهای ریاست جمهوری و احزاب سیاسی این کشور روبرو شد.

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان معتقد هستند که کمیسیون انتخابات این کشور با این اقدام استقلال خود را زیر سوال برد.

عبداللطیف پدرام یکی از نامزدهای انتخاباتی مدعی است که براساس اطلاعاتی که دارند بعضی از کارمندان اداره آمار و اطلاعات برای تیم های خاصی که با حکومت مرتبط هستند کار می نمایند.

این در حالی است که دو ماه پیش از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان, حبیب الرحمان ننگ رئیس دبیرخانه کمیسیون انتخابات این کشور توضیح داد تاکنون 400 هزار رای دهنده خیالی را از فهرست حذف شده است.

بعضی از نهادهای ناظر بر روند انتخابات در افغانستان مدعی هستند که نزدیک به 5 میلیون رای دهنده خیالی در فهرست رای دهندگان این کشور وجود دارند.

به گفته این نهادها کمیسیون انتخابات افغانستان توانایی جداسازی رای دهندگان خیالی از رای دهندگان واقعی را ندارد و این مسئله یکی از عوامل زمینه ساز برای تقلب در انتخابات ریاست جمهوری محسوب می گردد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "نگرانی احزاب و جریان های سیاسی از سوءاستفاده 400 هزار رای خیالی در افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگرانی احزاب و جریان های سیاسی از سوءاستفاده 400 هزار رای خیالی در افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید