اقتصاددان فرانسوی: به صفر رساندن صادرات نفت ایران غیر ممکن است

به گزارش وبلاگ طفره، تهران - خبرنگاران - اقتصاددان فرانسوی و عضو موسسه دورال است منیجمنت روز دوشنبه در گفت و گو با شبکه تلویزیونی فرانس 24، با اشاره به اقدام یکجانبه آمریکا مبنی بر خروج از توافق هسته ای سال 2015، تاکید نمود که به صفر رساندن صادرات نفت ایران غیر ممکن است.

اقتصاددان فرانسوی: به صفر رساندن صادرات نفت ایران غیر ممکن است

به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس 24، فرانسوا اگزاویه گفت: این روزها دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تصمیم هایی می گیرد که همه را متعجب و غافلگیر می نماید که یکی از آنها لغو معافیت برای هشت کشور خریدار نفت ایران است.

وی ادامه داد: غافلگیری بازارهای نفت از تصمیم اخیر ترامپ می تواند عامل نیمی از افزایش قیمت نفت در روزهای اخیر باشد. نیم دیگر یا دقیق بگویم بیش از 40 درصد افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی از آغاز سال جاری به این طرف، از افزایش تقاضای جهانی ناشی می گردد. آثار این تحریم ها بیش از آنکه تصور گردد، مبهم است چرا که سه چهارم نفت خام ایران به کشورهای آسیایی به ویژه چین، هند و کره جنوبی صادر می گردد و بخشی از این نفت به صورتی تهاتری مبادله می گردد و در این شرایط این کشور مشمول تحریم های آمریکا نمی شوند

وی در ادامه خاطر نشان کرد: از سوی دیگر، آمریکا در اوج مذاکرات تجاری با چین واقع شده است و این شرایط خوبی نیست که موضعی سختگیرانه اتخاذ کند که علیه منافع چین باشد. کره جنوبی پیش از این اعلام نمود به مذاکره با آمریکا برای ادامه معافیت خود اقدام می نماید. بر اساس این دلایل معلوم است که صادرات نفت ایران به صفر نخواهد رسید و اراده و تصمیم آمریکا آنچنان که تصور می گردد قدرت ندارد.

این اقتصاددان فرانسوی درباره اعلام آمادگی بعضی کشورها برای جبران کمبود نفت در بازارهای جهانی نیز گفت: افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی در شرایط کنونی برای آمریکا بسیار حساس است و از این رو به کشورهای عضو اوپک فشار می آورد تا قیمت نفت را متعادل نمایند.

آغاز تدریجی روند انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا نیز باعث شده است تا این فشارها افزایش یابد. بیشتر اقتصاددانان انتظار دارند که رشد مالی آمریکا در نیمه دوم سال کاهش یابد. بر این اساس طبیعی است که دولت آمریکا اصلا تمایل ندارد اوج گیری بهای نفت این روند کاهش رشد مالی را در آمریکا تشدید کند.

در همین ارتباط، یک موسسه پژوهشی راهبردی استرالیا نیز امروز در تحلیلی احتمال داد که با خاتمه یافتن معافیت تحریمی ایران، بی ثباتی در خاورمیانه افزایش یابد.

اروپام**9041**شبس*1859

منبع: ایرنا

به "اقتصاددان فرانسوی: به صفر رساندن صادرات نفت ایران غیر ممکن است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقتصاددان فرانسوی: به صفر رساندن صادرات نفت ایران غیر ممکن است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید