صنایع تبدیلی پای لنگ توسعه باغستان های انار

به گزارش وبلاگ طفره، مازندران سه هزار سال است انار دارد اما هنوز صنایع تبدیلی ندارد.

صنایع تبدیلی پای لنگ توسعه باغستان های انار

به گزارش از ، پاییز در شرق مازندران فصل یاقوت های سرخ و بساط های بی ریای انار روی جعبه های چوبی کنار جاده است ، آنگونه که اگر مسافر مسیر 15 کیلومتری نکا تا بهشهر باشید زیر تمام درختان سپیدار کنار جاده، باغدارانی را می بینید که انار های باغ خود را عرضه کردند و راضی هستند به سود ناچیز،اسکناس های مختصر و مسافرانی که می ایستند تا سهمشان را از پاییز و جاده با چشیدن طعم خوش انار های سرخ مازندران بگیرند.

کنار یکی از این بساط های ساده می ایستم پیرمرد دستفروش که دست هایش زخمی از تیغ های انار است، می گوید: بساط انار می کنم تا با یک تیر دو هدف بزنم هم در این شرایط اقتصادی، انار را ارزان به دست مردم برسانم و هم سودی به جیب بزنم.

مشهدی حسین که مختصر سرمایه اش را از باغ دو هزار متری اش چیده و کنار جاده بساط نموده به سود کم قانع است ، اما از مدیریتی که نمی بیند ناراضی است و می گوید: یک سال برای رسیدن محصول زحمت می کشیم و برای فروش باید کنار جاده بایستیم تا مسافران دست خواهش بیاورند برای خریدن انار های ترک خورده.

پیرمرد که انگار دل پری دارد اناری را تعارف می نماید و می گوید انارها، مهر و آبان باید چیده و مصرف شوند وگرنه تمام انار ها ترک می خورند یا خوراک پرندگان می شوند، می گوید خانم پیرش در خانه با انار های ترک خورده لواشک و ترشی درست می نماید، اما تا کی می تواند ادامه دهد؟ دختر ها دانشگاه رفته هستند و توانی برای پخت ترشی انار ندارند و اگر همین روال باشد این شیوه سنتی تهیه رب هم چند سال دیگر از بین می رود.

انار را نصف نموده و دانه های سرخش را نشان می دهد و می گوید تو را خدا بچشید ببینید چه مزه ای دارد و به زبان ساده می پرسد این همه کارخانه می سازند نمی توانند یک کارخانه بسازند که انار های ما را تبدیل به رب و ترشی یا هر چیز دیگری بنمایند؟

بهشهر سرزمین انار های کابدار

شاه عباس صفوی که مادری بهشهری داشت 400 سال قبل بهشهر را اشرف البلاد نامید شهری با جاذبه های تاریخی فراوان مانند کاخ صفی آباد، چشمه عمارت و باغ عباس آباد و جاذبه ها طبیعی مانند شبه جزیره میانکاله و غار های هوتو و کمربند، اما اشرف البلاد را سرزمین انار های شیرین هم می نامند.

صادق درستکار باغدار بهشهری است و می گوید: انار اشرف همانند انار ساوه نامش بر سرزبان ها نیست و دلیل آن کمبود تبلیغات و شاید شکل ظاهری انار باشد.

اناری که عموزاد از آن حرف میزند اناری است کوچکتر از انار ساوه با پوسته ای زرد رنگ و لکه دار که شاید زیبایی نداشته باشد، ولی دانه های درشت، سرخ و خوش عطر و طعمی دارد که البته بازارپسندی ندارند.

خلیل حقیقی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر می گوید: 28 گونه انار در مازندران کشت می گردد که 16 گونه مانند لمسری، انار ملس، شیرین، کابدار، پوست سفید، انار ترش خزری و انار سیاه در بهشهر می روید.

وی گفت: بهشهر بیش از 11 هزار هکتار باغ انار دارد و حدود 11 هزار تن یاقوت سرخ به ارزش 220 میلیارد ریال از این باغ ها برداشت می گردد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر در خصوص نبود صنایع تبدیلی انار در این شهرستان نیز گفت: بخشی از انار های تولید شده به کارخانه های صنایع تبدیلی سایر استان ها ارسال و به کنسانتره و رب انار تبدیل می گردد و باغداران نیز بخشی را به صورت سنتی به رب انار و لواشک تبدیل می نمایند.

حقیقی پرورش ارگانیک و عاری بودن انار از سم و کود را مهمترین ویژگی انار های این شهرستان دانست و گفت: برای معرفی انار بهشهر تاکنون 6 جشنواره برگزار و فراورده های این میوه بهشتی از قبیل: انار تازه، آش انار، رب انار و غذا های محلی در آن به نمایش گذاشته شد.

جشنواره تماشایی است اما...

فرش قرمز جشنواره یاقوت های سرخ 6 سالی است در بهشهر پهن می گردد هر بار در مکانی و این بار در غار باستانی هوتو، غاری مربوط به دوران پارینه سنگی که می گویند نیاکان ما نخستین گندم ها را اینجا کاشتند و کشف یک عدد انار مفرغی سه هزار ساله در این منطقه نیز تعیین می نماید مردم آن دوران با انار بیگانه نبودند.

خنجری فرماندار بهشهر هدف از برگزاری و تکرار هر ساله این جشنواره را تلاشی برای شناساندن انار منطقه و در کنار آن معرفی ظرفیت های گردشگری و اقتصادی بهشهر اظهار داشت و گفت: در جشنواره انار انواع انار های منطقه و محصولات تولید شده از روستا ها به شهر آورده و در نمایشگاه به نمایش گذاشته می گردد.

وی اضافه نمود: علاوه بر انار، غرفه هایی برای عرضه بی واسطه صنایع دستی، تولیدات خانگی و سوغات با هدف معرفی آداب و سنن منطقه نیز در نظر گرفته شده است.

فرماندار بهشهر گفت: حضور نمایندگان مجلس و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت فرصتی پیش آورد تا مباحث اقتصادی مربوط به انار در این جشنواره مطرح و برای عملیاتی شدن آن راه حل ارائه گردد.

وی با بیان اینکه ایجاد صنایع تبدیلی انار، ضایعات این میوه را کاهش و درآمد کشاورزان را افزایش می دهد، گفت: مقدمات ساخت کارخانه صنایع تبدیلی انار در بهشهر با ورود سرمایه گذار بخش خصوصی فراهم شده است که پس از طی مراحل قانونی اجرایی می گردد.

هادی نژاد رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت بهشهرمی گوید:کشور های حاشیه دریای خزر مشتری انار بهشهر هستند و مقدمات کار و بازار هدف در حال آنالیز است تا قیمت انار صادراتی نهایی گردد و انار بهشهر بر سفره مردم کشور های آسیای مرکزی بنشیند.

ششمین جشنواره انار سال جاری هم خاتمه یافت و بهشهر هنوز کارخانه تولید انار ندارد.

گزارش از سارا فرهمندراد

م

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "صنایع تبدیلی پای لنگ توسعه باغستان های انار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنایع تبدیلی پای لنگ توسعه باغستان های انار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید