دفاع انگلیس از معاهده امنیتی پرحاشیه آمریکا ، استرالیا و لندن

به گزارش وبلاگ طفره، وزیر امور خارجه تازه انگلیس با انتشار یادداشتی برای نشریه ساندی تلگراف از معاهده امنیتی و پرحاشیه این کشور با آمریکا و استرالیا دفاع و ادعا کرد که این قرارداد در راستای دفاع از منافع کشور منعقد شده است.

دفاع انگلیس از معاهده امنیتی پرحاشیه آمریکا ، استرالیا و لندن

لیز تراس در این یادداشت مدعی شد که معاهده آکوس بیانگر امادگی انگلیس برای مقابله با آنچه او اقدامات زیانبار و شرورانه بعضی کشورها خواند است. وی با اشاره به محتوای امنیتی، مالی و دیپلماتیک این معاهده، آن را یک طلوع نو توصیف کرد که انگلیس پرچم خود را در عرصه بین المللی کاشته است.

وزیر خارجه انگلیس مدعی شد که معاهده آکوس فراتر از مقوله سیاست خارجی است و به وسیله مشارکت با کشورهای همسو در جهت ایجاد ائتلاف برای حفظ ارزش ها و منافع مشترک، به سود مردم بریتانیا و منطقه ها دورتر خواهد بود.

این اولین موضع گیری وزیر امور خارجه نو انگلیس در قبال معاهده ای چالش برانگیز است که طی روزهای اخیر خبرساز و با واکنش های بین المللی همراه شده است. همتای فرانسوی تراس این پیمان را خنجری از پشت خوانده و اظهار داشته که این توافق نشانه رفتاری غیرقابل قبول میان متحدان و شرکاست و تبعات آن مستقیما چشم اندازی را که برای این اتحاد وجود دارد تحت تاثیر قرار می دهد. وزیر خارجه فرانسه بعلاوه سفیران این کشور در استرالیا و آمریکا را به منظور مشاوره فراخوانده است.

این درحالیست که سفیر آلمان در انگلیس هم پیمان آکوس را تهدیدی علیه یکپارچگی و اتحاد غرب خوانده است.

استرالیا هفته گذشته اعلام نمود که قرارداد سال 2016 خود را با نیروی دریایی فرانسه برای ساخت ناوگان زیردریایی های معمولی را لغو می نماید و به جای آن با همکاری و مشارکت انگلیس و آمریکا حداقل هشت فروند زیردریایی هسته ای می سازد.

این تحول فرانسه را که در شرایط مناسب مالی و افزایش اندازه بیکاری، احتیاج فراوانی به این قرارداد داشت به شدت خشمگین و زخم خورده نموده است. سفیر فرانسه در کانبرا هشدار داد که استرالیا با لغو سفارش چند میلیارد دلاری زیردریایی های پاریس یک اشتباه دیپلماتیک عظیم مرتکب شده است. ژان پیر تبتو بیان داشت: این یک قرارداد نبود بلکه مشارکتی بود که قرار بود بر اساس اعتماد، درک متقابل و صداقت انجام گیرد.

رئیس مجلس ملی فرانسه هم که برای شرکت در اجلاس روسای مجلس کشورهای عضو گروه هفت به انگلیس سفر نموده توضیح داد که معاهده یادشده روابط محبت آمیز با پاریس را لکه دار و اعتماد و دوستی بین طرف ها را سخت نموده است.

چهارشنبه گذشته اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا به همراه بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس و جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده مشارکت نو امنیتی نظامی سه جانبه اوکوس را اعلام نمودند که از منافع مشترک طرفین در منطقه هند و اقیانوس آرام محافظت می نماید.

بر اساس مشارکت نو، بریتانیا و ایالات متحده متعهد شدند که نیروی دریایی استرالیا را به فناوری زیردریایی های هسته ای مجهز نمایند. استرالیا با پیوستن به همکاری نظامی با آمریکا و انگلیس، قرارداد 66 میلیارد دلاری خود با فرانسه را به نفع پیمان اوکوس کنار گذاشت و این باعث خشم پاریس شد، که طبق این قرارداد قرار بود 12 زیردریایی معمولی به استرالیا عرضه کند.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین

به "دفاع انگلیس از معاهده امنیتی پرحاشیه آمریکا ، استرالیا و لندن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دفاع انگلیس از معاهده امنیتی پرحاشیه آمریکا ، استرالیا و لندن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید