ویژگی های یک دیکشنری خوب چیست؟

به گزارش وبلاگ طفره، فرقی نمی کند زبان آموز باشید یا مترجم، در هر صورت، دیکشنری، مهمترین ابزاری است که هر شخصی که با زبان سر و کار دارد به آن احتیاج پیدا می کند. امروزه، انواع متفاوتی از دیکشنری ، اعم از نسخه های چاپی، نسخه های آنلاین و اینترنتی و نسخه های اندروید در بازار وجود دارد. لزوماً، همۀ دیکشنری ها هم اعتبار و دقت کافی ندارند. همین موضوع انتخاب دیکشنری مناسب را سخت و چالش برانگیز کرده است. اما چگونه می توان دیکشنری معتبر را انتخاب کرد؟ ویژگی های یک دیکشنری خوب چیست؟ در این مطلب، هر آنچه باید در مورد دیکشنری خوب و ویژگی هایش بدانید برای تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید!

ویژگی های یک دیکشنری خوب چیست؟

فهرست محتوا

دیکشنری بومی و دیکشنری مخصوص زبان آموز

دیکشنری های دوزبانه و تک زبانه

ویژگی های دیکشنری خوب

دیکشنری آنلاین

معرفی دیکشنری خوب آنلاین

سخن آخر

دیکشنری بومی و دیکشنری مخصوص زبان آموز

دیکشنری ها به دو دسته دیکشنری های مخصوص افراد بومی و دیکشنری های مخصوص زبان آموز تقسیم می شود. دیشکنری بومی چیست؟ دیکشنری های مخصوص افراد بومی شامل تمام لغات موجود در زبان نمی شوند و فقط حاوی کلمات پیچیده، کم کاربرد و غیر مرسوم هستند.

اما دیکشنری زبان آموز چیست؟ دیکشنری های زبان آموز مخصوص زبان آموزان تدوین و تنظیم شده اند، از این رو، شامل کلمات پایه و اساسی تر زبان هم می شود و مفاهیم را، به زبان ساده تری، شرح داده اند. از این رو، طبیعتاً، برای زبان آموزان فارسی زبان، دیکشنری های مخصوص زبان آموزان دیکشنری های بهتری هستند.

دیکشنری های دوزبانه و تک زبانه

دیکشنری ها به دو دسته دیکشنری های دوزبانه و دیکشنری های یک زبانه یا تک زبانه هم تقسیم می شوند. دیکشنری های انگلیسی به فارسی یا فارسی به انگلیسی، دیکشنری دوزبانه هستند و دیکشنری های انگلیسی به انگلیسی و فارسی به فارسی دیکشنری تک زبانه هستند.

اما از دیکشنری دوزبانه استفاده کنیم یا تک زبانه؟ به طور کلی، می توان گفت استفاده از دیکشنری های تک زبانه بهتر از استفاده از دیکشنری های دوزبانه است؛ چرا که شرح بیشتر و کامل تری را درباره معنای کلمه می دهد. اجازه دهید این موضوع را با ذکر مثالی، برای تان روشن کنیم:

دیکشنری فارسی به انگلیسی معادل Ablution را برای کلمه وضو ارائه کند، اما لغت نامه فارسی به فارسی دهخدا، از تعریف شستن صورت و دست ها به طرز مقرر شرع پیش از نماز استفاده کرده است و علاوه بر معنی کلمه، به بافت فرهنگی و معنوی آن هم اشاره می کند.

اما این به معنای پرهیز از دیکشنری های دوزبانه نیست. دیکشنری های دوزبانه هم کاربرد مختص به خودشان را دارند. به نام مثال، در ترجمه متون تخصصی و حتی عمومی، ممکن است معادل دقیق و مناسب کلمه به فکر مان نرسد. در چنین شرایطی، دیکشنری های دوزبانه به یاری مان می آیند.

علاوه بر آن، وقتی هنوز سطح دانش زبان تان به سطحی نرسیده است که از دیکشنری تک زبانه استفاده کنید و متوجه شرحاتش شوید، برترین و یگانه راه استفاده از دیکشنری های دوزبانه است.

ویژگی های دیکشنری خوب

دیکشنری های معتبر و مفید از همراهان همیشگی زبان آموزان و مترجمان هستند. این همراه را باید با تحقیق و دقت کافی، انتخاب کنید تا شاهد نتیجه ای مطلوب باشید. اما ویژگی های یک دیکشنری خوب چیست؟

  • شرح معنای واژه به برترین شکل ممکن

به طبع، اولین دیکشنری خوب:

  • معانی را به شکلی شفاف بیان می کند.
  • جامع و کامل است.
  • سلیس و روان است.

در واقع، یک دیکشنری خوب، برای توصیف کلمه از واژه های ساده فهم استفاده می کند و معنی کلمه را به برترین حالت شرح می دهد. از این رو، هرچقدر شرح کلمات بیشتر باشد، بهتر است، چراکه نشان می دهد به جنبه های متنوع تری از کلمه (جنبه فرهنگی، جنبه تاریخی و ...) پرداخته است.

  • ارائۀ اطلاعاتی فرا تر از معنای واژه

دیکشنری های خوب و معتبر، علاوه بر ارائه معنی کلمه، اطلاعات دیگری را هم، ارائه می دهد. به نام مثال،

  • نوع کلمه (نام، صفت، قید و غیره)
  • لحن کلمه (رسمی یا غیررسمی؛ عامیانه یا کتابی؛ امروزی یا کهن و غیره)
  • ریشه کلمه
  • نحوه صحیح تلفظ کلمه
  • تفاوت معنایی کلمه با کلمات مشابه
  • بیان نحوۀ کاربرد کلمه در جمله

دیکشنری های قوی، علاوه بر اطلاعات گفته شده، به عبارت ها، اصطلاح ها و ضرب المثل های مرتبط با هر کلمه هم اشاره می کنند.

  • گردآوری کلمات بریتانیایی و آمریکایی

یک دیکشنری خوب شامل کلمات بریتانیایی و کلمات آمریکایی است و خود را محدود به یکی از آن دو نمی کند، چرا که در دنیای امروز، کلمات آمریکایی و بریتانیایی در کنار یکدیگر استفاده می شوند، در نتیجه، زبان آموز باید هر دو را یاد بگیرد.

دیکشنری آنلاین

تکنولوژی بر دیکشنری ها و نحوۀ کاربردشان تاثیر گذاشت. امروز، به لطف دیکشنری، دیگر نیازی نیست به دیکشنری های کاغذی مراجعه کنیم و زمان مان را صرف جستجوی واژه در این دیکشنری ها کنیم. در عوض، می توانیم واژۀ مورد نظرمان را تایپ کنیم و با یک کلیک ساده، معنای موردنظرمان را بیابیم.

امروز، تنوع دیکشنری های آنلاین بسیار زیاد است، از این رو، باید در پی برترین دیکشنری آنلاین باشید. اما دیکشنری آنلاین خوب چه ویژگی هایی دارد؟

یک دیکشنری آنلاین خوب، علاوه بر داشتن ویژگی های دیکشنری خوب، سرعت بالایی هم دارد. در واقع، اگر برای پیدا کردن معنی یک کلمه، مجبور شدید 4 یا 5 بار، روی گزینه های متفاوت کلیک بکنید، بدانید که با دیکشنری آنلاین خوبی روبرو نیستید.

معرفی دیکشنری خوب آنلاین

اجازه دهید یکی از برترین دیکشنری های دوزبانه آنلاین را به شما معرفی کنیم: آبی دیکشنری یا آبی دیک. این دیکشنری آنلاین حاصل سال ها تلاش و مطالعۀ مترجمین و کارشناسان خبره شبکه مترجمین ایران است و همه ویژگی های یک دیکشنری خوب را در خود دارد.

از سال 1394 تا به امروز، دیکشنری آبی به خدمت زبان آموزان و مترجمان ایرانی در آمده است. آبیدیک با ارائه معانی واضح و خوش فهم فارسی، معنا و مفهوم کلمه را، به خوبی، به زبان آموز فارسی زبان تفهیم می کند. علاوه بر این، آبی دیک معنی انگلیسی واژه را هم ارائه می دهد تا کاربر بتواند معنای واژه را به برترین شکل درک کند.

این ویژگی ها آبی دیک را تبدیل به یکی از برترین دیکشنری های آنلاین کرده است.

سخن آخر

واضح است که نمی توان نسخه ای واحد برای همه دیکشنری های دنیا پیچید و یک دیکشنری خاص را برترین دیکشنری معرفی کرد. اما ویژگی هایی وجود دارند که به ما در انتخاب دیکشنری ای موثق، معتبر و مفید یاری می رسانند. واضح و کامل بودن معنی کلمه ها، اشاره به اطلاعاتی همچون نوع و ریشه و نحوه تلفظ و لحن کلمه، علاوه بر ارائه مثال هایی برای نشان دادن نحوه استفاده از کلمه در جمله، ویژگی هایی هستند که سبب برتری یک دیکشنری می شوند.

منبع: فرارو

به "ویژگی های یک دیکشنری خوب چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویژگی های یک دیکشنری خوب چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید