کلاه گشادی که قوام سر استالین گذاشت

به گزارش وبلاگ طفره، ایران بعد از جنگ جهانی به کشوری پریشان و آشفته تبدیل شد. بعلاوه نیروهای روسی حاضر به ترک ایران نبودند و شرط خروج آنان از ایران به دست آوردن امتیاز نفت شمال بود. تنها کسی که در تاریخ سر استالین را کلاه گذاشت قوام بوده است که خواندن ماجرای آن خالی از لطف نیست.

کلاه گشادی که قوام سر استالین گذاشت

وبلاگ طفره- بهاره خسروی : با اعلام بی طرفی ایران در جنگ جهانی دوم، انتظار می رفت که طرف های درگیر جنگ سر از خاک ایران در نیاورند. اما بر عکس، شمال و جنوب و غرب ایران از سوی نیروهای متفقین به اشغال عایدی که برای مردم ایران دشوارهای و مسائل زیادی را به وجود آورد.

قصه های خواندنی تهران را اینجا ببینید

در یازدهمین نشست مرکز تهران شناسی وبلاگ طفره با موضوع کودتای 28 مرداد، دکتر محسن جلیلوند از ماجرای خروج اشغالگران با تدبیر دیپلمات های ایرانی یاد کرد و گفت: یکی از اقدامات ارزنده دیپلمات های ایرانی در آن دوران این بود که سال 1943 از متفقین و چرچیل امضا گرفتند که 6 ماه بعد از سرانجام جنگ جهانی ایران را تخلیه نمایند. کاری هیچ یک از کشورهای برنده تمایل به انجام آن نداشت. اما بالاخره با سرانجام جنگ امریکایی ها و انگلیسی ها ایران را تخلیه کردند. البته این میان که به روس ها که آذربایجان را اشغال نموده بودند، ابلاغ شد که جنگ به سرانجام رسیده و باید از ایران خارج شوند. استالین برای تخلیه ایران کمی تعلل و بهانه کرد کرد که چون هنوز ژاپن تسلیم نشده خیال رفتن از ایران را ندارد.

نیروهای نظامی شوروی در شمال همچنان باقی ماندند و استالین همچنان در کوشش برای گرفتن امتیاز نفت شمال ایران بود. در این زمان احمد قوام السلطنه، نخست وزیر وقت ایران برای مذاکره راهی مسکو شد و مورد استقبال نهاده شد. استالین در این ملاقات قوام را تحت فشار قرار می دهد و از واژه تبعیض استفاده می نماید و او را بازخواست می نماید که چرا به انگلیس نفت می دهید. حتی استالین کوشش کرد تا 5 استان از ایران جدا شوند و تحت اختیار شوروی قرار گیرد تا نفت آن منطقه ها را به یغما ببرند. اما با نبوغ ایرانیان این نیت شوم باخت.

به گفته این استاد دانشگاه، قوام السلطنه در مذاکره با استالین قول مساعد به او داد که امتیاز نفت شمال را به شوروی واگذار کند. این درحالی است که مطابق قوانین مشروطه واگذاری هر گونه امتیاز خارجی باید به تصویب مجلس برسد و قوام به مجلس توصیه کرد که به هیچ وجه چنین امتیازی را تصویب ننمایند ننمایند . در واقع به نحوی روس ها و استالین از قوام رودست خوردند. استالین بعدها اظهار داشت که فقط یک نفر سر من کلاه گذاشت که او قوام السطنه بود.

منبع: همشهری آنلاین

به "کلاه گشادی که قوام سر استالین گذاشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلاه گشادی که قوام سر استالین گذاشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید