از خواص کشک چه می دانید؟

به گزارش وبلاگ طفره، کشک یکی از فرآورده های فرعی شیر است که از خشک کردن و تغلیظ ماست یا دوغ تهیه می گردد. این ماده غذایی خوشمزه و پرطرفدار در سراسر دنیا مصرف می گردد و خواص بی شماری برای سلامتی دارد.

از خواص کشک چه می دانید؟

کشک یکی از فرآورده های لبنی است که از جوشاندن و تغلیظ ماست یا دوغ به دست می آید. این ماده غذایی خوش طعم و مغذی، سرشار از مواد مغذی ضروری برای بدن است و خواص درمانی و سلامتی متعددی دارد.

فواید کشک برای سلامتی :

برای دستگاه گوارش مفید است

کشک برای افرادی که مسائل گوارشی دارند مفید است. با متعادل کردن سطح اسید و در نتیجه سطح pH متعادل، سوء هاضمه و تحریک پذیری معده را درمان می نماید.

کشک بعلاوه حاوی پروبیوتیک ها یا باکتری های زنده مانند لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریا است. این باکتری ها سیستم گوارشی را تقویت می نمایند و شرایطی مانند نفخ، سندرم روده تحریک پذیر، اسهال خونی، یبوست، اختلالات گوارشی و اسهال را کاهش می دهند.

بعلاوه عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها بر سیستم گوارشی را کاهش می دهد.

در انتخاب کشک مناسب همواره به برچسب ها توجه کنید. حرارت دادن در ماست پاستوریزه باکتری های سالم یا پروبیوتیک های موجود در کشک را از بین می برد، بنابراین همواره از کشک که با کشت های زنده فعال تعیین شده است بهره ببرید.

مصرف مداوم کشک به مدت 8-2 هفته می تواند درد معده را در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر کاهش دهد.

کشک بعلاوه به جذب مواد مغذی از غذاهای مختلف یاری می نماید.

بعلاوه افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز می توانند از این محصول لبنی لذت ببرند زیرا در طی تخمیر این قند لاکتوز به اسید لاکتیک تبدیل می گردد.

ایمنی را بهبود می بخشد

کشک دارای تعداد زیادی باکتری فعال در آن است که به مبارزه با میکروب های بیماری زا یاری می نماید. علاوه بر این، کشک پر از پروتئین، ویتامین ها و لاکتوباسیلوس است که باعث تقویت ایمنی فرد می گردد. کشک دارای پروبیوتیک هایی است که روده فرد را سالم نگه می دارد. با این حال، قبل از خرید کشک، باید روی برچسب فقط کشک حاوی پروبیوتیک خریداری کنید.

از هضم سالم پشتیبانی می نماید

کشک به راحتی هضم می گردد و حتی افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند نیز می توانند آن را مصرف نمایند. لاکتوز در طی فرآیند تخمیر تجزیه می گردد. جدای از آن، باکتری های مفیدی نیز در آن وجود دارد که می تواند به تسکین سیستم گوارشی ملتهب و درمان ناراحتی معده یاری کند.

باعث درخشش و سلامت پوست و مو می گردد

کشک یک ماده عالی برای پک صورت است. دارای اسید لاکتیک است که به عنوان لایه بردار عمل می نماید و به از بین بردن سلول های مرده پوست یاری می نماید. این قابلیت رطوبت رسانی به پوست و التیام طبیعی پوست های خشک را دارد. مصرف منظم کشک می تواند به پوست و موی فرد درخشندگی و لطافت بدهد. کشک حاوی ویتامین های گروه B و روی است که برای سلامت پوست ضروری هستند. مصرف منظم کشک به بهبود سلامت پوست و جلوگیری از چین و چروک یاری می نماید.

خواص ضد میکروبی و اسید لاکتیک آن به از بین بردن شوره سر از پوست سر یاری می نماید. کشک منبع خوبی از روی و ویتامین E است که برای داشتن پوستی خوب لازم است. بنابراین برای داشتن پوستی درخشان و سالم، کشک را می توان در بسیاری از پک های صورت استفاده کرد و یا می توان آن را به طور مستقیم استفاده کرد.

کشک حاوی پروتئین و روی است که برای سلامت مو ضروری هستند. مصرف منظم کشک به تقویت مو و جلوگیری از ریزش مو یاری می نماید.

برای قلب مفید است

یکی دیگر از مزایای مصرف روزانه کشک این است که به کاهش سطح کلسترول، کاهش فشار خون و خطر فشار خون بالا یاری می نماید. شناخته شده است که HDL یا کلسترول خوب را افزایش می دهد. کلسترول و فشار خون هر دو از عوامل اصلی افزایش خطر بیماری قلبی هستند. با متعادل کردن سطح کلسترول قلب را سالم و سرزنده نگه می دارد.

کلسترول خوب به شریان ها اجازه می دهد تا خون را به آرامی جریان دهند که قلب را سالم و قوی نگه می دارد.

از عفونت واژن جلوگیری می نماید

آیا می دانید کشک می تواند واژن را سالم نگه دارد؟ آره! غذاهای بسیار کمی برای سلامت واژن مفید هستند و کشک یکی از آنهاست. کشک دارای کشت باکتریایی خوبی است که برای سلامت واژن مهم است. به تعادل PH واژن یاری می نماید و سلامت آن را بهبود می بخشد.

سطح متعادل pH واژن را سالم نگه می دارد و شرایطی مانند تحریک پذیری و سوزش واژن را کاهش می دهد. این شامل لاکتوباسیلوس است که تعادل مخمر را در واژن باز می گرداند. علاوه بر این، به کنترل رشد عفونت ها در بدن یاری می نماید و ماده شیمیایی به نام پراکسید هیدروژن فراوری می نماید که به کشتن مخمر یاری می نماید.

سلامت استخوان و دندان را بهبود می بخشد

آیا می دانید چرا کشک برترین انتخاب برای افزایش سلامت استخوان و دندان شماست؟ به علت محتوای کلسیم و فسفر آن. کلسیم طلا برای استخوان ها و دندان ها و کشک منبعی غنی برای کلسیم است. مصرف روزانه کشک احتیاج روزانه شما به کلسیم و فسفر را تا حد زیادی تامین می نماید که استخوان ها و دندان ها را قوی تر می نماید. استخوان های شما را تقویت می نماید و خطر ابتلا به بیماری هایی مانند آرتریت، پوکی استخوان، پوسیدگی دندان، لثه های ضعیف و غیره را کاهش می دهد.

به کاهش وزن یاری می نماید

اگر در پی کاهش وزن هستید کشک برترین غذا برای اضافه کردن به رژیم غذایی است. مصرف کشک می تواند باعث فراوری کمتر کورتیزول گردد و به علت داشتن کلسیم غنی به کاهش وزن یاری کند. به علت سبک زندگی نامتعادل و عدم تعادل در هورمون معروف به کورتیزول، دور کمر چربی بیشتری در آن انباشته می نماید.

کشک فراوری کورتیزول را کنترل می نماید. بعلاوه محتوای پروتئین بالایی است که به کاهش هورمون های اشتها (GLP-1 و پپتید YY) یاری می نماید و به شما احساس سیری برای مدت طولانی می دهد. کلسیم موجود در کشک به کاهش سطح هورمون کورتیزول که با چاقی مبارزه می نماید یاری می نماید. مصرف روزانه کشک سطح کورتیزول را متوقف می نماید تا افزایش وزن را کاهش دهد.

بنابراین افرادی که رژیم دارند باید همواره کشک یا ماست را در برنامه غذایی خود قرار دهند. به خصوص چربی اضافی دور کمر و شکم شما را کاهش می دهد.

انرژی را تامین می نماید

کشک بعلاوه به عنوان یک تقویت نماینده انرژی عمل می نماید زیرا سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است. این به عنوان یک جلسه عالی قبل و بعد از تمرین عمل می نماید. علاوه بر این، به عنوان یک آنتی اکسیدان نیز عمل می نماید و به ریکاوری سریع بعد از یک جلسه تمرینی شدید یاری می نماید.

سطح قند خون را کنترل کنید

کشک سرشار از پروتئین است که با کاهش سطح قند خون مرتبط است. سطح قند خون به وسیله پروتئین قابل هضم و کشت ماست زنده در کشک کنترل می گردد. بسیاری از مطالعات نشان می دهد که کشک یا ماست به کاهش مقاومت به انسولین و سطح گلوکز در بدن یاری می نماید. بنابراین به کنترل خطرات بیماری های قلبی و دیابت یاری می نماید. علاوه بر این، GI و GL کشک باعث کاهش قند خون می گردد. ماست یونانی به ویژه برای کاهش خطر بیماری های قلبی و کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت شناخته شده است.

ایمنی را تقویت می نماید

کشک دارای طیف گسترده ای از مواد مغذی متعدد از جمله پروبیوتیک ها، مواد معدنی و ویتامین ها است. این مواد مغذی مسئول تقویت ایمنی هستند. پروبیوتیک های موجود در کشک بعلاوه به کاهش التهابی که باعث بیماری های مزمن مختلف می گردد یاری می نماید.

مواد معدنی اصلی که در تقویت ایمنی نقش دارند منیزیم، سلنیوم، ویتامین D و روی هستند.

پروبیوتیک ها مانند میکروارگانیسم ها به بدن اجازه می دهند تا با عفونت های مختلف ویروسی و باکتریایی مبارزه کند و شما را سالم نگه دارد. بنابراین، افزایش ایمنی به بدن یاری می نماید تا با سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر عفونت ها مبارزه کند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

کشک حاوی آنتی اکسیدان هایی است که می توانند به کاهش خطر ابتلا به سرطان یاری نمایند. این آنتی اکسیدان ها به محافظت از سلول ها در برابر آسیب رادیکال های آزاد یاری می نمایند.

سایر مزایای کشک :

کشک فواید سلامتی بسیار زیادی دارد از جمله یاری به کاهش اضطراب، استرس و افسردگی. مغز را آرام می نماید تا سطح استرس را کاهش دهد و سلامت روان را ارتقا دهد.

بعلاوه به علت داشتن ویتامین و مواد معدنی یک تقویت نماینده انرژی در نظر گرفته می گردد.

بعلاوه به القای خواب یاری می نماید و بی خوابی را درمان می نماید. Lassi و Chaas برترین القا نماینده خواب هستند.

عوارض جانبی کشک :

اگرچه هیچ عارضه جانبی نامطلوب خاصی برای کشک وجود ندارد، مصرف زیاد آن یا اندازه زیاد آن ممکن است برای سلامتی شما مفید نباشد:

به علت طبع سرد و تر آن باید افرادی که دارای طبع سرد هستند از مصرف آن خودداری نمایند.

افراد مبتلا به آرتریت یا مسائل مفصلی باید از مصرف روزانه کشک خودداری نمایند. به علت ترش بودن آن ممکن است درد مفاصل را افزایش دهد.

خوردن کشک در شب، به خصوص اگر هضم ضعیفی دارید، ممکن است باعث اسیدیته گردد.

خوردن کشک یا مصرف زیاد آن ممکن است باعث سرفه و سرماخوردگی گردد.

افزایش وزن: کشک حاوی کالری بالایی است، بنابراین مصرف بیش از حد آن می تواند باعث افزایش وزن گردد.

سخن پایانی :

کشک یک ماده غذایی سالم و مغذی است که می تواند به سلامت بدن یاری کند. با این حال، مصرف بیش از حد آن ممکن است باعث بروز عوارض جانبی گردد.

منبع: گردشبان

به "از خواص کشک چه می دانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از خواص کشک چه می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید